Pesni Juzhnykh Morej (2008)

Alternatieve titel: Songs from the Southern Seas

Kazachstan / Duitsland / Rusland / Frankrijk

geregisseerd door Marat Sarulu
met Vladimir Yavorsky, Dzhaidarbek Kunguzhinov en Irina Ageikina

Ivan is een Rus, Assan is een Kazach, en als de vrouw van Ivan een donkerharige baby baart, gaat de jaloerse echtgenoot zijn beste vriend verdenken. Deze dorpsvendetta duurt vijftien jaar; Ivans zoon groeit op tot een ongehoorzame tiener die wegloopt van huis en de last van Ivans vernedering wordt hem bijna te zwaar. In dit land, waar Kazachen, Kirgiezen, Russen en Duitsers al minstens een eeuw gedwongen naast elkaar leven, wordt de zoektocht naar de eigen etnische identiteit een nastreven van het geluk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Arte en nog wat andere grote namen zitten hierin en het IFFR spreekt over poetisch. Dat laatste is het al helemaal niet (tenzij een film met wat poeziecitaten meteen poetisch is) en dat eerste is te merken in negatieve zin. Typisch een film die authentiek lijkt (maar het volgens mij helemaal niet is), maar volgens mij eerder een film richt op een Westerse behoefte aan films over volkeren ver weg, maar ondertussen vooral een nogal boerse en vaak platvloerse klucht is. Zonder echt personage, vol karikaturen en vervelend moralisme. Nare film.