Jack the Ripper (1988)

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Drama
182 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door David Wickes
met Michael Caine, Armand Assante en Ray McAnally

Bekende verhaal, gesitueerd in Londen, 1888, waar seriemoordenaar Jack the Ripper de straten terroriseert door prostituees te vermoorden. Inspecteur Abberline (Michael Caine) krijgt opdracht de zaak te onderzoeken, maar ontdekt al snel dat er meer achter de moorden zit dan werd aangenomen. De film pretendeert het 'echte' verhaal achter Jack the Ripper weer te geven gebaseerd op geheime documenten.

Erg spannend. Ik heb From Hell niet gezien, maar deze schijnt beter te zijn.

gimli f
Wil deze ook wel eens zien...

avatar van nirvana

avatar van dray
nirvana schreef:
Waar vind ik die dvd? Zou hem graag willen maar vind hem nergens...?

Beetje late reactie, maar ik zag vandaag de DVD op de duitse Amazon met zowel duitse als engelse audio...

avatar van ingeborg
nirvana schreef:

dvd 1 :

dvd 2 :

Goede film over het alom bekende verhaal van Jack The Ripper.
Maar ook deze film geeft geen duidelijkheid omtrent de echte dader, maar dat is natuurlijk niet verbazend vermits men het toch niet weet.
De acteerprestaties vallen een beetje tegen op die van Michael Caine na. Armand Assante bijvoorbeeld, dit is zijn slechtste prestatie die ik ooit van hem heb gezien, evenals die van Jane Seymour.
Wat de DVD betreft, op de hoes staat vermeld dat de film (in 2 delen) 240 minuten duurt... 180 minuten is heel wat juister. Ook krijg je, als je je onscreendisplay aanzet een melding van 5+1 geluidstrack, daar is helemaal niets van te merken en is deze DVD alleen in 2 kanaals mono !!!
Toch is het een film die het bekijken waard is, en trek ik alleen veel sterren af om de misleidende informatie en de povere acteerprestaties.

avatar van Lexcoaster
Héél goed geacteerd en érg sfeervolle film/miniserie over Jack The Ripper. Spanning blijft de gehele speelduur erin zitten. Aanrader.

Tarkus schreef:

Dat doet deze film dus wel. Hier wordt één van de vele verdachten als daadwerkelijke dader gesuggereerd, nml. de dokter van de koningin. Of dat ook echt zo was, weet men natuurlijk niet zeker.

Ja, deze is gaaf.

Tof, die wil ik!

avatar van JulesTMNT
Vind het Jack the Ripper gebeuren erg interessant. Binnenkort eens kijken.

avatar van Lexcoaster
Doen. Deze miniserie is ondergewaardeerd.

avatar van QuentinTarantino
Bij Bart Smit, in de 3 voor 6 euro bak.

avatar van Ayres
Mooie miniserie. De makers hadden goed hun research gedaan en dat komt de fim erg ten gunste. Een van de hoogtepunten vond ikde evil lach van jackyl. Zelden heb ik zo'n angstaanjagende keade lach gezien.

avatar van Left4Dead
Tand des tijds doorstaan.

Altijd een intrigerend verhaal omdat we nooit een antwoord zullen krijgen op de vraag: "Wie was nou Jack the Ripper"? Film volgt de gegevens goed en alle verdachten van destijds krijgen we te zien in beeld. London wordt mooi neergezet, armoede, onvrede en oude straten.

Prima vermaak met goed tempo voor dit gerne.

Wiki

avatar van Ebenezer Scrooge
Deze film/serie werd in 1988 uitgezonden op televisie, precies honderd jaar na de wereldberuchte Whitechapel moorden in Londen. Ik werd van mijn sokken geblazen. De volgende dag meteen naar de bibliotheek gesneld en alle boeken geleend die er te vinden waren over het fenomeen Jack the Ripper. De bibliothecaresse die het stapeltje boeken voor haar neus gepresenteerd kreeg was lichtelijk geshockeerd door al dit bruut geweld op haar uitleenbalie, maar na een hele diepe zucht stempelde ze toch alles voor mij af..

Michael Caine is goed op dreef als inspecteur Frederick Abberline. Het vermengen van de Ripper-legende met het toneelstuk Dr Jekyll and Mr Hyde dat in dat jaar in het Lyceum Theatre in Londen werd opgevoerd en een groot succes was en het toevoegen van een medium dat visioenen heeft over de moorden geven nog meer spanning aan het toch al grimmige verhaal. De special effects zien er verbluffend goed uit; let eens op Dr Jekyll die op het toneel transformeert in Mr Hyde!

Minpunt: het ziet er allemaal nét iets te netjes en schoon uit. Meer smerigheid wil ik zien: armoede, rotte tanden, rouwnagels, doorleefde gezichten, zieke mensen, kreupele mensen, kinderen op blote voeten, gebochelden, bedelaars, drukte, lawaai, schreeuwende straatverkopers, straatgevechten..

avatar van Tiany
Sloeg tegen, gaat teveel over de onderzoekers naar de moorden, er was weinig of geen spanning.
De acteurs waren prima, het verhaal trok op niet veel.
Welk is nu de beste "Jack the Ripper" film : The Ripper (1997) - A Study in Terror (1965) - of Jack the Ripper (1959) ?

Clapboy
Erg goede spannende en sfeervolle film. Persoonlijk vind ik dit de beste Jack the ripper verfilming.

avatar van 606
Deze gelukkig in mijn bezit gekregen, zal die snel eens kijken.

avatar van joolstein
Zeer leuke verfilming over de beruchtste seriemoordenaar van Engeland. Aan het begin van de serie wordt er vermeld dat ze zich baseren op de geheime politierapporten. Of dit waar is weet ik niet. Nu is de echte moordenaar nooit gepakt en er gaan daarom ook verschillende theorieën de ronde. De miniserie speelt voor een gedeelte ook met deze theorieën. Waaronder dan ook de Royal Conspiracy Theory. Waarin de serie dan afwijk is dat er uiteindelijk wel een dader word gevonden. Het mooie is dat het nog niet eens zo gek is bedacht ook. Wat ik wel jammer vond was dat de vermoorde prostituees zelf niet in beeld komen. Een beetje bloed had ik niet verkeerd gevonden! Michael Caine is fantastisch in zijn rol als inspecteur Frederick Abberline. Ook Jane Seymour is te zien in de serie als Emma. En verder zien we een heel legio bekende hoofden die iedereen wel eens ergens in een film of serie heeft gezien. Daarom is het een leuke tachtiger jaren miniserie met een zeer fijn spelende Caine.