The River's Edge (1957)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Allan Dwan
met Ray Milland, Anthony Quinn en Debra Paget

Nardo Denning steelt een miljoen dollar bij een Amerikaanse bank en hij vlucht vervolgens naar Mexico. Nardo wil in het oerwoud onderduiken en hij heeft daarbij hulp van een lokale gids nodig. Hij vindt die gids bij de rancher Ben Cameron. Nardo komt daar echter ook zijn voormalige geliefde Margaret Fowler tegen. Ze is nu Cameron's echtgenote, maar staat op het punt hem te verlaten. Nardo wil met Margaret weer naar de Verenigde Staten terug, maar ze krijgen problemen met een grenswachter. Nardo overrijdt hem. Margaret is daarvan zo geschrokken, dat ze terug wil naar de Cameron Ranch en ontsnapt. Nardo volgt haar en ze gaan samen terug naar de Cameron Ranch. Nardo vlucht met de gids, Margaret en de buit alsnog de bergen in, maar mede door het verraderlijke terrein, wordt hij steeds wanhopiger en agressiever.

Dit pure, maar ook vreemdsoortige melodrama had film noir- en western elementen en een aantal geweldsscènes. Het verhaal waarin een ietwat getikte driehoeksverhouding tussen drie gekwelde personen centraal stond, speelde zich af in het grensgebied van Mexico en Californië. Ik vond het jammer dat de film lopende de rit aan vaart en intensiteit verloor, wel bleef ik benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst. Ik vond de cast goed spelen, met name de sarcastische Ray Milland.