Dirty Pictures (2000)

geregisseerd door Frank Pierson
met James Woods, Diana Scarwid en Craig T. Nelson

Museumconservator Dennis Barrie besluit een tentoonstelling te openen van het werk van de controversiële fotograaf Robert Maplethorpe. Deze tentoonstelling wekt de woede van kleinburgerlijk Amerika, dat een kruistocht ontketent tegen deze obscene foto's. Barrie, overtuigd van het feit dat dit op een bepaalde manier toch kunst is, krijgt het dusdanig aan de stok met de plaatselijke sheriff dat hij aangeklaagd wordt. Een rechtszaak volgt waarin een bevooroordeelde jury uitsluitsel moet geven over de vraag wat als kunst door mag gaan en wat gewoon platte pornografie is.

Maplethorpe zelf is in de hele film niet te zien (of heel eventjes, dat weet ik niet meer) maar het is in ieder geval wel een beetje the people vs. de museumconservator. Het draait vooral om hem omdat hij het gewaagde werk aandurft en eigenlijk een precedent wil scheppen voor het feit dat zelfs dit soort aanstootgevende foto's kunst kunnen zijn. Je bent al snel geneigd te denken: ach die Amerikanen willen alles censureren maar we hebben het hier wel over foto's van dildo's in anussen en dat soort toestanden die gepresenteerd worden.