Jeunes Filles Impudiques (1973)

Alternatieve titels: Schoolgirl Hitchhikers | High School Hitch Hikers

Frankrijk
Misdaad / Erotiek

geregisseerd door Jean Rollin
met Joëlle Coeur, Gilda Arancio en Willy Braque

Twee meisjes (Monica & Jackie) reizen het platteland af, genietend van elkaar en van iedereen die bereid is, om zich met de twee in te laten. Uiteindelijk ontmoeten ze twee mannen, die de meiden een lift geven. Ze komen aan bij een verlaten huis waar ze de nacht met de mannen doorbrengen, voordat ze verder gaan met hun reis. Al snel worden de twee meiden verwikkeld in een juwelenroof, waar de mannen schuld aan hebben. Vanaf dat moment, gaat het van kwaad tot erger met hun 'avontuur'...

Meneer Bungel

avatar van zombie
Gotta love the seventies!

Twee bloedmooie meiden sluipen een 'verlaten' huis in, om vervolgens samen het bed in te duiken. Maar het huis blijkt gebruikt te worden als onderduikadres door een gangster (de kwaadaardige tweelingbroer van Tom Savini). Als de gestolen diamanten uit de kluis verdwijnen loopt alles uit de hand.
Logica en continuïteit stonden blijkbaar niet hoog op de agenda. De regisseur bedacht zich halverwege een scène dat één van de meisjes maar beter topless kon vechten. Ook de spaarzame actiescène waarbij iedereen maar een beetje in het wilde weg begint te schieten is vrij belachelijk.

Mede door de korte speelduur (en natuurlijk het vrouwelijk schoon ) prima te doen!

Nou, prima te doen.... Dacht het niet. Er werd natuurlijk ook veel pulp gemaakt in de jaren zeventig, die niks mocht kosten. Dit is er zo een. Je neemt een oud huis in de bossen, een stelletje 'acteutels', je zorgt voor wat bloot en je hebt een film. Het verhaaltje is te onbenullig om na te vertellen, al lijkt het in de omschrijving nog heel wat.

De meisjes zijn te oud om voor tieners door te gaan en bovendien lelijk. Niemand kan acteren en de regie is onbeholpen. Alles is houterig, kluchtig en onrealistisch. En de seks is ook al niks. Het enige 'aardige' is, dat het hier om een lesbisch stelletje gaat en dat was misschien in 1973 heel gewaagd. Zeker als ze ook nog een bedscène mogen spelen. Alleen weten die lieve meisjes kennelijk niet goed wat ze daar met elkaar moeten doen. Mijn kopie duurde gelukkig maar 67 minuten. Toch nog een hele zit.

En waarom duurde mijn kopie maar 67 minuten? Omdat die totaal verknipt was, gekuist, verrommeld, of welk woord je daar ook voor wilt gebruiken. Dat mag kennelijk wel ongestraft. Terwijl het downloaden van films van zo ongeveer van voor de jaartelling, waarvan de rechten allang verjaard zouden moeten zijn, aan alle kanten wordt verboden en onmogelijk wordt gemaakt. Onder het schijnheilige argument 'dat de rechten worden geschonden'. Maar in beide gevallen gaat het gewoon om het geld dat kennelijk in onvoldoende mate in de zakken van de ondernemers vloeit. Want die maken hier de dienst uit. En die verknipte kopieën komen meestal uit Amerika, het land van de vrijheid en ongekende mogelijkheden. Ja, ja.

Zo, dat moest er even uit. Dat Rollin's film zo was toegetakeld werd mij pas zeer recent duidelijk toen ik de originele versie zag, en daarin was zelfs de hand van Rollin te herkennen. Die versie is heel wat meer in balans en zelfs hier en daar erotisch te noemen. Vandaar ook een hogere score.

avatar van alexspyforever
Ik ga eigenlijk mee in de recensie en het oordeel van Fransman. Deze film is ondanks dat er een lichte martelscène in zit erg luchtig van aard en de dames gaan vrij vlot uit de kleren. Het is overduidelijk dat het budget van deze film erg laag was met een kleine cast die weinig acteerlessen hebben gehad en het simpele plotje speelt zich vrijwel af in en rondom hetzelfde huis. Ik heb dus de verkorte en helaas gedubde versie gezien van 67 minuten. Ik neem dat bij de langere versie de seksscènes wat langer doorgaan dus of het dat allemaal veel beter had gemaakt ik betwijfel het. Toch een aardig tussendoortje. Rollin heeft natuurlijk beter gemaakt met oa Fascination en A Living Dead Girl maar ook films die ik saaier vond zoals Les Raisins de la Mort dan deze. Vooral leuk dat er van die lesbische relatie tussen de twee dames geen big deal werd gemaakt.