Onze Jongens (2016)

Nederland

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Jim Bakkum, Martijn Fischer en Sanne Vogel

Bas (Martijn Fischer) heeft een bouwbedrijf en de zaken lopen niet echt goed. Toch neemt hij Jorrit (Jim Bakkum) aan in zijn bedrijf. Ondanks dat Jorrit geen goede klusser is, worden ze wel steeds weer gebeld omdat de vrouwen het vooral leuk vinden om naar Jorrit te kijken. Dat brengt de heren op idee: ze beginnen een mannenstripgroep.

avatar van Ebenezer Scrooge
De opvolger heet 'Onze Jongens in Miami'. Nou, dat wordt weer wat hoor...

avatar van Donkerwoud
Nooit verwacht dat ik mild positief zou zijn over een mannenstripfilm van Johan Nijenhuis, maar 'Onze Jongens' (2016) is eigenlijk best oké voor zijn doen. Of hoe Jim Bakkum (naast wandelende homo- of vrouwenfantasie) best een sympathiek personage neerzet, een klusjesman die met z'n strippraktijken probeert om een noodlijdend bedrijf van de ondergang te redden. De jongeman heeft ontegenzeggelijk die gunfactor, zelfs door zijn houterige dialogen en uitdrukkingsloze acteerwerk heen. Maar het helpt ook zeker dat de timing van de film op orde is; het is grappig of dramatisch wanneer het dat moet zijn. En eens geen ensemblecast vol irritante BN'ers die erin zitten omwille van hun bekendheid en niet omdat ze iets toevoegen. Het lijkt alsof Nijenhuis zich inhoudt met een plot dat weliswaar niets in het genre overtreft, maar geforceerd grappige soap-onzin laat hij een tikkeltje terzijde. Gelukkig hoeft een film zoals dit weinig om het lijf te hebben en de vele stripsequenties zijn verrassend creatief opgezet qua choreografie en spanningsopbouw. Met een paar hilarische vondsten rond het strippersthema.

avatar van Grindhouse62
Donkerwoud schreef:
Prima omschreven Donkerwoud. Mijn vrouw en ik hebben Onze Jongens gisteravond op Netflix gezien en ons er prima mee vermaakt. Op naar deel 2, Van ons een 3.0

avatar van Donkerwoud
Bedankt!