Morgen (2010)

Roemenië

geregisseerd door Marian Crisan
met Yilmaz Yalcin, András Hatházi en Elvira Rimbu

Een gezin woont in een afgelegen boerderij aan de Roemeens-Hongaarse grens. De dagen lijken allemaal op elkaar. Nelu gaat graag vissen en Florica werkt in de bakkerij in een naburig dorp. Maar, op een dag vangt Nelu iets anders dan vis: een emigrant die illegaal de grens probeert over te steken…

avatar van voskat78
Prima filmpje om het festival mee te beginnen...
Ok het was geen hoogvlieger maar wel degelijk en bij vlagen grappig. Dit was vooral te danken aan de taalbarrière van de Turkse emigrant en de goedzak Nelu, die in het begin niks van de man moet weten maar eenmaal bijgedraaid er alles aan probeert aan te doen om de emigrant zo goed mogelijk te helpen, ook als het zijn eigen vertrouwde leventje in gevaar dreigt te brengen.
Al met al heb k me prima vermaakt.

Gezien op IFFR11

Onderwerp immigratie vanuit microperspectief belicht. Vanuit de hoofdpersoon Nelu. Mooie beelden, van roemeens platteland en het alle dagelijkse leven en uitdagingen. Het kromme van een grens die immigranten buitensluit maar ook het vissen moeilijk kan maken. Nelu laat zien hoe je daar als individu mee om kan (misschien zou moeten) gaan.

Mooie film

avatar van Movie-Addicted
Lekker wegkijkertje, top melodrama.

*3.5

Het verhaal is niet moeilijk. Een Turkse vluchteling is onderweg in Roemenië beland en probeert de Hongaarse grens over te komen. Zo komt hij terecht bij een Roemeense man op het platteland vlak bij de grens. Echt veel gebeurt er niet in de film. Maar de film kijkt wel lekker en het geeft een op het oog realistisch beeld van hoe het er aan toe gaat in een klein dorpje op het platteland van Roemenië. Al zakt het tegen het einde van de film wel een beetje in.