Romy (2009)

Duitsland
Drama / Biografie

geregisseerd door Torsten C. Fischer
met Jessica Schwarz, Thomas Kretschmann en Alicia von Rittberg

Romy Schneider (Jessica Schwarz) kan de rol van Sissi niet meer horen of zien, de rol die haar in de jaren '50 nochtans beroemd gemaakt heeft. In Frankrijk krijgt ze eindelijk karakterrollen met internationale uitstraling. Ze werkt er met Luchino Visconti en Orson Welles en ze geniet er van het leven met Alain Delon (Guillaume Delorme), die haar jammer genoeg in de steek laat. En ook haar huwelijken met de theatermaker Harry Meyen en de secretaris Daniel Biasini mislukken. Romy Schneider is een vrouw die verscheurd wordt door twijfels en geplaagd wordt door verlangen. Kortom een vrouw met een heel ingewikkeld en moeilijk leven.

Dick2008
Is een tv-film. Op ARD woensdag 11 november 2009. Tijdstip 20.15 - 22.00 + aansluitend portret tot 22.30.

Dick2008
Heb deze onder de aandacht gebracht dus ga ik hem zien ook. Wist eigenlijk niet meer zo veel van deze in Oostenrijk geboren actrice, waarbij ik me wel eens vergis en denk dat ze Duitse was. Dat haar leven nogal tragisch was dat wist ik wel.

Redelijke film wat voor mij wel een half uur korter had mogen duren. Overeenkomsten tussen de spelers en de echte personages vond ik niet verkeerd, vaak lijken de mensen in biografische films helemaal niet zo goed. Het spel van Jessica Schwarz was ook goed. Eigenlijk van alle wel. Alleen het tempo was traag. Het laatste halfuur vond ik het sterkst waar haar moeilijke leven goed naar voren kwam. Vond het portret wat daarna kwam eigenlijk interessanter, een kort en duidelijk verslag van Romy met veel beeldmateriaal.

Ik ga hem binnekort ook zien.

geronimo
Goede rol van Jessica Schwarz inderdaad.

Lijkt me niet echt dankbaar om Romy te spelen, wie heeft er nu haar uitstraling? Kan alleen maar tegenvallen. .

kos schreef:

Ik moest even laten bezinken wat je bedoelde met die opmerking. Romy zag er lieflijk uit dat bedoel je toch ? Noem me Romy Schneider en ik denk aan Sissi, die films heb ik fragmentarisch gezien maar toch zat het etiket op haar rug geplakt, zoals veel mensen dat deden. Die tegenslagen zorgde er wel voor dat haar uiterlijk en karakter ook werden getekend. Dat zie je wel terug in de film en in de documentaire, ze speelde steeds meer zichzelf en het lieflijke, mooie verdween steeds meer.

Dick2008 schreef:

Niet echt. Ik ken Romy nota bene voornamelijk van haar periode na Sissi.

Maar ze heeft een ongekende uitstraling en ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand haar charisma zo kan neerzetten.

Dick2008
Okay bedankt voor je toelichting. Dan klopt het ook wel dat ik vond dat Jessica Schwartz goed acteerde, geen gemakkelijke rol.

Dick2008
Op Duitsland 1 (ARD) 23 september 2011. 23.30 - 1.15.

avatar van Zeriel
Ik kon mijn aandacht hier niet bijhouden....

Redelijk goede film over het, toch wel dramatische, leven van Romy Schneider.
Onlangs heb ik nog een documentaire gezien over haar leven en vele dingen uit die documentaire komen hier ook aan bod, wat toch betekent dat de film de feiten goed weergeeft.
Een biografie die dus gezien mag worden al komt ze voor een film uit 2009 wat oubollig over.
Er valt veel meer te vertellen over het leven van dit icoon uit de Franse cinema, ze was niet alleen Sissi zoals velen haar vooral kennen.

Dick2008
Duitsland 1 (ARD) 9 mei 20.15 - 22.00 en aansluitend tot 22.30 Romy Schneider - Eine Nahaufnahme (TV Movie 2009) - IMDb

avatar van hdehoon
De film maakte een gehaaste, oppervlakkige indruk, met weinig momenten van echte ontroering.

avatar van 93.9
Fantastastische bio pic. Gelijkenis met de echte Schneider is enorm.
Film ademt dat mooie jaren 60 - 70 gevoel in Frankrijk.
Goed gelukt eerbetoon, wat mij betreft.

93.9 schreef:
Fantastastische bio pic. Gelijkenis met de echte Schneider is enorm.
Film ademt dat mooie jaren 60 - 70 gevoel in Frankrijk.
Goed gelukt eerbetoon, wat mij betreft.

Ben ik het wel mee eens. Maar de opmerking van hdehoon dat de film een wat oppervlakkige indruk maakt met weinig echt ontroerende momenten, daar zit ook wel wat in. Met name in het laatste gedeelte werd het wel erg fragmentarisch. Haar huwelijk met Daniel Biasini is me zelfs geheel ontgaan. Maar één ding staat als een huis: Jessica Schwarz levert een fantastische prestatie en is in staat het gezicht van Romy Schneider, waar je in feite de hele film op zit te wachten, te doen vergeten.