Ten Wanted Men (1955)

Western

geregisseerd door H. Bruce Humberstone
met Randolph Scott, Jocelyn Brando en Richard Boone

John Stewart is een ranche-eigenaar die integriteit hoog in het vaandel heeft staan. John krijgt echter tegenwerking van de landeigenaar Wick Campbell (Richard Boone) die liever zijn pistool gebruikt dan het wetboek. Als Wicks' verloofde Corrine zich bij John komt verbergen voor de gewelddadige Wick worden ze verliefd op elkaar. Wick is buiten zichzelf van razernij en komt wraak nemen op John. Hij steelt John's vee, vermoordt zijn broer en met de hulp van 10 gezochte bandieten sluit hij Stewart en Corrine op om hen te vermoorden.

B-western ten top met één en al actie. Het was wel zo aardig geweest dat iemand aan Randolph had verteld dat het touwtje rond zijn kin om zijn hoed op zijn plek te houden een vreselijk dom gezicht is.
Ook met Dennis Weaver als jonge sheriff en van Cleef nog zonder snorretje, maar wel al met de rattenoogjes.
Een no-nonsense filmpje voor een verloren uurtje.

avatar van LuukRamaker
Vroeger was misschien niet alles beter, maar de doorsnee western - en zeker die uit de jaren '50 - was wel veel meer het kijken waard dan die van nu. Ook Ten Wanted Men is zo'n film die niet zo zeer een heuse bioscoophit zal zijn geweest, maar wel gewoon bijzonder vermakelijk is. Alleen de cast zegt al genoeg over de invulling van deze western. Prima rollen zijn er onder anderen van bijvoorbeeld Lester Matthews, Dennis Weaver, Lee Van Cleef, Richard Boone en Leo Gordon (die ik nog eens met zijn vijven in een beeld ving) en Randolph Scott zet ook weer een sterke rol neer. Samen maken ze deze korte western behoorlijk krachtig.

avatar van Brix
Misschien aardig om te weten:

In de Nederlandse bioscopen draaide deze film onder de titel "Schrikbewind in Ocatilla", en in de Belgisch/Vlaamse theaters als ""Bloedige Strijd en Verraad".

avatar van mr rumson
Een vermakelijke western met een mooi lijstje aan western acteurs.
Deze western heeft meer dan genoeg actie te bieden sommige scenes springen er iets of wat boven de ander uit .
Zoals de scene in de saloon waarin Denver Pyle ( uncle Jesse uit the dukes of hazzard) Skip Homeier uitdaagt ziet er goed uit.
Maar ook de scene met Lee van Cleefdie het tegen Randolph Scott opneemt is goed.
Daar staat tegen over dat er ook mindere inzitten zoals het vuistgevecht op het eind .
Daarin is goed te zien dat er gebruik word gemaakt van stuntmannen.
Alles bij elkaar is deze western goed te doen al komt het allemaal wel routine matig over .

avatar van Brix
Ik krijg er acuut zin in om deze film weer eens uit de DVD kast te halen