XIII (2008)

Alternatieve titel: XIII: The Conspiracy

Frankrijk / Canada
Actie / Drama
240 minuten / 174 minuten (dvd-versie) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Duane Clark
met Stephen Dorff, Caterina Murino en Greg Bryk

De eerste vrouwelijke Amerikaanse presidente, Sally Sheridan, is doodgeschoten door een sluipschutter tijdens haar toespraak op Veterans Day. Haar moordenaar kan ternauwernood levend ontsnappen met de nationale veiligheid op zijn hielen... of zo lijkt het toch. Drie maanden later ontdekken een paar ouderen het lichaam van een gewonde man, die aan een parachute hangt, bovenin een boom. De jonge man kan zich niet het minste herinneren over zijn identiteit. De enige aanwijzing is een tatoeage in zijn hals, XIII. Ondertussen is in het Witte Huis, de 'Government Intelligence' nog steeds op zoek naar de presidentiële moordenaar. Met verkiezingen die er binnen enkele weken aankomen, zou een arrestatie zeker de stembusuitslag kunnen beïnvloeden in het voordeel van de huidige regering. Uren nadat XIII geïdentificeerd is door de geheime inlichtingendienst, zwermen Special Op's-troepen uit over de woning van het koppel dat gelegen is op Cape Fear. Op de vlucht, draaiende op adrenaline en instinct, schakelt XIII de soldaten een voor een uit. XIII begint zijn herinneringen stukje voor stukje bij elkaar te rapen en tracht zo de puzzel te ontrafelen. Als hij toch gevangen genomen wordt, verneemt hij dat hij een gestolen identiteit gekregen had en undercover geplaatst was om een troep van samenzweerders op het hoogste niveau te ontmaskeren, die dreigden met het omverwerpen van de regering.

avatar van Noodless
Degelijke film waarbij de Bourne Trilogie nooit ver weg is. Alleen is dit een light versie.
Het verhaal blijft ondanks de lange speelduur voldoende boeiend tot het einde dat mij alleszins niet zo wist te verrassen. De samenzwering en de leider achter de hele opzet lag toch in de lijn van de verwachtingen. Maar dit vond ik ook geen bezwaar. Het slot is best oké. De handelingen en ontsnappingen daarentegen leken mij soms wat te gemakkelijk. De cast is behoorlijk : Dorff en Jonathan Higgins doen het redelijk, Greg Bryk en Stephen McHattie spelen hun rol overtuigend, het rolletje van Val Kilmer was beduidend minder en de rol van Caterina Murino had helaas te weinig tijdsvulling. Toch best vermaakt met deze film. 6,5/10

avatar van Norman Mailer
Val Kilmer is dik.

Goede bewerking van mijn favoriete stripserie (uitgezonderd de spin offs) genoeg variatie en toch bij debron blijven. Val Kilmer is minder gecast als mangoest maar doet t redelijk.