• 10.596 nieuwsartikelen
  • 8.968.438 stemmen

Jack the Ripper (1988)

Mystery / Drama | 182 minuten (miniserie, 2 delen)

Genre: Mystery / Drama

Speelduur: 182 minuten (miniserie, 2 delen)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: David Wickes

Met onder meer: Michael Caine, Lewis Collins en Jane Seymour

Plot Jack the Ripper

"The hunt is on for the world's most infamous diabolical murderer."

Bekende verhaal, gesitueerd in Londen, 1888, waar seriemoordenaar Jack the Ripper de straten terroriseert door prostituees te vermoorden. Inspecteur Abberline (Michael Caine) krijgt opdracht de zaak te onderzoeken, maar ontdekt al snel dat er meer achter de moorden zit dan werd aangenomen. De film pretendeert het 'echte' verhaal achter Jack the Ripper weer te geven gebaseerd op geheime documenten.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Inspector Frederick Abberline

Sergeant George Godley

Richard Mansfield

Robert James Lees

Catherine Eddowes

Coroner Wynne Baxter

Mary Jane Kelly

Erg spannend. Ik heb From Hell niet gezien, maar deze schijnt beter te zijn.

avatar van gimli f

gimli f

Wil deze ook wel eens zien...

avatar van nirvana

nirvana

avatar van dray

dray

nirvana schreef:

Waar vind ik die dvd? Zou hem graag willen maar vind hem nergens...?

Beetje late reactie, maar ik zag vandaag de DVD op de duitse Amazon met zowel duitse als engelse audio...

avatar van ingeborg

ingeborg

nirvana schreef:

dvd 1 :

dvd 2 :

Tarkus

Goede film over het alom bekende verhaal van Jack The Ripper.

Maar ook deze film geeft geen duidelijkheid omtrent de echte dader, maar dat is natuurlijk niet verbazend vermits men het toch niet weet.

De acteerprestaties vallen een beetje tegen op die van Michael Caine na. Armand Assante bijvoorbeeld, dit is zijn slechtste prestatie die ik ooit van hem heb gezien, evenals die van Jane Seymour.

Wat de DVD betreft, op de hoes staat vermeld dat de film (in 2 delen) 240 minuten duurt... 180 minuten is heel wat juister. Ook krijg je, als je je onscreendisplay aanzet een melding van 5+1 geluidstrack, daar is helemaal niets van te merken en is deze DVD alleen in 2 kanaals mono !!!

Toch is het een film die het bekijken waard is, en trek ik alleen veel sterren af om de misleidende informatie en de povere acteerprestaties.

avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

Héél goed geacteerd en érg sfeervolle film/miniserie over Jack The Ripper. Spanning blijft de gehele speelduur erin zitten. Aanrader.

Tarkus schreef:

Dat doet deze film dus wel. Hier wordt één van de vele verdachten als daadwerkelijke dader gesuggereerd, nml. de dokter van de koningin. Of dat ook echt zo was, weet men natuurlijk niet zeker.

Ja, deze is gaaf.

Tof, die wil ik!

avatar van JulesTMNT

JulesTMNT

Vind het Jack the Ripper gebeuren erg interessant. Binnenkort eens kijken.

avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

Doen. Deze miniserie is ondergewaardeerd.

avatar van QuentinTarantino

QuentinTarantino

Bij Bart Smit, in de 3 voor 6 euro bak.

avatar van Ayres

Ayres

Mooie miniserie. De makers hadden goed hun research gedaan en dat komt de fim erg ten gunste. Een van de hoogtepunten vond ikde evil lach van jackyl. Zelden heb ik zo'n angstaanjagende keade lach gezien.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Tand des tijds doorstaan.

Altijd een intrigerend verhaal omdat we nooit een antwoord zullen krijgen op de vraag: "Wie was nou Jack the Ripper"? Film volgt de gegevens goed en alle verdachten van destijds krijgen we te zien in beeld. London wordt mooi neergezet, armoede, onvrede en oude straten.

Prima vermaak met goed tempo voor dit gerne.

Wiki

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1990 berichten

Deze film/serie werd in 1988 uitgezonden op televisie, precies honderd jaar na de wereldberuchte Whitechapel moorden in Londen. Ik werd van mijn sokken geblazen. De volgende dag meteen naar de bibliotheek gesneld en alle boeken geleend die er te vinden waren over het fenomeen Jack the Ripper. De bibliothecaresse die het stapeltje boeken voor haar neus gepresenteerd kreeg was lichtelijk geshockeerd door al dit bruut geweld op haar uitleenbalie, maar na een hele diepe zucht stempelde ze toch alles voor mij af..

Michael Caine is goed op dreef als inspecteur Frederick Abberline. Het vermengen van de Ripper-legende met het toneelstuk Dr Jekyll and Mr Hyde dat in dat jaar in het Lyceum Theatre in Londen werd opgevoerd en een groot succes was en het toevoegen van een medium dat visioenen heeft over de moorden geven nog meer spanning aan het toch al grimmige verhaal. De special effects zien er verbluffend goed uit; let eens op Dr Jekyll die op het toneel transformeert in Mr Hyde!

Minpunt: het ziet er allemaal nét iets te netjes en schoon uit. Meer smerigheid wil ik zien: armoede, rotte tanden, rouwnagels, doorleefde gezichten, zieke mensen, kreupele mensen, kinderen op blote voeten, gebochelden, bedelaars, drukte, lawaai, schreeuwende straatverkopers, straatgevechten..

avatar van Tiany

Tiany

Sloeg tegen, gaat teveel over de onderzoekers naar de moorden, er was weinig of geen spanning.

De acteurs waren prima, het verhaal trok op niet veel.

Welk is nu de beste "Jack the Ripper" film : The Ripper (1997) - A Study in Terror (1965) - of Jack the Ripper (1959) ?

avatar van Clapboy

Clapboy

Erg goede spannende en sfeervolle film. Persoonlijk vind ik dit de beste Jack the ripper verfilming.

avatar van 606

Deze gelukkig in mijn bezit gekregen, zal die snel eens kijken.

avatar van joolstein

joolstein

Zeer leuke verfilming over de beruchtste seriemoordenaar van Engeland. Aan het begin van de serie wordt er vermeld dat ze zich baseren op de geheime politierapporten. Of dit waar is weet ik niet. Nu is de echte moordenaar nooit gepakt en er gaan daarom ook verschillende theorieën de ronde. De miniserie speelt voor een gedeelte ook met deze theorieën. Waaronder dan ook de Royal Conspiracy Theory. Waarin de serie dan afwijk is dat er uiteindelijk wel een dader word gevonden. Het mooie is dat het nog niet eens zo gek is bedacht ook. Wat ik wel jammer vond was dat de vermoorde prostituees zelf niet in beeld komen. Een beetje bloed had ik niet verkeerd gevonden! Michael Caine is fantastisch in zijn rol als inspecteur Frederick Abberline. Ook Jane Seymour is te zien in de serie als Emma. En verder zien we een heel legio bekende hoofden die iedereen wel eens ergens in een film of serie heeft gezien. Daarom is het een leuke tachtiger jaren miniserie met een zeer fijn spelende Caine.

avatar van Boneka

Boneka

Tiany schreef:

De acteurs waren prima, het verhaal trok op niet veel.

From Hell 2001

avatar van Boneka

Boneka

Na From Hell 2001 vond ik deze Jack the Ripper toch een kleine tegenvaller. Je kunt duidelijk merken dat dit een tv productie is en opgedeeld in twee delen. De DVD kreeg ik van een collega met Nederlandse ondertiteling, maar ik mocht de Blu Ray bekijken. Die is in het Engels ondertiteld en dat is best wel lastig bij deze film. Er worden nogal wat medische termen en organen vermeld dus je Engels moet vrij goed zijn om alles te kunnen volgen. Afijn afgezien van de ondertiteling zou je mogen hopen dat het beeld een stuk mooier is dan de dvd versie, maar dat valt toch erg tegen helaas. Als je Blu ray com mag geloven Jack the Ripper Blu-ray Release Date March 27, 2017 (United Kingdom) zou je uitkomen op een prachtige 4.5 sterren qua beeld. Kom zelf niet verder dan 3 sterren. Een voldoende, maar geen spetterend beeld. Met name binnen vallen de kleuren erg tegen. Wat flets vaal vaak. De lichte korrel is ook doorlopend in beeld, maar dat is geen probleem. Ook is het beeld lang niet altijd mooi scherp. Wel hebben ze bijna alle vlekjes en puntjes verwijderd. Zag heel af en toe een piepklein mini wit puntje dat geen naam mag hebben. De opnames buiten zijn wel over het algemeen erg mooi en strak. Jammer van de binnenopnames.

En ja dan de film, euh sorry serie zelf. Na From Hell 2001 te hebben gezien valt deze qua spanning en beleving toch wel wat tegen. Hij is goed gedetailleerd prachtig uitgewerkt, maar niet echt spannend en zeker niet filmisch. Je zou 'm zou kunnen wegstoppen in een groot toneelstuk. We pakken wat kamers van de nieuwsredactie (The Papers) het poltiekantoor een pub en nog wat kleine kamers en de dialogen kunnen los. Meest spannende vond ik de koets. Mooi gemaakt, maar erom heen was is best wel tam. Te fragmentarisch. Volgende keer de dvd met ned. subs maar eens bekijken.

Film 3.0

Beeld 3.0

Geluid 3.5

Extra's geen

avatar van Dievegge

Dievegge

Honderd jaar na de moorden van Jack the Ripper verscheen deze miniserie over de beruchtste aller seriemoordenaars. De scenaristen hebben de historische bronnen grondig bestudeerd, maar toch een dosis fantasie toegevoegd om er een spannend misdaadmysterie van te maken. Regen, mist, gaslantaarns, koetsen, bordelen en duistere steegjes roepen de groezelige sfeer op van Oost-Londen in het Victoriaanse Tijdperk.

De speurders hebben echt bestaan. De verdachten zijn een bont allegaartje: een waarzegger, een toneelspeler, drie artsen, een koetsier, een communistische oproerkraaier en een lid van de koninklijke familie. De theatervoorstelling van Dr. Jekyll and Mr. Hyde introduceert de mogelijkheid dat het iemand met een meervoudige persoonlijkheid betreft. Er bestaan veel theorieën over de identiteit van Jack the Ripper, en dit is er één van.

Met z'n stugheid en z'n Cockneyaccent was Michael Caine de ideale man voor de hoofdrol. Bondgirl Jane Seymour speelt de fictieve minnares met het kastanjebruine haar. Hugh Fraser, bekend als Hastings in Poirot, speelt de besnorde commissaris van Scotland Yard. Susan George, bekend van Straw Dogs en Tales of the Unexpected, speelt een van de slachtoffers. Over de historische betrouwbaarheid valt veel te discussiëren, maar in elk geval is het een nagelbijter van jewelste.