Édes Emma, Drága Böbe - Vázlatok, Aktok (1992)

Alternatieve titel: Sweet Emma, Dear Böbe

Hongarije

geregisseerd door István Szabó
met Johanna ter Steege, Eniko Borcsok en Peter Andorai

Door de afschaffing van het verplichte Russisch zijn de docenten Emma en Böbe gedwongen zich te laten omscholen. Ze volgen een snelcursus Engels. De manier waarop zij zich staande proberen te houden staat symbool voor de politieke situatie in hun land. Emma probeert in alle omstandigheden integer te blijven maar alles ontglipt haar. Haar vriendin Böbe blijkt een tweede leven te leiden. Böbe papt onverbloemd aan met buitenlandse toeristen, prostitueert zich en handelt in deviezen. Emma wordt verhoord, Böbe gearresteerd. Wanneer ze later nog een keer terugkomt naar het pension maakt Emma's vriendin een nieuwe, definitieve keuze.

Ik ben een grote fan van Ter Steege maar deze film vind ik werkelijk een draak van een melodrama.

avatar van 93.9
VHS gratis te krijgen bij mij. Een maand of 2 daarna gooi ik 'm weg. Film is vrij lastig te vinden, maar kan niet alles bewaren..

Best aardige film, maar is niet waar je op gehoopt heb als je de band in handen hebt.