• 11.464 nieuwsartikelen
  • 9.040.490 stemmen

Une Lumière dans la Nuit (2008)

Mystery / Thriller | 180 minuten (miniserie, 2 delen)

Genre: Mystery / Thriller

Speelduur: 180 minuten (miniserie, 2 delen)

Oorsprong: Frankrijk / België

Geregisseerd door: Olivier Guignard

Met onder meer: Julie Voisin, Marius Colucci, Julie Delarme

IMDb beoordeling: 7,5 (36)

Gesproken taal: Frans

Plot Une Lumière dans la Nuit

De 21-jarige Aurore Blin (Julie Voisin) lijdt aan een erfelijke ziekte die haar op 8-jarige leeftijd blind heeft gemaakt. Als ze een uitnodiging van het Braille-instituut krijgt, hoort ze daar dat haar voorvader Henri Blin de beste vriend was van Louis Braille.

avatar van Legan

Legan

Hoewel Une Lumière dans la Nuit nogal onevenwichtig is en gemakkelijk een loopje neemt met de geloofwaardigheid, moet ik zeggen dat ik aangenaam verrast ben.

De miniserie gaat over een zoektocht dat beurtelings in het heden, maar ook in het verleden plaatsvindt. Een ongure organisatie zoekt iets wat van Braille is geweest en gaat (letterlijk) over lijken om het te bemachtigen. Dat klinkt toch wel een stuk interessanter dan wat er boven staat zou ik zeggen .

Langzaam maar zeker wordt het verhaal en de zoektocht ontrafeld waarbij duidelijker wordt waar het nu precies om draait en wie hun achterna zit. Alleen de reden om het geheim te kennen ontgaat mij volkomen omdat het nou niet echt iets top secret is.

Hoewel het allemaal redelijk simpel is en niets hoogstaands biedt, slaagt het er toch in om, ondanks ook de lange duur, toch te onderhouden. Echt spannend is het nooit, maar er zitten enkele sterke scènes (op visueel vlak maar ook qua sfeer en spanning). Het algehele gevoel dat het de kijker na afloop geeft, is toch eentje van voldoening.