• 8.222.767 stemmen

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Jason Cohen

Met onder meer: Rod Canion, Jim Harris en Bill Murto

Over Silicon Cowboys

"They risked their future to create ours..."

In 1981 lanceerden drie vrienden op een diner in Houston de Compaq computer. Het was een draagbare computer waarmee ze de concurrentie begonnen tegen IBM, die op dat moment voor de pc de suprematie betekende. Veel bedrijven hadden geprobeerd de code te klonen van de wereldleider in deze industrie, maar werden genadeloos afgemaakt door IBM en haar dure advocaten. “Silicon Cowboys” onderzoekt het opmerkelijke David vs Goliath verhaal, en de uiteindelijke ondergang van Compaq, een onwaarschijnlijke opkomeling die de toekomst van de computer veranderde en hielp vormgeven in de wereld zoals we die vandaag kennen.

imageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van yesplease

yesplease

Aardig stukje tech-geschiedenis over de eerste sjouwbare IBM clone. Persoonlijk vind ik het onderwerp wat te klein voor meer dan 1 uur documentaire.

Onderhond

Compaq.

Het voelt af en toe een beetje aan als een reclamefilmpje. Er zijn de laatste tijd wel meer docus geweest over de opkomst van de tech industrie in Silicon Valley, meestal belichten ze één bedrijf. In dit geval mag Compaq een keertje in de schijnwerpers staan.

En uiteraard is het zo'n geweldig bedrijf, met een onuitwisbare invloed op onze huidige maatschappij. Zonder Compaq geen iPhone werd er jolig geroepen ... 't is wat je noemt vergezocht. Andere bedrijven worden steevast aangestipt als in moeilijkheden, terwijl Compaq groeit als een komeet.

Klassiek krijg je dan op het einde de downfall, ietwat versneld. Want de rise is toch altijd leuker als verhaal. Erg veel meer dan een geschiedenisles met een paar belangrijke gezichten is het ook niet, qua informatieve waarde voelt het vooral niet echt geloofwaardig genoeg aan. Het zou beter zijn eens een wat objectievere docu over dit verhaal (in bredere zin dan, de opkomst van Silicon Valley) te krijgen ipv dit soort bedrijfsfilmpjes.

Gezien het onderwerp nog wel geboeid kunnen kijken en gelukkig duurt het ook allemaal niet erg lang, maar als docu laat het toch veel te wensen over.

avatar van mrklm

mrklm

Wie weinig kennis van of interesse heeft in computertechnologie is biedt deze terugblik op de oprichting van Compaq en de verhitte concurrentiestrijd die het aanging met IBM weinig interessants. Cohen spreekt met de drie oprichters van Compaq en met mensen die de gevolgen van de ‘computeroorlog’ die het ontketende in een historische context kunnen plaatsen. Veel pratende hoofden in een visueel weinig inventieve documentaire is goed te volgen, maar vooral interessant voor computernerds. De Compaq-commercials met John Cleese zijn nog steeds hilarisch,