Kawa no Soko kara Konnichi Wa (2010)

Alternatieve titel: Sawako Decides

Japan

geregisseerd door Yûya Ishii
met Hikari Mitsushima, Kotaro Shiga en Masashi Endô

Sawako woont vijf jaar in Tokio, heeft al vijf baantjes gehad en heeft een relatie met haar vijfde vriend die tevens haar baas is. Haar leven met Kenichi, haar vriend en diens dochter uit een eerder huwelijk voelt aan als een compromis en elke dag voelt als een marteling. Dan krijgt ze een bericht dat haar vader, eigenaar van een zoetwatermosselverwerkingsbedrijf, ziek is en haar vraagt de boel voor hem te managen. Sawako wil niet graag terugkeren omdat ze weet dat de hele stad haar daar 'die ondankbare dochter die van huis wegliep' vindt. Kenichi overreedt haar echter en grijpt de kans aan om in haar kielzog met zijn dochter mee te gaan.

avatar van beavis
deed het goed op Fantasia, ben benieuwd!

avatar van beavis
beavis schreef:
deed het goed op Fantasia

en terecht

avatar van Knisper
In zekere zin een beetje een niemendalletje, maar wel charmant, fris en oprecht genoeg om de volle speelduur plezier en vermaak te bieden. We hebben het al vaker gezien: iemand uit de stad met problemen keert terug naar haar geboortedorp en komt zo weer steeds meer in contact meer zichzelf. In dit geval dus om het "zoetwatermosselverwerkingsbedrijf" (mooi omschreven) onder haar hoede te nemen.

De film kent naast het komische gedeelte, best een wel een serieuze ondertoon en weet op die manier wel een leuke vader-dochter relatie te schetsen. Sawako is daarom ook meer een mens van vlees en bloed (ook omdat haar gedrag en haar instelling, zelfs na haar terugkeer, nog een tijd nogal wat te wensen overlaat. Best leuk.

avatar van Friac
Flauwe film. Er wordt doorheen de fletse humor getracht een aangrijpend verhaal te vertellen over een "verstoten" vrouw die naar haar geboortedorp terugkeert en de band met haar vader terug probeert aan te halen. Maar de film mist kracht en weet aldus haast nooit te overtuigen. De Aziatische humor is ook niet helemaal mijn ding, dus op dat punt werd ik ook niet compleet bevredigd. Een flauwe 3*, al had het ook een 2,5* kunnen zijn.

Leuk.

Maar ook niet meer dan dat. Mag zich bij het clubje van bitter/komische films toevoegen die de laatste tijd hot blijken in Japan. Ook hier weer een rare mix van comedy en neerslachtig drama.

Want op zich valt er niet zo veel te lachen voor de personages. Ze zijn ook zeker niet even sympathiek, doen aardig smerige dingen en kunnen aardig nukkig uit de hoek komen. Even later staan ze dan weer olijk bedrijfsnummertjes te zingen.

Fijne mix vond ik, maar visueel laat het soms echt wat te wensen over. Een beetje droogjes en oninteressant in elkaar gedraaid, waarmee de film toch wat aan fleur mist.

Jammer, want er had wel iets meer ingezeten. Toch is het verder een grappig en tegelijkertijd aardig dramatisch filmpje.

Edit: en wat erg is, maar op basis van de poster heb ik altijd gedacht dat dit een film over nonnen was ...