De Matthäus Missie van Reinbert de Leeuw (2016)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Cherry Duyns
met Reinbert de Leeuw

Pianist, componist, dirigent Reinbert de Leeuw, 78 jaar heeft zijn leven gewijd aan de moderne klassieke muziek, van Schönberg tot Oestvolskaya. Nu, aangekomen in de kromming van zijn levensboog, draait hij zich om en strekt hij zijn armen uit naar Johann Sebastian Bach, naar de Matthäus Passion. Filmmaker Cherry Duyns volgt Reinbert de Leeuw vanaf de eerste repetitiedagen met orkest, koor en solisten tot de uitvoering in de Amsterdamse Nieuwe Kerk.

Vanaf 13 oktober in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hongerig hallucineren.

Een shot van de 'hoofdrolspeler' waarbij hij een minuut lang zijn hoofd in zijn handen laat rusten. Het is veelzeggend voor deze productie. Wie is Reinbert de Leeuw en hoe verloopt zijn missie? Twee vragen die je zomaar zou kunnen stellen naar aanleiding van de titel. Op beide vragen wordt geen duidelijk antwoord gegeven. Ergens aan het begin van deze enigszins hallucinante documentaire praat de dirigent over Bachs meesterwerk de Matthäus Passion, maar de kijker die enige kennis van klassieke muziek ontbeert zal verder geen handreiking krijgen. En wie precies wie is? Dat De Leeuw wel eens een muzikaal genie zou kunnen zijn dat worstelt met een perfecte publieke uitvoering, valt wél op te merken. Maar daar blijft het dan ook bij. Je gunt de sympathiek overkomende man iets meer portret.

Het is ongetwijfeld een weloverwogen artistieke keuze geweest van de filmmakers om dit proces op deze manier in beeld te brengen, toch blijft het nogal afstandelijk aandoen. Alsof niemand een serieuze vraag durft te stellen en überhaupt al blij is als er iets - soms bijna onverstaanbaar - wordt uitgesproken. Achtergronden, beweegredenen of welke poging tot diepte dan ook, blijven bijna volledig uit. Dat is jammer want een en ander wordt niet alleen mooi in beeld gebracht, het werpt ook allerlei vragen op. Soms kun je wegdromen bij de muziek in combinatie met de beelden, maar de warrige intermezzo's met spraak interrumperen dat dan weer vervolgens. Vleesch noch visch biedt genoeg smaakvolle alternatieven. Hier blijf je echter met een hongerig gevoel achter.

Onvoldoende.

Met dank aan Film Incompany voor het recensie-exemplaar.

Het lijkt er wel op alsof Zinema een heel andere film gekeken heeft dan ik. De Leeuw heeft het m.i. voortdurend over over zaken die zijn muzikale missie duidelijk maken.

Fascinerend om zó dicht op de huid te zitten van iemand die zó bevlogen met ieder aspect van het uit te voeren werk bezig is.

Offtopic berichten verwijderd.

avatar van eRCee
Zinema schreef:

Ik denk dat je inderdaad al wat achtergrondkennis nodig hebt over de muziekgeschiedenis en bestaande interpretaties om het goed te kunnen volgen. Ben zeker geen expert op dat gebied, maar het is duidelijk dat De Leeuw, die nooit barokmuziek heeft gedirigeerd, voor een langzamere, emotievolle, theatrale uitvoering gaat (maar wel op vrij ingetogen wijze, geen opera). Terwijl de laatste 25 jaar voornamelijk authentiekere barok-uitvoering heeft opgebracht (sneller tempo, transparante stemmen, afgemeten). Je zou denk ik kunnen zeggen dat de ene aanpak het uitgangspunt neemt in de gelijkwaardigheid van de stemmen volgens de klassieke polyfonie, terwijl de aanpak van De Leeuw z'n uitgangspunt vindt in de tekst en de emotie. Als relatieve buitenstaander begint Reinbert de Leeuw als het ware zonder bagage, en laat de partituur opnieuw tot leven komen op de manier die hij zelf voor ogen heeft.

Verder moet de film het vooral hebben van de gepassioneerdheid van Reinbert de Leeuw, sowieso een persoon waar je volgens mij alleen maar sympathie voor kan voelen. Het shot waar Zinema aan refereert dat hij zijn handen voor het gezicht houdt is prachtig (ook dankzij de flarden muziek die je ondertussen hoort van de inspelende musici). Met de in beeld gebrachte repetities worden alle belangrijke onderdelen van het stuk gedekt: de zangers komen één voor één in beeld, de solerende musici, het koor en het orkest. Voeg daarbij nog wat meer technische details over hoe de Matthaus in elkaar zit, en je hebt een goede docu over een interessante dirigent die een fantastisch muziekstuk wil gaan uitvoeren.

avatar van cucciolo
Intieme pretentieloze docu die een belangrijk moment in de wereld van de klassieke muziek weet te vangen; namelijk een nieuwe onconventionele benadering van de Matthäs Passion door meester-dirigent Reinbert de Leeuw. Die ook grotendeels verantwoordelijk is voor de meer dan geslaagde film, met name omdat hij de camera zo dicht toelaat, zonder ook maar enigszins uit zijn doen te raken, of iets van zijn focus te verliezen. Reinbert's exceptionele toewijding aan zijn vak is aanstekelijk. Daarbij zijn zijn warme persoonlijkheid, zijn innemende manier van leiding geven en de persoonlijke aandacht die hij aan de orkestleden geeft, zomaar een paar kwaliteiten die hem sieren als mens en als maëstro.

Ik ben dan iemand die vooraf goed geïnformeerd is over het onderwerp: de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach.

Dat iemand als Reinbert de Leeuw deze compositie nog eens zou dirigeren, daar had kortgeleden niemand rekening mee gehouden. Holland Baroque vroeg er zelf om, en ze hebben uiteindelijk gekregen waar ze om vroegen: een uitvoering met een nieuwe, onbevangen blik.

De Leeuw, die zijn hele leven heeft gewijd aan nieuwe (klassieke) muziek, laat zich op late leeftijd verleiden de meest bekende passiemuziek een 'De Leeuw-behandeling' te geven. Het resultaat is een zeer intense uitvoering, waar waarschijnlijk de komende decennia nog rekening mee moet worden gehouden. Zowel het orkest als het koor hebben duidelijk zich ter harte genomen bovenal de tekst van de compositie te benadrukken. Het is wat mij betreft echt een genot om te beluisteren.

Ik was overigens op zondag 11 maart bij de uitvoering van de Johannes-Passion in het Muziekgebouw aan het IJ. Ook hier bemerkte ik de inmiddels bekende 'De Leeuw-behandeling': de tekst van deze passiemuziek werd letterlijk door alle artiesten doorleefd de zaal in geworpen. Het was een zeer fijne ervaring.

Maar terug naar deze documentaire: het is in mijn ogen (ook al wist ik al veel van het onderwerp af) mooi gefilmd. De auteur laat duidelijk het proces van begin tot eindproduct zien, inclusief de obsessieve neigingen van de dirigent. Ik vind echter dat het nog veel langer had mogen duren. Verdubbel de tijd (op zijn minst) en ik zou vijf sterren geven.