Citizen Jane (2009)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Armand Mastroianni
met Ally Sheedy, Sean Patrick Flanery en Meat Loaf

Jane Alexander heeft het allemaal: een bruisend privéleven, een liefdevolle relatie met Tom O'Donnell en ook op het werk gaat alles zoals het hoort. Hier komt verandering in als ze te horen krijgt dat haar tante op brute wijze is vermoord. Jane gaat onmiddellijk op onderzoek uit en ze komt langzamerhand tot de ontdekking dat de dader mogelijk iemand is die ze heel goed kent.

avatar van Tiany
Zeker geen barslechte film, èn waargebeurd. Meat Loaf doet het ook niet slecht als acteur.

Waargebeurde televisie Misdaad / Drama film, welke ik gisteren bij toeval gezien heb op de leuke televisiezender AMC.

Ondanks dat het verhaal (draait om een brute moord met als motief geld, of beter gezegd onroerend goed) waargebeurd is, stelt het eigenlijk weinig voor en weet het ook niet echt te boeien, laat staan dat het ergens spannend wordt. Omdat al vrij snel duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit (laat zich eerlijk gezegd ook makkelijk raden), bevat de film ook geen enkele verassing en is het alleen maar wachten tot Tom O'Donnell uiteindelijk beschuldigd wordt van moord, waarvoor degene ook levenslang krijgt.

Het verhaal heeft zich werkelijk afgespeeld in 1983, terwijl deze uitvoering zich meer afspeelt in de tegenwoordige tijd (althans zo leek het allemaal en het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het beperkte budget waarmee deze televisiefilm gemaakt is). Wat dat betreft is de keuze voor hoofdrolspeler Ally Sheedy (in de rol van Jane Alexander) eigenlijk ook raar, want op het moment dat haar tante Gertrude McCabe werd vermoord, was ze in werkelijkheid 61 jaar oud, terwijl Ally Sheedy pas 47 jaar oud was toen deze film werd gemaakt. Jane Alexander stierf overigens in 2008 op 86-jarige leeftijd, toen men bezig was met de opnames van deze film en ze heeft tot haar dood meegeholpen met het ophelderen van andere moorden (in totaal iets van 20 moorden).

De cast speelt niet bepaald overtuigend, maar desondanks deden de drie hoofdrolspelers in het verhaal het nog verdienstelijk en dan dan doel ik op Ally Sheedy (in de rol van Jane Alexander, wiens vermogende tante wordt vermoord), Sean Patrick Flanery (in de rol van Tom O'Donnell, die de vriend is van Jane Alexander) en Meat Loaf (in de rol van detective Jack Morris, die er al snel achterkomt wie de dader is en in eerste instantie verdenkt hij Jane Alexander). De gehele cast bestaat overigens uit oudgedienden, waarvan iedereen ruim in de 40 jaar is of zelfs ouder. Wat dat betreft is de doelgroep voor deze film zeker geen jongeren (daartoe behoor ik ook niet).

Al met al een matige waargebeurde televisie Misdaad / Drama (waarom deze film hier mede betiteld staat als een Mystery is me eerlijk gezegd een raadsel, want er gebeurt werkelijk niets mysterieus) film, die eigenlijk het aankijken niet waard is (of je moet al een groot van zijn van de zanger Meat Loaf) en dat ondanks dat deze film maar iets van 90 minuten duurt.