La Danse - Le Ballet de l'Opéra de Paris (2009)

Alternatieve titel: La Danse - The Paris Opera Ballet

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Frederick Wiseman

Een portret van het befaamde ballet van de Parijse opera. Van de vissen in de diepste keldergewelven tot de bijen op het hoge dak brengt Wiseman alle lagen binnen het statige operagebouw nauwgezet in kaart. Van de schoonmakers tot de directrice, die als een verlicht despoot regeert over haar altijd maar trainende dansers, die ze typeert als 'half non, half bokser'. Behalve een opvoering van De Notenkraker staan de pensioensgerechtigde leeftijd van veertig voor dansers en de verkoop van een galareispakket vanaf vijfduizend dollar per persoon op haar agenda. Wiseman legt het zwaartepunt bij de trainende sterren, de premiers danseurs en het corps de ballet, van repetitiezaal tot theatervloer.

avatar van hydraulix
Kijkje in de wereld van één van de beste (en meest elitaire) balletgezelschappen in de wereld die een aanzienlijke opleving maakte toen Nureyev artistiek directeur was.

Ik ben erg benieuwd hiernaar! Mede om te kijken hoe Paris Opera Ballet zichzelf willen profileren in de danswereld nu de 'erfenis' van Nureyev langzaam aan het vervagen is. Het is dus nu aan huidig directrice Brigitte Lefèvre de taak om dit door te voeren en zien of het haar lukt. Daarnaast is het één van de meest 'ontoegankelijke' gezelschappen van het westen die een enorm hiërarchisch systeem hanteren; voor buitenstaanders is dit waarschijnlijk een interessante blik in een wereld wat voor velen een 'ver-van-mijn-bed-show' is.

avatar van skullcandygirl94
Wauw! hier wil ik naartoe!

avatar van danuz
Sfeervolle portrettering van dit dansgezelschap en van het instituut in het geheel. Mensen die bekend zijn met Wiseman weten dat hij geen antwoorden zoekt, zelfs geen vragen stelt, nauwelijks tracht te focussen op één subject, maar door middel van een vrije beschouwing vooral een 'being there' gevoel tracht te bewerkstelligen. En dat lukt hier zeker. Hij filmt vele repetities, gesprekken van de directrice met leerlingen en directie, schoonmakers en het gebouw en zijn omgeving. Wiseman trekt er een kleine drie uur voor uit, wat toch een minimum is voor zo'n portret. Het mocht van mij nog best even voortduren, maar korter had de film in ieder geval geen goed gedaan. Het houdt het midden tussen willekeur en strakke regie en het toont het instituut als een levend orgaan, waar pragmatiek en romantiek hand in hand gaan. En bovenal blijft de magie van ballet overeind - je zou zelfs bijna zeggen dat het uitkleden van het 'maakproces' het eindproduct lekkerder doet smaken.

Interessante documentaire. Vond het erg leuk om te zien hoe een dansgezelschap functioneert en wat er allemaal bij komt kijken. Vond de film wel erg lang (was hier niet op voorbereid, maar goed, dat is mijn eigen schuld), maar het voordeel daarvan was wel dat je een erg compleet beeld krijgt van de opéra. Aanrader!

avatar van wendyvortex
Wow!!! Ballet!!! Vreemde mengvorm van topsport en dans en met een hoog esthetisch gehalte.
Heel eerlijk gezegd is een hele balletvoorstelling vaak iets too much voor mij - al begrijp ik de schoonheid ervan.
Regisseur Wiseman laat hier dan ook alles zien: de repetities, de uitvoering, maar ook de catering, het gebouw, de schoonmakers en naturlijk de artistiek directeur (alias God).
Meer dan twee-en-een-half-uur dit top-ballet heeft ongeveer dezelfde louterende werking als de monikken in Die Große Stille.
Geen docu straight forward, de regisseur laat aparte scenes zien (waarin de nodige aandacht voor de vaak schitterende choreografiën) en samen vormt het een schitterend aparte wereld waarin de kunst van de dans de hoofdmoot vormt..ook al ontkomen de dansers ook niet aan vakbonds-meetingen over pensioenen.

Woensdag 28 maart te zien in Filmhuis De Spiegel (Heerlen).