6 Guns (2010)

Western

geregisseerd door Shane Van Dyke
met Sage Mears, Barry Van Dyke en Greg Evigan

Een jongedame besluit om hulp in te schakelen van een premiejager. Maar niet om hem het werk te laten doen, ze wil alles van hem leren. Op deze manier kan ze zelf op jacht naar de mannen die haar familie hebben vermoord en haar langverwachte wraak nemen.

avatar van markel66
Ik ga em zo kijken en laat ff weten wat ik er van vond

Wat een slechte film, slecht verhaal, slechte muziek, de casting daarentegen was wel goed, volledig gecast naar de rest van de film.

Als ik in de min kon stemmen had ik dat gedaan.

matige film
krijgt van mij 2,5 ster dit alleen om barry van dyke

avatar van dave
Ik was eerst van plan om '30,000 Leagues under the Sea' eens op te leggen, maar omdat diens synchronisatie naar goede gewoonte godgeklaagd was, was ik genoodzaakt deze Asylum productie voorrang te verlenen.

Het klonk me aanvankelijk wat gek in de oren. Deze keer geen Mega dit en Giant dat, maar in plaats daarvan krijgen we zowaar een Western voorgeschoteld. Althans, dat was de bedoeling. Want wat er uiteindelijk als eindproduct over de toonbank komt, is op veel vlakken niet meer of minder dan een kluchtje, dat nergens in zijn opzet slaagt. Enfin, buiten geld opbrengen.

Na een korte intro ben je je als kijker nog van geen kwaad bewust. Alles ziet er relatief netjes uit en zelfs tijdens het daaropvolgende timmerwerk en familiale gebeurtenissen blijft de slechtheid goed verborgen. Het is pas vanaf het moment dat de boeven hun intrede maken dat de film langzaam de berg begint af te rollen. En Sisyphus heeft even geen zin om hem er weer op te duwen. Blijkbaar is de leider van het bizarre groepje (Lee Horn) op zoek naar wraak en wil aldus de moordenaar van zijn vader trakteren op een portie lood. Helaas blijkt die laatste nu net de charmante timmerman te zijn en staat eensklaps het leven van hem en zijn familie op het spel.

Samenvattend kan ik stellen dat iedereen wordt neergeknald, buiten de timmervrouw (Selina), die verkracht wordt. Nadat de linke kerels verdwenen zijn zoekt ze troost in talloze flessen whiskey, maar stuit op een dag op premiejager Frank, die toevallig op zoek is naar Lee Horn en z'n mannetjes. Ze wil vervolgens van hem leren hoe ze iemand moet neerknallen, daar ze al die tijd op wraak heeft zitten broeden.

Een zeer simpel uitgangspunt, zoveel is duidelijk. Het doet wat denken aan Karate Kid, Once Upon A Time In The West en vele andere films met vergelding als centraal thema. Het is dus duidelijk dat er wel iets mee aan te vangen valt, mits de makers er het talent voor hebben.

Laat ik beginnen met het feit dat alles er erg ongeloofwaardig uitziet. Het dorp lijkt op een mengeling tussen een grote zandbak en een camping. Duidelijk een van de minder geslaagde westernsets. De acteurs zijn wel danig gekleed, maar toch klopt er iets niet. Het ziet er allemaal te gemaakt uit, en ook de typische westernsfeer mankeert. Pokerpartijen, schietscènes, de hoertjes uit de saloon, het laat me ongevoelig. Het is moeilijk uit te leggen, maar het voelt alsof alle elementen uit een western plastische chirurgie hebben ondergaan.

Daarnaast zijn er uiteraard ook een heleboel andere aspecten die de zwik naar beneden trekken. Zo gaat bijvoorbeeld het eerste half uur voorbij zonder dat er ook maar iets noemenswaardig gebeurt. De film slentert voort en wordt al vlug vervelend. De vrouw die niet ophoudt met zeuren ("Please, please Frank, learn me how to shoot!"), veel clichés en een aantal buitenissigheden.

Zo is de vrouw maandenlang verslaafd geweest aan de drank, maar kan ze van de ene dag op de andere stoppen zonder ontwenningsverschijnselen te vertonen. Waarom keren de boeven terug naar de stad, in plaats van direct naar het huis te rijden en de vrouw neer te schieten? Waarom wacht Frank zolang met naar de stad te rijden, net nadat de Sheriff zegt dat hij Lee Horn gezien heeft? Ik bedoel, hij maakt zelfs rustig de tijd om een kampvuur op te stellen.

Op een gegeven moment schiet Frank iemand in de buik. De boef begint luid te ademen, en terwijl hij dit doet vraagt de hoer die net naast hem zit: "Is he dead?" Nou, dat komt zeker op het lijstje 'Meest ridicule vragen ooit'.

Het einde is dwaas. Selina besluit zelf op zoek te gaan naar zogenaamde outlaws en dus premiejager op zelfstandige basis te worden. Tja, wat moet je daarover zeggen..

Het acteerwerk varieert tussen redelijk en dramatisch. Van Dyke valt mee, de rakker die Horn vertolkt staat een trede lager, de Sheriff volgt en helemaal op de bodem treffen we Mears (Selina) aan. Deze laatste heeft van acteren geen kaas gegeten, of het moet Camembert zijn. Haar huilbuien, haar gezeur, haar potsierlijk waggelen na de aanschaf van een fles Whiskey, het oogt een beetje triest.

De soundtrack is allesbehalve passend. De muziek sluit nooit aan bij de beelden en lijkt eigenlijk bedoeld voor een ander genre. De regie is matig. Nergens spitsvondig of origineel, veeleer gewoon het in beeld brengen van de feiten.

Zoals gezegd valt '6 Guns' zwaar door de mand. Het lukt hen wederom niet een film te maken die goed in elkaar zit. Qua plotgaten houden ze zich gedeisd, maar elk ander gebied wordt volledig verwaarloosd. Moest er nu plots een haai in opgedoken zijn, ik zou het verdorie niet eens erg gevonden hebben.

1,00 (1,25)

avatar van MoviefreakRob
Haaah.. dit word de regisseur van titanic 2!

Nou aan de beoordelingen te zien...

nog slechter dan een B-film, mijne kleine kan nog beter acteren...

Echt een lowbudget film. Er zijn betere westerns.

avatar van dave
eind2019 schreef:
Er zijn betere westerns.

Daar moet ik toch even mee lachen.

movielife
matige film

Vermakelijke film, geen bijzondere acteer prestaties, geen geweldige dialogen, maar naar mijn mening toch vermakelijk en kijkt makkelijk weg

Trage film, zeker voor een western, zonder enige verdieping en met te weinig actie. De muziek is erbarmelijk gekozen.

avatar van madmax1
Wat ik had verwacht, voorspelbaar dramatisch onrealistische film, geen greintje western gevoel , geen sound acteren slap ,uit gemolken verhaal, gefilmd ergens in een achter tuin.
Vluggertje zeker niet voor de echte fan.

avatar van cor1946
Slechtste film sinds tijden, slecht acteurs werk, een barkeeper met een moderne bril op. Zeer snel vergeten.

avatar van jrvdw
unrated edition...

niemand wou deze film natuurlijk beoordelen

avatar van m1chel
cor1946 schreef:
Dan moet je Titanic II eens bekijken, overigens van de zelfde regiseur. Kan bijna geen toeval meer zijn.

avatar van Moviestar1979
Een film van Asylum is meestal niet veel soeps.
Toch vond ik deze western nog niet eens zo heel slecht.

Barry Van Dyke speelt de rol van premiejager Frank Allison.
Diens hulp wordt ingeschakeld door Selina Stevens.
Zij was getuige van een vreselijk incident waarbij haar man en 2 kinderen werden doodgeschoten door Lee Horn en zijn bende.
Tijdens dit drama werd ze zelf bruut verkracht.
Het begin van de film is dan ook hard en confronterend.
Selina wil echter zelf wraak nemen, en doet een beroep op Frank om haar schietlessen te geven.

Barry Van Dyke werd bij het grote publiek vooral bekend als St. John Hawke in het 4e en laatste seizoen van Airwolf.
Daarnaast speelde hij samen met z'n vader Dick Van Dyke in de TV-serie Diagnosis Murder.
Barry's zoon Shane Van Dyke was verantwoordelijk voor de regie van 6 Guns.
Ook Geoff Meed kon mij overtuigen als de crimineel Lee Horn met een hard gezicht zonder medelijden.
Toch is niet alles correct.
De setting gaf mij niet bepaald een western-gevoel, en is er een gebrek aan actie.
De film concentreert zich grotendeels op Selina die diverse pogingen onderneemt om eindelijk eens raak te schieten.
Voor de echte liefhebber van een spannende western-film, is dit absoluut een afrader.

2,5 *

avatar van mr rumson
Deze western begon nog wel aardig met een toch wel harde scene erin .
Maar daarna zakt het niveau al snel naar beneden .
Je krijgt nog wel het gevoel dat de makers hun best hebben gedaan maar eigenlijk is het armoe troef in deze film . De outfits vooral de hoeden zagen er niet uit en wat een western stadje moest voorstellen daar maak ik zelfs geen worden aan vuil.
Het verhaaltje kan er mee door maar ook dit is niet al te best uitgevoerd.
Kortom je vraagt je soms af wat de makers ervan zelf voor ogen hebben als ze een film gaan maken .
Zoals ik al aangaf je krijgt nog wel het gevoel dat ze hun best hebben gedaan om met een beperkt budget een western te maken .En daar kan ik dan ook nog wel wat respect voor opbrengen met een half puntje extra erbij .

avatar van Grindhouse62
Trage western, die zich moeizaam naar de matige shootout ( climax) het einde toe beweegt. Maar goed, deze ook gezien, maar zeker niet herzien.