• 8.485.752 stemmen

Expelled: No Intelligence Allowed (2008)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Nathan Frankowski

Met onder meer: Ben Stein

Plot Expelled: No Intelligence Allowed

"Big science has expelled smart new ideas from the classroom...What they forgot is that every generation has its Rebel!"

Deze documentaire volgt Ben Sten, een bekend televisie-acteur en voormalig speechschrijver voor het Witte Huis, in zijn wereldwijde zoektocht naar wetenschappers, onderwijzers en filosofen, die worden vervolgd omdat ze tegen de evolutietheorie in gaan. Deze mensen worden ontslagen, belachelijk gemaakt en verbannen omdat ze aan Darwins theorie twijfelen.

imageimage

riesma

Wat een vies stuk propaganda door een vreselijke narcist. De vergelijking van wetenschap met Nazisme, Stalinisme en Communisme slaat kant noch wal. Wetenschap = boosaardig, omdat ene Hitler de evolutietheorie van die wetenschap misbruikt heeft om zijn eigen ideeën te staven. The Origin of Species van Charles Darwin is gelijk aan Mein Kampf van Adolf Hitler. En we vergeten dan maar even alle religieuze oorlogen en misdaden tegen de mensheid die uit naam van de Bijbel (Talmoed, Koran) zijn gepleegd? En wat gebruikt meneer Stein toch graag 'zijn' joodse lijden om een misplaatst sentiment te wekken. Waarom werken die Zeitgeist/Global Warming-achtige filmpjes toch altijd met een overduidelijk aanwezige stemmingmakerij? Angstzaaierij en belachelijkmakerij lijken wel de enige twee methodes die overblijven om hun standpunten te 'beargumenteren'.

De docu is voorzien van een commentaar met een toon die weinig ter interpretatie overlaat: zeer positief als het creationisme steunt, nors en verwijtend als het over darwinisme gaat. De ontslagen wetenschappers, die in het begin geïntroduceerd worden, mogen hun emotionele beklag doen waarom ze ontslagen zijn. Uiteraard enkel en alleen omdat ze één maal 'Intelligent Design' hebben gezegd. Juist ja, dat denk ik ook, om alleen zoiets wordt je al ontslagen, niet om alles wat ervoor en erna heeft afgespeeld. Ach, in die zin is ook dat hypothetisch en speculatief.

Het geheel komt op mij over als zo veel andere discussies over science vs religion, darwinism vs creationism: religieuze aanhangers danwel creationisten zien hun wereld beetje bij beetje in negatieve zin veranderen (als je het over evolutie hebt!). Met angstzaaierij als een hel kom je tegenwoordig niet ver meer, zodoende nemen ze films als deze ter hand om zich nog het vage lijf te redden. Weinig aangedragen argumenten blijven overeind na een beetje fatsoenlijk redeneren. Ook de film niet.

avatar van In My Life

In My Life

Zeer slechte film, bij het begin denk je van welke kant gaat dit op? Ze proberen het over te laten komen of ze heel oprecht bezig zijn, iedereen die hier ontslagen hier is zijn slachtoffers van de dogmatische wetenschappers.

Ik vond het zeer verontrustend om te zien dat ze nazi Duitsland koppelden aan het "darwinisme".

Moet ik eens beginnen met het christendom en al die doden van hun aan elkaar te koppelen, dit sloeg echt gewoon nergens op...

Is dit serieus een documentaire die het Christendom predikt t.o.v. de evolutieleer?

Nogal gewaagd anno 2009...

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20432 berichten

In de VS valt dat gewaagde nogal mee. Daar is een tamelijk goed georganiseerde Christelijke anti-evolutie beweging. In Europa zijn er heel wat minder mensen die dit serieus nemen en het blijft natuurlijk preken voor eigen parochie. De film is overigens in de Amerikaanse pers wel volkomen in de pan gehakt en was ook niet bepaald succesvol, maar zal ongetwijfeld nog een lang leven hebben in allerlei Christelijke organisaties, private schools en bij kinderen die thuisonderwijs krijgen.

Daar heb je uiteraard gelijk in.

Ik weet ook niet in hoeverre deze film voor een breed publiek gepromoot wordt.

riesma

Echt gepromoot wordt hij niet. Enkel binnen de 'atheïsten vs. creationisten wereld' wordt er aan beide kanten gebruik van gemaakt voor een lekker potje moddergooien. En dan vooral in de VS, het land dat het verste weg ligt van elke bron van religies dan ook (klassieke religies, niet alien-semen/scientology prediksels) en waar men de grootste mond heeft over de 'waarheid'. Daar lopen de gemoederen nogal hoog op over dit onderwerp, vandaar de zo vele films en docu's vóór en tegen creationisme, religie, big bang en evolutie.

otherfool

Ik zal ongetwijfeld mijn nieuwsgierigheid niet onder controle kunnen houden, en toch maar weer gaan kijken. Enfin, je ergernissen levendig houden is ook belangrijk zullen we maar zeggen.

riesma

Zakje chips en een emmer om in te braken gereed houden .

otherfool

Hoeft niet meer; vervangen door Ramses-film.

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Die Ramses-film lijkt mij helemaal slaapverwekkend. Het wordt denk ik deze.

otherfool

Door de netmanager vervangen bedoel ik.

Deze wordt vanavond dus niet uitgezonden...

avatar van kramersietse

kramersietse

Zag deze documentaire zonet bij de EO, de werkelijke duur van de film is 90 minuten, toch? Die ik dus net heb gezien maar iets meer dan een uur. Er is dus flink in geknipt. Snapte al niet helemaal waar de mensen het vandaan haalde over Nazi-Duitsland en Darwinisme, dat is zonet niet ter sprake gekomen in de film.

Denk dus niet dat de EO tegen schenen wilden aantrappen en het maar hebben weggelaten. Als je Darwinisme predikt dan kun je ook niet aankomen met Intelligent Design nee, zo gek is het niet dat die mensen zijn weggestuurd/ontslagen.

En de locatie van de Discovery Institute in Denver, Colorado hield ook al niet over eigenlijk. Terecht dat het ID niet word beschouwd als een Wetenschap maar als een zijstraatje hiervan.

Een beetje een afreageerdocumentaire was dit van die ouwe Stein. Hij raakte noch kant noch wal. En om te zeggen dat er in Europa meer vrijheid is voor het uitkomen van je geloof, of de wetenschap die je aanhangt ten opzichte van de VS gaat mij ook te ver.

Ben wel blij dat ik naar deze documentaire heb gekeken, je steekt er altijd weer iets van op, maar omdat er in is geknipt en niet alles heb kunnen zien geef ik het geen cijfer, maar op dit moment vind ik het wel een onvoldoende.

riesma schreef:

Sterker nog: 99% van alle oorlogen die ooit zijn gevoerd, hebben wel een religieuze óf levensbeschouwelijke oorzaak! Misschien overdrijf ik, maar ver zal ik er niet naast zitten.

kramersietse schreef:

@kramersietse,

Je mag er gewoon op stemmen hoor!

Documentaires op de publieke omroepen van Nederland en België knippen héél vaak in documentaires, zodat ze nét een uurtje duren. En ze halen dan vaak de minder relevante zaken eruit, of scenes die weinig toevoegen. Dat is heel gebruikelijk bij Ned2, Ned3, ÉÉN en Canvas.

Dus je mag gewoon stemmen op de ducumentaire, óók als je de ingekorte versie hebt gezien. Dat doet volgens mij (bijna) iedereen!

Enfin, ik heb dus óók afg. dinsdagavond vol verbazing en ontzetting zitten kijken naar deze film. Ik vind het héél moeilijk om hier iets over te zeggen.

Want ik ben in principe vóór Vrijheid van Meningsuiting (nou ja, tot op bepaalde hoogte dan! Als je mensen of groepen gaat discrimineren of gaat aanzetten tot haat, of anderszins over bepaalde grenzen gaat, dien je daarvoor in mijn optiek voor gestraft te worden!!).

Ik ben ook vóór Wetenschappelijke Vrijheid.

Aan de andere kant; als je anno 21ste eeuw überhaupt nog de Evolutietheorie durft te doceren op Universiteiten of Hogescholen, tja, dan moet je toch wel een behoorlijk grote plaat voor je kop hebben....

De toon van de docu beviel me echter helemaal niet. Alhoewel, ik vond wél dat de film nog enigszins objectief was. Want er werden zowel voor- als tegenstanders aan het woord gelaten! En dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht!

Ik had een éénzijdige en subjectieve film verwacht, maar dat vond ik dus wel meevallen.

Ik vind het heel moeilijk om deze film te beoordelen en om hier een stem aan te verbinden, dus daar moet ik me nog eventjes op bezinnen.

Maar ik vrees dat mijn cijfer niet hoog gaat uitvallen....

narva77 schreef:

Beetje onzin. Veruit de meeste van die oorlogen hebben religie puur als motivator, bindmiddel of lokmiddel voor troepen gebruikt. Het is niet dat door de religie zelf mensen tot oorlogen zijn overgegaan, daar liggen wel wat diepere zaken aan ten grondslag, armoede, macht en onwetendheid bijvoorbeeld.

avatar van polopolo150

polopolo150

Het is duidelijk, deze film is niet echt geslaagd onder de mensen van deze site, maar dat is ook wel onterecht vind ik.

Voordat ik het ga uitleggen waarom ik dat denk, moet ik zeggen dat ik de versie van de EO heb gezien. Ik heb wel de DVD versie hier van Expelled, maar die heeft geen ondertitels, dus ik had geen enkele keus dan de EO versie te kijken. Ik weet dan ook niet wat precies dan "geknipt" is.

Maar van dat wat ik heb gezien, is het niet eens zo slecht. Ik heb hardstikke veel Creationisme vs Darwinisten videos, films en etc gezien. En bijna alle van die dingen slaan nergens op. Van de egoisme aan de kant van de Evolutionisten tot aan de oneerlijke disccusies en onzin van de Creationisten. Iedere keer als ik zo'n film zie, kan ik alleen maar lachen, huilen, of keihard overgeven simpelweg omdat het visueel lelijk is, bijna altijd is het nooit objectief, en het steunt alleen maar 1 kant van het verhaal. En als het toch objectief is, en het is een grote discussie, is er nooit een grote winnaar.

Maar deze film is totaal anders, visueel ziet het er best nog goed uit, dus daarom verdient het al wat punten. Ook nog een beetje humor, wat ook weer wat punten geeft, en het belangerijkste, het heeft me geboeit! Dus de film is voor mij best geslaagd. 4,0*

En natuurlijk, de inhoud, want dat is waar de hele film over draait. Daar valt heel veel over te discuseeren, waar toch niemand zal winnen... Maar ik zal toch voorzichtig mijn mening geven.

De film gaat gewoon over dat er een paar mensen zijn ontslagen omdat die mensen Intelligent Disign door een of andere manier hebben genoemd. Maar langzaam gaat de film weg van dat en gaat het meer zoeken naar waarom de evolutionisten zo gedragen tegen Inteligent Disign...

En het heeft me geboeit hoe deze film dat heeft laten zien, heel veel mensen kwamen te woord, iets was bijna nooit gebeurd in films als deze.

Uiteindelijk kwam deze film uit dat de evolutie theorie ook maar een theorie is, maar dat als keiharde feit worft gezet, waar het bijna onmogelijk wordt om daarmee tegenargumenten te zetten en te verkondigen. Herlaas hebben heel veel mensen de vergelijking van de Berlijnse Muur totaal misgevat.

En in mijn ogen heeft Ben Stein ook best gelijk, deze discussie is uiteindelijk moeilijk te voeren omdat het (in amerika) niet geaccepteerd wordt om tegengeluid te geven.

Herlaas geeft deze film weer niet toe dat het ook bij de creatonisme gebeurt. Want ik zie ook heel vaak dat feiten van de wetenschap en de evolutionisten gewoon weggegooid worden en dan gewoon een tekst als de bijbel geven en dat als "waarheid" beschouwen... dan ben je ook niet serieus in mijn ogen.

Maar hoe dan ook, nog een aardige film. Als je het mij vraagt, nog de beste film tot nu toe over de hele Darwin vs Christendom gebeuren.

polopolo150 schreef:

Ik persoonlijk heb de vergelijking met de Berlijnse Muur wél begrepen hoor, en niet misgevat!

Maar er zouden volgens anderen in de ongeknipte oorspronkelijke versie vergelijkingen worden gemaakt tussen het Darwinisme en Nazi-Duitsland.

In de geknipte versie van de EO zie je dat niet of nauwelijks terug. Dus daar kan ik verder ook niet over oordelen...

kos schreef:

Beetje onzin?

In het verleden zijn oorlogen gevoerd door Katholieken, Protestanten, Joden, Moslims, en de Nazi's en Communisten (die zal ik voor het gemak maar even plaatsen onder (levensbeschouwingen) enz.

Oorlogen door bv. Katholieken tegen de oorspronkelijke Indiaanse bevolking van Zuid-Amerika, oorlogen tussen het Protestantse Engeland en het Katholieke Frankrijk, de Bloedbruiloft (Bartholomeüsnacht), de Hagepreken, de Beeldenstorm enz.

Beetje onzin?

Eh ja, dat is mij niet onbekend hoor. .

Waar het me om gaat is dat het veel te makkelijk is om het geloof daadwerkelijk als de aanstichter van die oorlogen te zien. In veruit de meeste gevallen gaat het om andere oorzaken, die uiteindelijk door het geloof een gezicht krijgen. Zie bvb de huidige moslim-extremisten. Hebben ook vrij weinig met de islam an sich te maken.

narva77 schreef:

Haha, grappig. Ik bedoelde natuurlijk het Creationisme, en niet de Evolutietheorie. Oeps...