• 8.262.318 stemmen

The World of Henry Orient (1964)

Komedie / Drama | 106 minuten

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: George Roy Hill

Met onder meer: Peter Sellers, Paula Prentiss en Angela Lansbury

Plot The World of Henry Orient

"Step into the world of Henry Orient...and meet two junior-size misses and one king-size nut!"

In New York achtervolgen de twee jonge vriendinnen Gil en Val de pianist Henry Orient (Peter Sellers) door de hele stad, terwijl hij een getrouwde vrouw probeert te versieren. Als Val's ouders arriveren tijdens Kerstmis, zijn de twee meiden gedwongen om zich volwassen te gaan gedragen en hun vriendschap uit te testen.

image

Valarie 'Val' Campbell Boyd

Store Owner

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Overwegend mooi geacteerd van de jonge meiden en zeker ook Lansbury: verrassend anders dan ik haar uit andere films ken. Maar uiteindelijk wordt het allemaal wat vaag en warrig en gaat het om teveel verhalen tegelijk. Grappig wordt het eigenlijk nergens.

avatar van Mescaline

Mescaline

Een leuke vermakelijke film!

De jonge meisjes acteren erg goed en zetten hun rollen als meisjes die net in de pubertijd komen leuk en overtuigend neer.

Vermakelijk stukje cinema!

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11942 berichten

Net niet. De gehele speelduur had ik het idee dat er een geweldige film op de loer lag, maar dat komt er eigenlijk nergens echt uit. Vond het acteren van die twee meisjes nogal onevenwichtig. Sellers is altijd leuk. Zowel de humor, als het coming of age gebeuren is niet onaardig, maar het komt niet los. Vond het wat standaard en op de vlakte blijven. De film doet qua sfeer wat Frans (Ballon Rouge, Les Quatre Cents Coups) aan op de momenten dat de meisjes hun spelletjes spelen en op die momenten is de film op zijn best. En eigenlijk ook wanneer Sellers in beeld is, is de film prima genietbaar. Dat zijn op zich genoeg momenten, maar echt bijzonder wordt het ook dan niet en daaromheen zit ook wel wat vermoeiend gedoe. 2,75 sterren.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Twee opgroeiende pubermeiden die een oudere, wat gladde mannelijke entertainer adoreren (op het enge af) en zo'n vriendinnenrelatie opbouwen dat hun ouders het afkeuren. Klinkt als Heavenly Creatures, maar zo zwart (en waargebeurd) is dit niet. De vriendschap van de meiden vond ik wel sterk op lijken, met dat verschil dat ik deze twee nogal vervelend vond. De film draait ook helemaal om hen en de 'sterren' (Sellers, Lansbury, Prentiss) spelen allemaal in bijrollen. Het hangt allemaal wat los van komedie, sociale- maatschappijkritiek en gekkigheid aan elkaar. Ik kon er niet zoveel mee. Vond Sellers als gladjakker best komisch (Sacha Baron Cohen heeft hier typetjes (dictie, mimiek) vandaan - kan niet missen).

avatar van Mescaline

Mescaline

Na meer dan 7 jaar werd het hoog tijd voor een herziening! Nog steeds een erg vermakelijke film en het is eigenlijk gewoon een beetje een luchtige coming of age film. De 2 hoofdrolspeelsters spelen erg goed voor hun leeftijd en kwamen ook niet als stereotypes over.

De film is niet te flauw maar weet de comedy op de juiste tijden toe te passen.

Tom Bosley (De vader uit Happy Days) was ook een leuke toevoeging, zijn rol deed mij ook gelijk weer aan de serie denken.

3,5 blijft 3,5.