Sveti Georgije Ubiva Aždahu (2009)

Alternatieve titel: St. George Shoots the Dragon

Servië / Bosnië-Herzegovina / Bulgarije
Oorlog / Drama

geregisseerd door Srdjan Dragojevic
met Lazar Ristovski, Natasa Janjic en Milutin Milosevic

De film speelt zich af rondom een klein dorp rond de Sava rivier tussen 1912, tijdens de eerste Balkanoorlog tegen de Turken en 1914, het begin van de Eerste Wereldoorlog ten tijde van de cruciale slag om Cer, de eerste overwinning van de geallieerden. Het centrale thema betreft een liefdestriangel tussen de agent Dorde, zijn vrouw Katrina en de ex-geliefde van Katrina, de veteraan Gavrilo, welke een arm is verloren in een eerdere oorlog, en daarmee ook een gedeelte van zijn zin om te leven. Ondanks dat Katarina inmiddels getrouwd is met Dorde heeft ze nog steeds gevoelens voor Gavrilo waardoor er wrijving ontstaat tussen hen. Als alle soldaten naar het front worden gestuurd ontstaan er geruchten dat de kreupele achtergebleven soldaten hier misbruik van maken en de vrouwen verleiden. Als dit gerucht het front bereikt is de legerstaf bang dat de soldaten deserteren en terugkeren. Hierop besluiten ze om ook alle kreupele soldaten naar het front te sturen.

avatar van Jesu
Niet de meest interessante productie uit de Balkan. Setting sprak me niet bijzonder aan, weinig oorlog/drama die de aandacht erbij bleef houden.. met wel een enkle mooie scene.