Dirty Pictures (2000)

geregisseerd door Frank Pierson
met James Woods, Diana Scarwid en Craig T. Nelson

Museumconservator Dennis Barrie besluit een tentoonstelling te openen van het werk van de controversiële fotograaf Robert Maplethorpe. Deze tentoonstelling wekt de woede van kleinburgerlijk Amerika, dat een kruistocht ontketent tegen deze obscene foto's. Barrie, overtuigd van het feit dat dit op een bepaalde manier toch kunst is, krijgt het dusdanig aan de stok met de plaatselijke sheriff dat hij aangeklaagd wordt. Een rechtszaak volgt waarin een bevooroordeelde jury uitsluitsel moet geven over de vraag wat als kunst door mag gaan en wat gewoon platte pornografie is.

Ben benieuwd. Is dit een soort 'The People vs. Robert Mapplethorpe', Kos ?

Maplethorpe zelf is in de hele film niet te zien (of heel eventjes, dat weet ik niet meer) maar het is in ieder geval wel een beetje the people vs. de museumconservator. Het draait vooral om hem omdat hij het gewaagde werk aandurft en eigenlijk een precedent wil scheppen voor het feit dat zelfs dit soort aanstootgevende foto's kunst kunnen zijn. Je bent al snel geneigd te denken: ach die Amerikanen willen alles censureren maar we hebben het hier wel over foto's van dildo's in anussen en dat soort toestanden die gepresenteerd worden.

FisherKing
Robert Mapplethorpe is daarvoor natuurlijk wel de aangewezen fotograaf. De kwaliteit en de scherpte van zijn foto's zijn uniek. Dat niet iedereen gecharmeert is van zijn voorkeur voor zwarte naakte mannelijke modellen is goed begrijpbaar. Ik had ook graag gezien dat een fotograaf met zo'n grote kwaliteiten eens wat andere onderwerpen had uitgezocht. Is helaas veel te jong aan AIDS gestorven.

Ik hou wel van films over normen en waarden. Misschien vanwege de hoge moeilijkheidsgraad.
De kijker roept al snel impulsief 'getverdemme' bij een foto van dildo's in openingen... en het valt waarachtig niet mee om dan duidelijk te maken dat je het niet leuk of aangenaam hoeft te vinden, maar dat het wel van groot belang is dat zoiets vertoond mag worden.
Want foto's verbieden en boeken verbranden en muziek 'entartet' noemen is altijd erger.

Opdracht : maak daar maar es een gezellig filmpje van. Ik vond The People vs Larry Flint wat dat betreft behoorlijk geslaagd. Die Milos Forman is toch trouwens weggevlucht uit een land waar de Staat bepaalde wat netjes was en wat niet ?

Hoop deze snel te kunnen zien.

Meneer Bungel
kos schreef: