• 8.556.693 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: George A. Romero

Met onder meer: Ed Harris, Tom Savini en Gary Lahti

Plot Knightriders

"The Games...The Romance...The Spirit...Camelot is a state of mind."

Een groep moderne ridders organiseert steekspelen. De paarden hebben ze vervangen door motoren. Voor Billy, de koning van de groep, is het circus een manier om vast te houden aan de middeleeuwse principes. Op een nacht houdt de politie een huiszoeking. Merlin wordt opgepakt, maar Billy gaat met zijn vriend mee naar de gevangenis. Hij geeft de anderen de opdracht te wachten tot hij en Merlin zijn vrijgelaten. Maar Linet neemt het commando over en besluit met de groep verder te trekken.

image

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Best wel een leuke film, en in elk geval een zeer origineel gegeven. Helaas is 'Knightriders' net een tikkie te lang, maar de vele originele steekspellen maken dat weer enigszins goed. Ed Harris en de geweldige Tom Savini acteren natuurlijk weer uitstekend.

Een aandader voor de genre-fans en liefhebbers van Romero.

3 sterren.

avatar van sydney

sydney

Met alle respect! Maar dit lijkt me echt niks. Alleen die foto al.

avatar van streeter

streeter

Dit is een drama film en niet een science fiction (of actie) film. Ed Harris is goed, maar het is iets te slap voor mijn smaak.

avatar van Quentin

Quentin

Vandaag een VHS hiervan kunnen vinden ga deze week eens bekijken.

avatar van Justice4All

Justice4All

Grappig dat Stephen King (schrijver) hier ook inspeelt samen met zijn vrouw. Volgens mij ook de eerste acteerprestatie van beide.

avatar van Quentin

Quentin

Justice4All schreef:

Het is niet echt een prestatie van niveau ........

avatar van Justice4All

Justice4All

Quentin schreef:

Het is niet echt een prestatie van niveau ........
Ach... figurly spoken

Querelle

Ik vond het een originele film. Ik hou wel van het portretteren van dit soort alternatieve, verzonnen cultuurtjes waarin alles bloedserieus genomen word.

Jammer dat Romero niet meer drama`s heeft gemaakt. Hij had de tweede Cronenberg kunnen worden met zijn maatschappelijke scherpzinnigheid en onderhuidse humor.

avatar van Wouter

Wouter

Van de andere kant: er is al een Cronenberg.

Querelle

Ik bedoelde daar mee niet dat hij de zelfde onderwerpen behandelt, maar ik doelde op hun originele manier om sociale en persoonlijke problematiek in beeld te brengen en dat mogen er wel meer doen.

avatar van niethie

niethie

Ooit eens op een vhs gevonden en aangeschaft omdat ik de Dead trilogy van Romero zo leuk vond en waar ik de die andere films erg leuk vond viel deze film alleen maar tegen, zoals Streeter al zei dit is geen actie of science fiction film dit is gewoon een drama film met wat actie en post apocalyptische elementen erin, de film kent wat mooi stuntwerk en de acteurs deden het goed maar het verhaaltje is veels te oninteressant en saai om de gehele 145 minuten te blijven boeien.

2 sterren

avatar van TinkerTex

TinkerTex

Een groep vrijbuiters houdt toernooien waar deelnemers op motoren gekleed als ridders elkaar proberen af te troeven. Leider Billy (Ed Harris) houdt als 'koning' strak toezicht op de gang van zaken, maar verliest langzaam zijn grip...

Knightriders is een erg unieke film te noemen, vanwege de middeleeuwse kostuums in combinatie met de hedendaagse voertuigen. Het spel van Harris als weifelende leider was erg sterk en de overige cast - veelal bestaand uit acteurs uit Romero's zombiefilm - mocht er ook wezen. De ridderspelen werken met het geslaagde stuntwerk erg effectief. Toch gaat het niet alleen daarom. De groep vertegenwoordigt een hele leefwijze die her en der aan de kaak wordt gesteld. Een afspiegeling op het hippiebestaan als je het mij vraagt. Tegen het einde wordt het allemaal wat melodramatisch, iets waar je bij Romero niet op zit te wachten, maar dit doet geen grote afbreuk aan de film.

Knightriders is een bizarre film, maar voor Romero-fans zeker de moeite waard!

Theunissen

Hoe verzin je het ridders op motoren Als het als komedie bedoelt was kon ik het wel begrijpen maar dit is juist geen komedie. Het verhaal (vaak slap en saai) wist me niet echt boeien maar de beelden zien er best aardig uit. De muziek is aangepast in de stijl van ridders uit de oudheid en dat paste wel goed bij de film. De cast deed het best aardig, met name Ed Harris. Einde vond ik best hard.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Ik weet niet zo goed wat van Knightriders te vinden. De sociale kritiek is Easy Rider all over again en best makkelijk, maar de kalmte waarmee het wordt verteld, het acteerwerk (veel bekende gezichten uit Dawn en Day of the Dead) en vooral de setting maken dit in ieder geval een bijzondere film.

avatar van Basto

Basto

Een hippie homo biker ridder film. Hoe verzinje het? Ik heb eigenlijk met geen van allen wat en als mix is het een curieuze bedoening. Kon er weinig mee.

2 *

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Best een leuke film eigenlijk. Beetje lang maar wel aanrader. Bizar schouwspel drama en geen actiefilm. Best heftig einde ook. Heel lang geleden dat ik hem voor het eerst zag op vhs maar toen vond ik er niks aan want had een heftige actiefilm met veel savinibloed verwacht.

avatar van joolstein

joolstein

Knightriders is een aardig experiment, maar Romero kiest ook een te makkelijke weg en blijft teveel aan de oppervlakte hangen om echt een goede en blijvende indruk achter te laten. De film doet heel erg begin jaren '80 aan maar dat werkte bovenwonder erg goed! Ook zien we veel bekende gezichten terug uit andere films van Romero. Van de cast overtuigen vooral Tom Savini en Ed Harris het meest. Simpel gezegd gaat het verhaal over een groep motorrijders die door Amerika trekken om de middeleeuwen te doen herleven in hun shows. Met steekspellen op de motor en flinke vechtpartijen onderling zorgen ze voor actie. Dit alles met metaforen voor de samenleving en dat mensen geld boven eigenwaarde verkiezen. Corruptie, bureaucratie, hebzucht en onbegrip komen allemaal aanbod, maar een echte oplossing of iets dergelijks blijft achterwege. Romero krijgt het echter wel voor elkaar, om met onder meer een 40 minuten durende intro, dat we dusdanig mee gaan leven met de karakters dat we elke slag en ruzie echt voelen. Een wat vreemde maar entertainende film die de veelzijdigheid van de regisseur laat zien.

Ook vriend Stephen King en vrouw vertolken in deze film nog een kleine rol.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

In de herziening! Ik heb het nog even opgezocht, maar het was in 1991 dat Knightriders voorbij kwam in Alex Cox' Moviedrome op de BBC. Jawel in de jaren 1988 t/m 1994 deed die keurige BBC aan cult-films in de zomerperiode. Niet de minste ook nog eens: o.a. The Wicker Man, Electra Glide in Blue, Two-Lane Blacktop, Il Grande Silenzio, Wise Blood, Lolita, Kiss Me Deadly. En drie maal raden wie er een trouwe kijker was!

Deze vakantie mezelf maar eens getrakteerd op de Arrow-uitgave. Wat moet ik er verder over zeggen. Als de beste zombiefilm-regisseur de beste zombiefilm aller tijden opvolgt met een twee-en-een-half uur durend epos over een roadshow levend volgens de middeleeuwse tradities, zij het dat de paarden vervangen zijn door motoren, dan zitten we bij voorbaat al op de maximale score. Één van de meest onvergetelijke Moviedrome-nachten. Meesterwerk!

scorsese

Uitstekende film over een groep mensen met een alternatieve levensstijl die het land rondtrekken met een middeleeuwse show. Een originele film (en niet alleen vanwege de aankleding). Het hart van de film wordt gevormd door de groep die moeite heeft hun eigen identiteit te bewaren als commercie om de hoek komt kijken. De motorshows zien er goed uit en Ed Harris zet een prima hoofdrol neer. Een vreemde eend in de bijt voor regisseur George A. Romero, maar wellicht wel zijn beste film.

avatar van mikey

mikey

Beste??

scorsese

mikey schreef:

Beste??

Van de 8 films die ik van hem gezien heb, vond ik deze het beste.

avatar van mikey

mikey

Dan ben ik erg benieuwd!

Querelle

Ik vind dat persoonlijk niet, (Bij mij staat ie op 3 of 4) Maar ik sta er niet van te kijken als iemand Knightriders de beste film van Romero vindt.