The Smurfs (2011)

Alternatieve titel: De Smurfen

Animatie / Familie

geregisseerd door Raja Gosnell
met Hank Azaria, Neil Patrick Harris en de stem van Jonathan Winters

Wanneer de kwade tovenaar Gargamel hun dorp aanvalt, ontsnappen de Smurfen via een magische doorgang, die ''eens per blauwe maan" geopend is. Ze komen terecht in een vreemde, nieuwe wereld, die in niets lijkt op wat ze ooit hebben gezien: New York. Ze zitten vast in Manhattan en om weer thuis te komen moeten Grote Smurf en de anderen een echte blauwe maan zien te vinden - voordat Gargamel ze vindt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met deze setting willen ze denkelijk een nieuwe generatie aanboren. Zo'n film maken ze niet enkel voor een hoop nostalgici die de smurfen vooral kennen van de stripverhalen. Tegelijkertijd is het maar een kleine wijziging om hen naar de stad te brengen, verder hebben we veel bekende elementen en zit de film ook vol verwijzingen. Denk aan de verwijzing naar België via wikipedia, de inkeping in het oor van Azraël, de vele gekende smurfen uit de strips, ...

avatar van Decec
Een leuke animatie/avontuur/komedie/familie/fantasiefilm...
Grappig en leuk verhaal...
Vroeger vond ik Smurfen heel leuk...
Mooi gemaakte animatie...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Grappig acteerwerk...
Ben benieuwd voor deel 2 (2013)...

avatar van 606
Het concept is niet nieuw, echte mensen met Animatie vermengt. We kennen dat al van eerder films zoals Alvin and the Chipmunks (2007) en Garfield (2004) maar de Smurven doen het altijd wel goed.

606 schreef:

Smurven. Smurven. Smurven.

TheLionKingFan schreef:
Smurven. Smurven. Smurven.
Goed gesmurft

606 schreef:

Je vergeet Who Framed Roger Rabbit, Song of the South... ect.

baspls schreef:
Je vergeet Who Framed Roger Rabbit, Song of the South... ect.
Was ook maar een kleine voorbeeld, was niet mijn bedoeling om alles te vermelden. Wilde puur aangeven dat dit geen nieuw concept is

avatar van robin193
Ik vind het jammer dat imdb deze film zo slecht in het vaandel heeft staan. Ik heb me kapot gelachen om: "Gargamel? Ben je dood?" en al dat soort gekkigheid. Echt een aanrader voor jong en oud, maar vooral jong. Echt jammer van die lage waardering.

avatar van Banjo
De smurfen horen in het bos thuis! (maar dat zal wel niet hip en snel genoeg zijn)
en niet in het heden, dat jullie hier voldoendes voor geven!
het zal wel de jongere generatie zijn...
en ik vond het er ook niet mooi uit zien...

Banjo schreef:
en niet in het heden, dat jullie hier voldoendes voor geven!
het zal wel de jongere generatie zijn...
en ik vond het er ook niet mooi uit zien...

Ik behoor tot de jongere generatie en ben het toch met je eens.
Mijn 2,5 is voor Hank Azaria die een erg sterke Carcamel neerzet.

avatar van bjerik76
Meer gericht op kinderen, ik vond de humor niet echt dubbelzinnig voor de wat ouderen.
De smurfen en de kat zijn wel mooi gedaan.
Ook word nu pas ( voor mij) bekend waarom smurfin de enigste vrouw in het hele volk is.

Grote smurf die hier papa word genoemd vond ik wat van het origineel afwijkend.
Ook de veel nieuwe smurfen hadden niet gehoeven.
Veel bekende uitspraken, maar de " ik haar smurfen !!" heb ik nooit gehoord.

Leuke verwijzingen naar Peyo via google en in de boekenwinkel.
Raar dat het ook al gelijk met de animatie begint, en niet getekend zoals we ze in het origineel kennen.

Toch nog wat nostalgie voor de volwassenen, maar echt een film voor de kinders onder ons.

baspls schreef:

Ik behoor tot de jongere generatie en ben het toch met je eens.
Mijn 2,5 is voor Hank Azaria die een erg sterke Carcamel neerzet.

Zelfs de jongere generatie moet weten dat het Gargamel is =(

TheLionKingFan schreef:
Zelfs de jongere generatie moet weten dat het Gargamel is =(

Ja ik type wel vaker namen verkeerd Ik wist wel dat je het spelde als Gargamel!

baspls schreef:

Ja ik type wel vaker namen verkeerd Ik wist wel dat je het spelde als Gargamel!

Haha, maakt niet uit hoor.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik vond er geen smurf aan. Wat een smurffilm! En Gargamel is ook niet smurf. Ik mis de grappige smurf van Paul van Gorcum. Over Azrael nog maar te smurfen, totaal niet smurfig.

Smurfverdomme!

Ebenezer Scrooge schreef:
de grappige stem van Paul van Gorcum

avatar van Ebenezer Scrooge
Paul van Gorcum als de Baron in Bassie & Adriaan:

avatar van Gang_Star
Een redelijke verfilming, maar ook niet meer dan redelijk. Voornamelijk toch zoals verwacht voor de allerkleinsten, mede door de toch regelmatige flauwe humor. Desondanks toch best te kijken, mede door de ontzettend flauwe, maar misschien daardoor weer leuke rol van Gargamel.

ipman-99
"Hey guys! How do you like my new dress?" ... " !!!

Fantastische genre-film (Heropfrissing) !!! Als algemene filmliefhebber/verzamelaar
komt het genre animatie regelmatig terug naar voren ..., en terecht !!!
Een heerlijke animatie film voor jong en oud ..., geweldige familiefilm !
Ik ben opgegroeid met de smurfen ..., en toch geweldig deze film met heerlijke
avontuurlijke smurfen die er verdorie op de koop toe nog enkele oneliners erbij lappen !
Gargamel was echt strijk liggen ..., echt genoten van deze heropfrissing !!!

avatar van TheLionKingFan
Hank Azaria is een geweldige Gargamel, en daar houdt het een heel eind op. Neil Patrick Harris was hilarisch in How I Met Your Mother, maar hier past hij niet. 2,7* - 3*

avatar van alexspyforever
Gisteren een stukje van gezien tijdens het zappen. Ik had er wel over gelezen en dat was ook de reden dat ik deze heb vermeden. Van wat ik heb gezien, leek me dat ook een goede beslissing. De Smurfen en Gargamel zagen er best wel goed uit, alleen die Schotse Smurf die was zo cliché als maar kon (rosse bakkebaarden, kilt en zijn naam McSmurf). De setting was natuurlijk zeer onsmurfs (hedendaagse New York ipv in het bos en in de Middeleeuwen. De Nederlandse dubbing leek in geen opzichten op die van de tekenfilm die ik me herinnerde en het verhaal leek me heel dom. Kinderen zulllen het wel grappig hebben gevonden.

In antwoord op een groot aantal berichten geleden. De geestelijke vader van de Smurfen Peyo is een Belg. De strips verschenen eerst in het Frans en al snel vertaald naar het Nederlands. De Smurfen hadden aanvankelijk maar een bijrol in de strips van Johan en Pirrewiet, maar vanwege hun grote populariteit kregen ze hun eigen reeks die hun uiteindelijk wereldfaam zou bezorgen.

Hoewel Gargemel zijn motieven om Smurfen te vangen gaandeweg hun oorspronkelijke doel hebben verloren, is het toch interessant om deze reden te kennen. In het eerste album van de smurfen is er het kortverhaal "De Smurfendief" waarin Gargamel een smurf (als ingrediënt) nodig heeft om goud te maken.

avatar van Ted Kerkjes
Verschrikkelijke film.
Ik vind de Smurfen niet thuishoren in de grote stad. Ook vond ik al die verwijzingen naar de moderne tijd (het Wii-spelletje dat ze spelen en zo) niet komisch.

Ben ik trouwens de enige die Smurfin nogal wulps over vindt komen? ("Hey guys! How do you like my new dress?" *jurk vliegt omhoog door het luchtrooster* )

Hoewel ik de Smurfen er lelijk uit vond zien -vooral die ogen- vind ik het wel mooi gemaakt.

Hank Azaria vond ik eerlijk gezegd ook enorm flauw en vervelend als Gargamel.

Ik kom niet hoger dan twee sterren.

avatar van alexspyforever
Ted Kerkjes schreef:

Die scène heb ik niet gezien maar lijkt me overduidelijk een verwijzing naar een gelijkaardige scène uit een film met Marilyn Monroe. Ik heb toch met Smurfin te doen, als enige vrouw tussen al die mannen.

avatar van Ted Kerkjes
alexspyforever schreef:

Ja, die verwijzing had ik wel begrepen, maar ik vind 'm niet bij de Smurfen passen, en ik vind het ongepast dat alle Smurfen dan zo verlekkerd met open mond naar de Smurfin kijken.

Soms kijk je eens een familiefilm. Zonder er al te veel van te verwachten is dit een leuke wegkijker, meer niet. Leuk vertaalt vanuit de tekenfilm naar de echte wereld.

avatar van Lennert
Hank Azaria is een held en tevens het enige leuke punt aan deze hele film. Wel tegelijkertijd een erg goed punt, want ik bleef kijken om meer overacting van deze acteur te zien. De rest? Niet echt. Neil Patrick Harris, Jayma Mays en Sofia Vergara zijn strontvervelend, zogenaamde grote voice actors als Jonathan Winters en Alan Cumming zijn compleet verspild en waarom men wederom moet proberen om een oude strip te pimpen (zie Garfield) door het in de grote stad te laten afspelen, zal me altijd wel blijven verbazen. Grappig dat Katy Perry nota bene nog de beste stem neerzet in dat opzicht.

Gargamel maakt in het begin van de film wel pijnlijk duidelijk hoe dom een serie over een oude vent met 99 zonen en 1 dochter eigenlijk is. Ik ben al behoorlijk lang geen fan meer van de strips/tekenfilms door het verschrikkelijk brave karakter (en de overduidelijke communistische propaganda ) van het geheel, maar heb nog nooit zo'n goeie reflectie op het originele verhaal gekregen als Gargamel in het begin van de film weergeeft. Het wordt ook pijnlijk duidelijk hoe vervelend het is om slechts een vrouwelijk personage in een film te hebben, die constant haar 'mannetje' moet staan.

Maar goed, Hank Azaria's Gargamel die Lord Of The Rings en Brokeback Mountain parodieert zorgt voor enkele lachers. Verder uitzonderlijk middle of the road.

Erg leuke animatiefilm, die zich makkelijk kan meten met andere toppers.

avatar van Kondoro0614
The Smurfs

Een prima filmpje voor jong en oud die vermakelijk is. Grappen zijn soms niet echt heel veel aan maar de film vermaakt gewoon goed. Helaas over de personages nog maar te spreken. Gargamel vond ik er niet uit zien en de personage was slecht in de film. Niet slecht als in duivels wat hij is als tovenaar maar gewoon slecht in de personage hoe hij over gebracht werd. Neil Patrick Harris deed het oke maar, Jayma Mays vond ik het helemaal niet leuk doen. Azrael was gewoon irritant. De effecten in de film zien er goed uit. De smurfen zijn er goed in verwerkt. Verhaal en concept waren beiden wel leuk!

avatar van wendyvortex
Na Louis de Funes en de familie Flodder belanden nu ook de Smurfen in New York.
Best heel aardig gesmurft ... de Smurfen zelf zijn ook in de tekenfilms en strips natuurlijk helemaal niet het leukste, alleen door Gargamel en Azrael zit er nog iets aan spanning in en ik vind deze Gargamel wel heul leuk gedaan.
Redelijk leuke gags ook voor de wat oudere kijkers, alleen die Schotse Smurf die is er volgens mij maar wat bij gesmurft.

Dick2008
Stomme film. Ik vond de smurfen vroeger al van die stomme wezentjes (ze bestaan al heel lang, vanaf 1958) dus kon me niet voorstellen dat ik die na al die jaren opeens leuk ging vinden maar je weet maar nooit. Maar dus tevergeefs, al is de live-action op zich best leuk gedaan. Gargamel en Azrael die de smurfen willen vangen, haha wel te begrijpen, maar die vind ik eveneens niet leuk. Maar liefhebbers zullen een mooie film overhouden. 2.0

avatar van schenkowiets
Kleine voldoende omdat de smurfen zelf erg leuk leuk nagemaakt waren. Verhaal beetje slap,en niet de humor van andere goeie animaties . Gargamel vond ik ook niet zo goed nagebootst. Had veel meer in gezeten ,dat is jammer van de allom bekende smurfen.

Tarkus schreef:
Nog niet zo lang geleden heb ik de allereerste Smurfenfilm ('De Fluit met Zes Smurfen') nog eens bekeken, wat ook een mooie film is en gezien de tijd waarin hij is verschenen toch ook betrekkelijk goed is gemaakt.
Dat deze film de eerste zou overtreffen wat de animatie betreft was wel te verwachten, maar hij is nog mooier dan ik had verwacht.
Prachtige beelden zowel van het Smurfendorp als de setting in New York, en mooie samenvloeiende beelden van animatie en echte beelden.
Je merk wel (ik heb de film gezien in 2D) dat hij voor 3D is gemaakt, maar het komt in 2D niet storend over, wat bij sommige 3D filmen wel het geval is.
Het verhaal, is simpel maar goed en niet ingewikkeld, het is ten slotte een familiefilm waar klein én groot moet van kunnen genieten.
Toen ik een kleine jongen was heb ik de albums van Johan en Pirrewiet (waarin de smurfen voor het eerst ten tonele verschenen) en De Smurfen verslonden, en er veel plezier aan beleefd, en dat heb ik met deze film weer beleefd.
Een leuke film om op Kerst te bekijken zoals ik net heb gedaan, maar je kan de prent bekijken wanneer je maar wil, ik kan hem warm aanbevelen.

Blijft dus een ongelooflijk mooie film.
Plezier voor jong en oud.
Opnieuw bekeken naar aanleiding van de derde film.
Dus ook opnieuw de tweede eens bekijken, wat ik hierna ga doen.

avatar van Shadowed
Oke.

Stiekem best uit te kijken. Deze verfilming van de bekende kinderserie is in zijn geheel best geslaagd. De grappen zijn natuurlijk wat flauw, maar stiekem bij vlagen nog wel lollig. De karakters zijn vreselijk cliche, vooral Love en Harris.

De smurfen zelf zijn prima geanimeerd en die schurk is ook wel lollig. Zeer overdreven neergezet, dat geef ik dan wel weer toe. Voor kinderen is dit vast hilarisch, voor volwassenen misschien wat minder, maar uiteindelijk prima te doen.

Blinkt nergens uit, maar het is wel gezellig voor de kids.