Tikotin - Het Fascinerende Leven van een Kunsthandelaar in Tijden van Oorlog en Vrede (2013)

Alternatieve titel: Tikotin: A Life Devoted to Japanese Art

Nederland / Zwitserland / Japan / Israël / Frankrijk / België
Documentaire

geregisseerd door Santje Kramer

Felix Tikotin (1893-1986) was een Joods-Duitse kunsthandelaar in Japanse kunst. Nadat hij als enige van zijn bataljon de Eerste Wereldoorlog overleefde, reisde hij vanaf de jaren twintig regelmatig per Trans-Siberië Express van Berlijn naar Japan om er prentkunst te kopen. In 1933 vluchtte hij voor de Nazi’s en kwam bij toeval in Amsterdam terecht. Tijdens de oorlog dook hij met zijn jonge gezin onder, alle vier overleefden ze onder de rook van Amsterdam. Hoewel er weinig belangstelling was voor Japanse kunst, wist hij zijn kunsthandel in het naoorlogse Nederland weer op te bouwen.