ad

Alternatieve titel: The Adopted Son

Oorsprong: Kirgizië / Frankrijk

Geregisseerd door: Aktan Arym Kubat

Met onder meer: Mirlan Abdykalykov, Adir Abilkassimov en Mirlan Cinkozoev

IMDb beoordeling: 7,0 (565)

Oorspronkelijke taal: Kirghiz

Releasedatum: 5 augustus 1999

Over Beshkempir

Beshkempir, de naam van de hoofdpersoon, betekent 'vijf oude vrouwen'. Er bestaat in Kirgizië een oude traditie waarbij de ouders van een groot gezin een baby aan een kinderloos echtpaar schenken zodra het kind van de borst is. Bij de rituele overdracht van de baby zijn vijf oude getuigen die het kind geluk toewensen. Beshkempir groeit op zonder te weten dat hij geadopteerd is. Hij is een kind als alle anderen, een jongen die samen met zijn vriendjes kattekwaad uithaalt. Als hij verliefd wordt op Ajnoera, is zijn beste vriend zo jaloers dat hij Beshkempir uitmaakt voor vondeling en zielige wees. Dit nieuws zet zijn leven op zijn kop: hij voelt zich moederziel alleen, zijn vriendjes zijn rivalen geworden en tot overmaat van ramp sterft zijn geliefde grootmoeder. Maar alles komt goed...

image

avatar van gotti

gotti

Vond het een beetje te veel mooie plaatjes en te weinig verhaal... 2,5

avatar van Purmerend

Purmerend

Beshkempir, zijn eerste lange speelfilm, is het beeldende en autobiografische verslag van een eeuwenoude Kirgizische traditie, waarbij grote gezinnen een pasgeborene afstaan aan een kinderloos stel. In zijn eersteling verbeeldt Abdykalykov zijn vroege herinneringen aan het idyllische platteland van de voormalig Sovjet republiek door de ogen van tiener Beshkempir - zijn bloedeigen zoon. Fraai gekaderd en met vaste hand gedraaid in afwisselend bonte kleuren en verschoten zwart-wit, ontvouwt zich een onbezorgde tijd van vissen in meanderende riviertjes, van moddergevechten en ontluikende lustgevoelens. Bekroond met diverse prijzen op de filmfestivals van Sétubal (Portugal), Locarno, Singapore en Tokio.

Bron Cinema.nl

avatar van The Eye

The Eye

Prachtig gefilmde vertelling van een leven ergens in Kirgizië met de nodige symboliek en diepgang. Op momenten buitengewoon ontroerend op andere grappig. Het trage tempo is het perfecte ritme voor deze film en de soundtrack van de insecten en dorpsgeluiden maken een aangename compositie. De spaarzame dialogen vullen het vertellende beeldmateriaal mooi aan. Het geheel deed me af en toe denken aan een kruising tussen Paradzanov en Keedus; verstillende minimale cinema die zich langzaam ontwikkelt tot een fijne pareltje die je zo af en toe tegenkomt in filmland.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Een film uit Kirgizië, die zie je ook niet elke dag. Wat me vooral is bijgebleven van de Kirgiziërs, is dat het nogal vieze mensen zijn. Denk maar aan het begin waarin de vijf jongens eerst in een modderpoel spatteren, daarna een ontzettend dikke (met nog dikkere ontblote boezem) vrouw begluren, die bloedzuigers heeft uitgezet over haar lichaam. En dan heb je ook nog die copuleerscene, waarbij die vijf jongens een zandsculptuur te grazen nemen. Vrij bizar dus .

Maar na al deze gekkigheid ontvouwt zich toch een redelijk drama met niet echt goed acteerwerk en een loszanderig plot. Heel bijzonder vond ik het allemaal niet.