• 8.524.000 stemmen

Alternatieve titels: Two in One / Два в Одном / Два в Одному

Oorsprong: Oekraïne / Rusland

Geregisseerd door: Kira Muratova

Met onder meer: Renata Litvinova, Natalya Buzko en Nina Ruslanova

IMDb beoordeling: 6,4 (315)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Dva v Odnom

De film bevat twee segmenten. In het eerste (Stagehands) bereidt een theatergroep de voorstelling die 's avonds zal plaatsvinden voor. Het enige probleem is dat een acteur zichzelf opgehangen heeft. Toch moet de voorstelling doorgaan. In het tweede segment (Woman of a Lifetime) begint de voorstelling. Naar de voorstelling komt een oudere eenzame man, die zich bezighoudt het met kopen van nep naaktschilderijen en vanuit zijn raam naar vrouwen kijkt. Op een dag brengt zijn dochter een vriendin mee naar huis, en de man vindt dat dit de vrouw van zijn dromen is. Hij voert haar dronken, zodat hij haar kan gebruiken voor zijn seksuele verlangens.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Muratova draait -geheel in eigen stijl- haar eigen stijl om: waar normaal het theater doordringt tot het gewone leven, dringt hier het leven door in het theater. Muratovische toestanden met bespiegeling, verwondering, afschuw en (grotesk) theater. Er valt weer een boel hinein te interpreteren: schaduwen, spiegels, sneeuw, poppen en extreem veel lage en hoge shots. En een "dode" waarom veel te doen is, een "dode" die iedereen kan zijn. In eerste instantie was het 'de clown'.

De enscenering was mooi, maar ik vond het (zoals altijd) lastig dit alles een plek te geven. Wel leuk om Aleksandr Bashirov weer eens te zien. Won ooit een Tiger eind Jaren 90 met zijn enige speelfilm, maar als acteur komt hij zo nu en dan voorbij bij Balabanov, Gherman en zo. Dit is denk zijn enige film bij Muratova. Hij past perfect in dat sfeertje met dat malle hoofd van 'm.

edit: o ja, de film is in kleur - dat is eigenlijk nog het meest bijzonder

avatar van McSavah

McSavah

Haha, die Bashirov zag ik eergisteren nog in Syostry (2001) (Allah akbar!). Kende hem inderdaad van Balabanov's films. Zheleznaya Pyata Oligarkhii (1998) is wel een tip, bedankt daarvoor

avatar van wibro

wibro

In een recensie in Cinemagazine las ik over deze film het volgende;

Two in One’ is niet geschikt voor kijkers die niet van bizarre, vreemde en afschuwelijke verhaallijnen houden, die taboe zijn en dat misschien ook hadden moeten blijven.

Voor mij alle redenen om deze film wél te bekijken, want ik houd van bizarre films zeker als het films van Muratova betreft. Ook van deze film heb ik weer lekker kunnen genieten, hoewel net zoals bij Vechnoe Vozvrashchenie (2012) ik het weer zonder ondertiteling moest stellen. Ik moest om van het verhaal wijs te worden doen met een verder duidelijke recensie in het filmblad Cinemagazine. Trouwens, het nadeel van ondertiteling is – dat heb ik inmiddels wel ondervonden - dat het behoorlijk afleidt. Ik kon mij nu gelukkig volledig focussen op de mooie beelden zoals ze te zien waren op mijn grote flatscreen scherm. Én…ik begin al het een en ander van het Russisch te verstaan, want hoewel dit een Oekraïense film is worden de dialogen in het Russisch gevoerd. Niet zo vreemd eigenlijk omdat de film opgenomen is in Odessa, waar de meeste bewoners Russisch als voertaal hebben.