Happy End (2009)

Nederland

geregisseerd door Frans Weisz
met Pierre Bokma, Kitty Courbois en Peter Oosthoek

Na Leedvermaak en Qui Vive is de oude Simon op sterven na dood en treedt er een nieuwe generatie op de voorgrond van de veelgeplaagde Joodse familie die de sporen van de Tweede Wereldoorlog maar niet uit hun onderlinge relaties verbannen krijgt. De familie is bijeen gekomen, omdat stamvader Simon ernstig ziek is. Hij heeft een oogoperatie ondergaan die ernstige complicaties heeft veroorzaakt. Zijn overleden vrouw Ada is - voor de anderen onzichtbaar - aanwezig, wanneer er aan haar gedacht wordt. Simon denkt bijna voortdurend aan haar, zowel in de werkelijkheid als in zijn 'dagmerries'.

Making of op de DVD is nu al goud waard: Rijk die op de set nog rijkelijk met cynische opmerkingen strooit. Jammer dat dit zijn laatste film zal zijn.

robertus65
Nu dat heb ik nu ook gehad met deze trilogie, maar ik zal er niet wakker van liggen. Er is hier wat meer aandacht voor de jongere generatie, maar het blijft voor mij niet meer dan oninteressant gedraai.

avatar van Multivitamine
Flauw voorspelbare film, waarin ik weinig in zie gebeuren.

Bij het zien van die titel is het al duidelijk wat de einde van de film zal brengen..

Jammer van het rommelige, verwarrende en uitleggerige script, want er wordt uitstekend geacteerd, vooral door Pierre Bokma.

avatar van Decec
Een matige dramafilm...
Matige verhaal... kreeg slaap van...
Slechte acteerwerk...
Redelijk breedbeeld (geen HD)....
Redelijk achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Geen moeite waard...
Jammer voor de Nederlandse film...

Meneer Bungel
Happy End werd niet zo 'happy' als voorgangers Leedvermaak en Qui Vive. In die zin, dat het toneelmatige nu een paar keer echt de zware thema's beknelde, voor mijn gevoel, zoals vooral op het eind in die gesprekken beneden t.o.v. de stervende vader boven (ook al stierf ie niet).

Dat weer dezelfde vorm genomen werd als bij QV werd dan nog net gered door het anders uitpakken van het einde, wat ook wel weer een bepaalde geforceerdheid opleverde. Ook wel erg snel dat Isaak 'meteen' al vader werd.

Het acteerwerk is van de bekende gezichten weer dik in orde, maar van de jongere cast had ik nogal eens de indruk van overacting en simpelweg tekortschietende prestaties. Dat de Gooyer, met zijn grote glazen-bril, geen woord uitbracht, moet een unicum zijn in zijn carrière. Of dat puur zo voor zijn rol zo (niet) geschreven is of dat het met zijn gezondheid te maken had; ik heb geen flauw idee.

Een net-niet afsluiter van een toch redelijk indrukwekkende reeks. Het is prettig (for lack of a better word) om eens zo'n uitgebreide familievertelling te zien die een inkijkje geeft in ''het leven'' van een Joodse familie in naoorlogs Nederland.

Voor deze 3,0*, de trilogie zou op een 3,5* uitkomen.

avatar van mjk87
Niet mijn film. Ik kende de eerdere delen ook niet, maar kwam hier toevallig bij en toch maar gekeken. Omdat ik de personages allemaal niet kende kon het me allemaal ook maar weinig interesseren en de film werd ook nergens echt boeiend. Het geheel voelde ook eerder aan als een soap met gewoon wat losse scènes achter elkaar geplakt en dat morgen gewoon weer verder gaat. Het acteerwerk was dan wel prima, maar dat was dan ook het enige. Ook audiovisueel is er helemaal niets bij. 1,0*.