Tøsepiger (1996)

Denemarken
Drama / Familie

geregisseerd door Vibeke Gad
met Stephanie Leon, Laura Christensen en Pernille Højmark

Tøsepiger gaat over de vriendinnen Majbrit en Christina, die bij elkaar in de straat wonen maar heel verschillende achtergronden hebben: Majbrits ouders zijn werkloos, Christina komt uit een rijk gezin. De vader van Majbrit is duivenhouder. Als zijn grootste prijswinnaar een vleugel breekt, is er geen geld voor de dierenarts. De meisjes besluiten in het geheim voor de duif te zorgen en geld bij elkaar te sparen om het beestje in te kunnen schrijven voor een belangrijke wedstrijd.

avatar van Baggerman
Was zondag op tv, maar is blijkbaar al eerder uitgezonden, want ik heb de film als eens gezien. Als jeugdfilm wel aardig (vermoed ik). Op zich wel een leuk gegeven is dat de rijke vader op een gegeven moment ontslagen wordt, maar zich 'anders' werkeloos voelt als zijn onvrijwillig chronisch werkeloze buurman.

Ook hier in Nederland heb ik me altijd al afgevraagd waarom een werkeloze advocaat of bankdirecteur een hogere uitkering krijgt als een werkeloze putjesschepper? Okay, ik snap de redenen wel (hogere lasten en ze hebben in hun werkzame tijd ook meer aan belastingen afgedragen), maar toch is het ook ergens oneerlijk!

Als volwassene kijk ik ook met een (misschien te) kritische blik en zeer storend vond ik dat men als de prijsduif was teruggekeerd van de duivenvlucht op hun dooie gemak de gummiring ging klokken. Zo'n wedstrijd gaat op tijd, dus iedere seconde is belangrijk. Totaal niet realistisch weergegeven allemaal en dat had toch beter gekund als de scriptschrijver zich iets meer had verdiept in de duivenmelkerij!

Mooie kinderfilm .die 1996 cinekid festival prijs won.

Laat de liefde zien tussen dier en mens.

Ben zelf de gelukige beziter van een 16 mm kopie.

Voor mij 3 sterre.