La Scorta (1993)

Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ricky Tognazzi
met Claudio Amendola, Enrico Lo Verso en Carlo Cecchi

Het verhaal toont het dagelijkse leven van lijfwachten van een rechter, die, nadat een collega door een aanslag om het leven is gekomen, afreist naar Trapani, Sicilië. Hun leven bestaat uit het verhuizen van de rechter naar bomvrije locaties en het lange wachten in de gang bij besprekingen. De spanning is constant te snijden want ieder moment kan er een aanslag plaatsvinden. Wanneer er een grote zwendel aan het licht komt bij de watervoorziening van Sicilië gaat de rechter tot onderzoek over.

Film heeft wat weg van de serie La piovra ( De Octopus) een dikke 7 , en je weet het he, van de Cossa Nostra kun je niet winnen... helaas.

Redelijk boeiende film, mede door het goeie acteerwerk en de strakke regie, maar het wordt nergens echt hoogstaand. Het was eigenlijk alleen maar een stapel feiten (die niet eens zo heel interessant zijn) die ze in een film stopten. 2,5*

Warren Stantin
Aangrijpende en boeiende film die geen seconde verveelt. Mooi ingetogen verfilmd en geacteerd.