Un Uomo dalla Pelle Dura (1972)

Alternatieve titels: Counter Punch | The Boxer | Murder in The Ring

1 stem

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Franco Prosperi
met Robert Blake, Ernest Borgnine en Catherine Spaak

De bokser Teddy Wilcox zegt zijn manager vaarwel en verhuist. Hij komt een nieuwe manager en trainer tegen, genaamd Nick. Net voor Teddy's eerste gevecht wordt Nick bedreigd: Teddy moet verliezen, anders wordt Nick vermoord. Ondanks dat Nick probeert het gevecht te saboteren, wint Teddy. Hij is boos op Nick en stuurt hem de laan uit. Als Nick dan later die nacht vermoord wordt, is Teddy de hoofdverdachte. Hij gaat op zoek naar de echte moordenaar.

Ze bestaan dan toch : seventies italocrime filmpjes die niet zijn geript van ze godfazzer, smerige klabak of ze french connèction... ik weet niet wat hier het precieze model was, dat moet er altijd toch zijn zou je zeggen. Misschien boxfilm fat city uit hetzelfde jaar, maar meer overeenkomsten dan het bouwjaar en het feit dat ze beiden in hetzelfde schimmige wereldje spelen zie ik niet.
Deze hamburger/pizza co-productie heeft rolletjes voor Robert Blake ( die jullie kennen uit Corky ) als de boxer Teddy, Borgnine ( die jullie kennen uit airwolf ) als de commissaris die hem achternazit for the murder he didn't commit, Ferzetti ( die jullie kennen uit once upon a time in the west ) als het slachtoffer van de moord, Spaak ( die jullie kennen als blonde cockteasende bitch in talloze films ) als diens dochter en Blake's love interest , Thomas Milian ( die jullie kennen als Nico Giraldi ) als hippie , en Orlando ( die jullie kennen als typische bijrolacteur, meest klabak in talloze films ) als buddy van Blake.
Het is een film van mondo Prosperi die er ook weer eens Vietnam en de indianen bijhaalt in een werk dat bol staat van de gemeenplaatsen en een tamelijk vernietigend voorspelbaar verloop heeft, ook de twist op het eind zal niet verrassen. Het cheesy laatste shot was wel onbedoeld grappig. De boxscenes waren op zich niet slecht, en - hoop ik- ironisch bedoeld was het gialloeske POV tijdens de eerste moordsequentie met zwarte...boxhandschoenen !
Overigens : itt wat ik ergens las speelt de film geheel niet in Chicago, niet eens in de buurt zelfs, maar in new Meggiko.
De Italiaanse DVD bevat slechts een Italiaans kakelende Borgnine c.s., de Amerikaanse heeft wel zij stem maar is een verknipte- ook in formaat- tv-rip van 70 minuten.