Re Dai Yu (1995)

Taiwan
Komedie / Familie

geregisseerd door Yu-Hsun Chen
met Wen Yin, Lien Pi-Tong en Lin Chen-Sheng

Zhi-Qiang (Wen Yin) is een dromerige jongen, die liever lanterfantert dan zijn schoolwerk doet. Hij wordt door zijn ouders en klasseleraar achterna gezeten om zich klaar te maken voor het eindexamen, maar hun gepush helpt niet veel. Door een toeval is Zhi-Qiang getuige van de kidnapping van Dao-Nan (Lien Pi-Tong) door twee schurken; hij volgt ze en wordt daarbij ook zelf in de kraag gevat.

avatar van McSavah
De film is een beetje een one-trick-pony (de vraag of Ah-jiang alsnog het toelatingsexamen kan afleggen wordt uitgewerkt als een gag waar alles om draait), maar daaromheen wordt toch ook een geweldig leuke film gebouwd! Doet erg Japans aan (denk Kitano, Sabu, Itami en lollige disfunctionele familiefilms) en is verrassend mooi geschoten.