Action in the North Atlantic (1943)

Alternatieve titel: Convooi naar Moermansk

Oorlog / Drama

geregisseerd door Lloyd Bacon
met Humphrey Bogart, Raymond Massey en Alan Hale

Kapitein Steve Jarvis en Luitenant Joe Rossi zijn officieren op een tanker als hun schip tot zinken wordt gebracht door een Duitse onderzeeboot. Na enige tijd krijgen ze de leiding over een vrachtschip dat van Halifax naar Moermansk moet varen. Ze maken deel uit van een groot internationaal konvooi dat goederen brengt naar Europa. Als het konvooi wordt aangevallen door Duitse onderzeeboten, worden ze van het konvooi afgezonderd. Op eigen kracht vervolgen ze hun reis achterna gezeten door een Duitse onderzeeboot, het begin van een kat- en muisspel waarin de slimste zal overleven.

neo (crew)
beetje standaard manier van filmen en redelijk acteerwerk van bogart,maar wat de film zo goed maakt is het spannende kat- en muisspelletje in het laatste gedeelte van de film. 3.5 sterren

avatar van rondh
Grappig, deze film is in 1943 gemaakt

rondh schreef:
Grappig, deze film is in 1943 gemaakt

dus?

avatar van Richard1189
In 1943 gemaakt als wervingsfilm voor de Amerikaanse koopvaardij. De heroïek druipt van het doek en dat maakt de film intenser in de beleving.

Richard1189 schreef:
. De heroïek druipt van het doek en dat maakt de film intenser in de beleving.

Dat vond ik juist niet, want de film is nergens spannend het acteren van iedereen is wel redelijk maar de saaiheid druipt van het scherm. een van Bogie's mindere films

Dick2008
Mocht er nog iemand interesse hebben, vannacht op de ARD 2.05-4.05.

Dick2008
Heel vroeger gezien dus kon wel weer eens. De acteerprestaties in deze film zijn redelijk, vond de Duitse onderzeebootkapitein nog het best spelen. De film moet het meer hebben van de Inhoud

Aan het begin is de scene dat het schip moet worden verlaten wat er uitspringt voor de rest gemiddeld. Halverwege schiet de film toch omhoog. Ja, het jeugdsentiment komt boven water.

Nadat het internationale konvooi van schepen, je ook hoort ook nog wat Nederlands in de film praten, koers zet naar Moermansk, gaat het bergopwaarts met film. Natuurlijk is het wel een helden- en propagandafilm maar dat neemt niet weg dat ik hem heel onderhoudend vind. Vanaf de helft tot het eind is hij ook behoorlijk spannend. Sommige scenes zitten, zeker gezien de tijd, ook heel goed in elkaar.

Dick2008 schreef:

Nu alweer voor de derde keer gezien. Een film die ik heel duidelijk in twee stukken kan knippen en zal de volgende keer dan ook maar halverwege beginnen. Een beetje saaie eerste helft en de muziek erbij is soms ook wel verschrikkelijk. Zodra het Amerikaanse Liberty-schip zich bij het konvooi voegt, krijg je toch duidelijk een heel andere film te zien. Hoewel de muziek soms tijdens dit tweede deel nog niet zo best is, is het toch al veel minder overheersend. Voor het overige zit de film vanaf dat moment goed in elkaar.

Bogart zet dan een veel betere rol neer, vooral aan het eind is hij best wel indrukwekkend maar de fanatieke Duitse onderzeebootkapitein (Ernst Haeusserman, die in werkelijkheid een naar Amerika gevluchte Oostenrijker was) draagt ook wel bij, tot een spannende tweede helft. Goede combinatie vaak van archiefopnamen met daarbij af en toe ook heel spectaculaire opnamen voor die tijd. Verder ook wel een mooi gezicht al die schepen zo bijelkaar en vliegtuigen komen er ook nog aan te pas. Goedbedoelde koopvaardij reclamefilm uit 1943, zodat Europa weer voorzien kon worden in de strijd tegen het Nazisme, maar waarbij de gevaren tijdens zo'n konvooi toch ook niet uit de weg worden gegaan. De bondgenootschap met Rusland is ook grappig net als het Nederlands trouwens. 3.0/4.0