American Dream (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Barbara Kopple, Cathy Caplan, Thomas Haneke en Lawrence Silk
met Jesse Jackson, Juan Munoz en Ray Rogers

In de jaren '80 wordt het uurloon van de vleesverpakkers van de Hormel-fabriek in Austin met meer dan 20% verlaagd, terwijl het bedrijf zojuist dertig miljoen dollar winst maakte. De arbeiders pikken het niet, maar krijgen geen hulp van de daarvoor bestemde grote vakbonden. Terwijl de kleine vakbond P-9 voor ze in de bres springt, dringen de gevolgen van de problematiek van de arbeiders tot in hun thuissituaties en in de onderlinge verhoudingen door. Deze documentaire volgt het verloop van de diverse vergaderingen en persberichten alsmede nieuwsberichten en interviews met betrokkenen aan beide kanten van het conflict.

avatar van danuz
Minstens zo goed als Harlan County, USA. Kopple weet ook hier weer een fantastisch tijdsbeeld te schetsen (een bevroren Minnesota vol 80s personages), en ook nog eens een behoorlijk genuanceerd verhaal te vertellen. Kleine aanrader voor de documentaireliefhebber.