Nuummioq (2009)

Groenland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Torben Bech en Otto Rosing
met Lars Rosing, Angunnguaq Larsen en Julie Berthelsen

Malik is een 35 jaar oude timmerman die in Nuuk woont. Malik's leven loopt op rolletjes, totdat er een terminale vorm van kanker bij hem wordt ontdekt. Hij staat voor een moeilijke beslissing: zijn thuis verlaten om medische zorg te ontvangen die zijn leven zal verlengen, of in Nuuk bij zijn familie en vrienden blijven en binnen een paar maanden sterven. Malik en zijn jeugdvriend Mikael besluiten een laatste trip door hun fjord te maken, om zo hun zorgenvrije jeugd te doen herleven. Gedurende de boottocht herontdekken ze hun vriendschap en probeert Malik zijn komende dood te accepteren.

avatar van Baggerman
Bij mijn weten de eerste (volledig) Groenlandse film op de site!

avatar van John Milton
En precies daarom vond ik het interessant, maar helaas is het wel duidelijk een first effort.