Llanto por un Bandido (1964)

Alternatieve titel: Weeping for a Bandit

1 stem

Spanje / Frankrijk / Italië

geregisseerd door Carlos Saura
met Francisco Rabal, Lea Massari en Philippe Leroy

Onder het bewind van Ferdinand VII komt Jose Maria alias "El Tempranillo" in opstand tegen de koning en wordt de leider van een bende dieven. Wanneer hij een jonge vrouw ontmoet op wie hij verliefd wordt besluit hij samen te werken met de ordehandhaving. Maar dat is niet naar de zin van zijn vroegere kameraden.

avatar van Mac Hammer Fan
Nominatie voor de Gouden Beer van Berlijn in 1964.
Werd destijds in onze contreien uitgebracht onder de alternatieve titel "De Bandieten"
Na zijn debuut "Los Golfos" trachtte Saura in 1964 alle mogelijke censuurmoeilijkheden te vermijden door een film te verwezenlijken rond een historisch thema: de avonturen van een bende 19de-eeuwse bandieten die tevens deel uitmaakten van de opstandelingen tegen de toenmalige regering. Niettemin duurde het een hele tijd vooraleer zijn werk in de Benelux uitkwam, en in België was het dan nog in een gehavende Franse versie. Ook Lino Ventura en Luis Bunuel spelen mee in de film. De hoofdrollen worden met veel overtuiging uitgebeeld. Een avonturenfilm met in de originele versie enkele merkwaardige en wrede fragmenten.