Une Vie (2016)

Alternatieve titel: A Woman's Life

Frankrijk / België

geregisseerd door Stéphane Brizé
met Judith Chemla, Jean-Pierre Darroussin en Yolande Moreau

Normandië, 1819. Terug thuis na te zijn opgeleid in een klooster, is Jeanne Le Perthuis des Vauds nog steeds een naïeve jonge vrouw, vervuld met kinderlijke dromen. Ze trouwt met Julien Delamare, een lokale burggraaf, die al snel een hebzuchtige en ontrouwe man blijkt te zijn. Beetje bij beetje vervagen, Jeanne's illusies. Ze begint te rouwen om het verloren paradijs uit haar kindertijd.

Vanaf 27 juli in de bioscoop (September Film)

avatar van Verhoeven
Meesterwerk!

avatar van tbouwh
Regisseur Stéphane Brizé (The Measure of a Man) kiest in dit realistische portret voor een sterk fragmentarische insteek. Het ontbreekt de film aan een strakke chronologie of een heldere vertelstructuur. Houvast is er vooral in de vorm van poëtische voice-overs, zo nu en dan begeleid door verstillende pianomuziek. Regelmatig lopen dialogen daarnaast nog door als de camera zich al van de actie heeft afgewend. In plaats daarvan zien we onze hoofdpersoon, zwijgend, op ogenschijnlijk willekeurige momenten. Het lijkt alsof Brizé ons zo inzicht wil geven in Jeannes psyche: wat gaat er in haar om, hoe reageert ze op de beknellende omstandigheden waarin ze zich bevindt?

Dat die aanpak nergens de gewenste uitwerking heeft, zit hem met name in de genoemde fragmentarische opzet. Omdat een zorgvuldige narratieve opbouw ontbreekt voelen de gebeurtenissen in de film vaak leeg en willekeurig aan, een draagvlak om écht met Jeanne mee te leven mist.

Volledig

avatar van Verhoeven
In plaats van fragmentarisch zou ik het woord associatief gebruiken. Eindelijk weer eens een kostuumfilm die van de geijkte conventies van het genre afwijkt en waarvoor je als kijker moet werken.

avatar van tbouwh
Verhoeven schreef:

Hij deed ontzettend fragmentarisch aan, maar ik snap je suggestie. Misschien ook verkeerde verwachtingen; ik had in dit specifieke geval geen film voorzien die om zoveel commitment zou vragen. Kwam er totaal niet in, maar weet tegelijk niet of dat me wél gelukt zou zijn als de aanpak/opzet van een meer conventionele aard geweest zou zijn.

Saaie film: tergend langzaam en zonder drama wordt inderdaad ‘een leven’ getoond. Vrouw van goede komaf heeft tegenslagen te verduren en tegen het eind lijkt er eindelijk drama te komen als ze helemaal aan de grond lijkt te raken, maar dat drama blijft evengoed uit: net als ze het vertrouwen in de mensheid geheel verliest lijkt dat onterecht en is het toch niet allemaal slecht. De film sluit met de boodschap dat het leven niet goed of slecht is…

avatar van mrklm
Jeanne is een vrouw uit een welgestelde familie wiens leven een groot tranendal wordt wanneer ze trouwt met Julien Delamare. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Guy de Maupassant dat zich meer richt op de psychologische analyse dan op de gebeurtenissen die de betreffende psyche beïnvloeden. Dit is een karakterstudie die regisseur/scenarist Stéphane Brizee en co-scenarist Florence Vignon vrijwel volledig hebben ontdaan van de melodramatische actie. De camera is veelal statisch en registreert vooral het gezicht en de emoties van hoofdpersoon Jeanne, die vooral mijmert over het leven zoals het was of (mijn interpretatie) een sterk geïdealiseerde versie daarvan gecombineerd met dagdromen over hoe het had kunnen zijn. De meeste soap-achtige ontwikkelingen maken we als kijker niet mee maar presenteert de film als een fait accompli, zodat we vooral opgescheept zitten met een hevig in zelfmedelijden zwelgende Jeanne. De spaarzame momenten waar op we wél getuige mogen zijn van Jeannes tragische momenten, zijn tevens de enige momenten waarop de camera, en daarmee de film, tot leven komt. Voor de rest zit je feitelijk te kijken naar een passief, weinig sympathiek karakter in een soap zonder soap. Dan blijft er dus niet zo gek veel over, ook al is het allemaal heel aardig in beeld gebracht.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het duurde even een paar scènes voordat ik Yolande Moreau herkende met haar krullen. Met het verscheiden van Jeanne (geen familie) deze week is er gelukkig nog Yolande (de Belgisch-Franse versie van Kathy Bates) om van te genieten. Fijne actrice.

avatar van McSavah
Jammer alleen van de laatste dialoog, het beeld zei alles al. Verder bijna net zo goed als Arnolds Wuthering Heights.

avatar van timmienoelie
zin in!

staat ook wel al een tijdje op de to-read lijst... dilemma...

avatar van John Milton
Ik moet echt beginnen bij al mijn 4* films op zijn minst wat te schrijven. Ik moet deze nu ergens tussen de andere achtjes plaatsen bij het bijwerken van de lijst en dat blijkt nog wat lastig

avatar van 93.9
Naar de naturalistische roman van Guy de Maupassant. Boek is al meerdere keren verfilmd, dus een iets andere aanpak was gewenst. Film verloopt dan ook niet volgens de vertrouwde regels van filmen.
Sommige natuur scenes waren van zo'n enorme schoonheid dat het pijn deed.