• 8.351.804 stemmen

Das Leben Ist eine Baustelle. (1997)

Komedie / Drama | 115 minuten

Genre: Komedie / Drama

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Wolfgang Becker

Met onder meer: Jürgen Vogel, Christiane Paul en Ricky Tomlinson

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 8 oktober 1998

Plot Das Leben Ist eine Baustelle.

Jan Nebel verliest zijn baan bij het slachthuis, omdat hij tijdens een rel twee agenten in burgerkleding aanvalt. Korte tijd later verliest hij ook zijn vader en zijn vriendin. Dan ontmoet hij de maffe straatmuzikante Vera, en samen met haar en zijn oud-collega Buddy trekt hij in het appartement van zijn overleden vader.

image

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Scenario/script is mede geschreven door Tom Tykwer!

Dat is te merken

Prettig gestoorde film.

Laveert naar mijn smaak een beetje teveel tussen komedie en drama, waardoor de film nogal eens vlees noch vis is. Neem daarbij de slungel die de hoofdrol speelt, en de kijker is op een afstand geplaatst waardoor echt medeleven uitgesloten is. Daarom is de film voor mij niets meer dan een luchtig tussendoortje.

En daarbij vind ik het jammer dat het verhaal een rode draad ontbeert. De scenes zitten teveel als los zand aan elkaar.

Vanwege de originaliteit, absurditeit en de mooie art direction kom ik uit op 3,5*

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Mooi. Kon je het volgen zonder ondertiteling? Zelf ook nog een stukje gezien.

kappeuter (crew films)

Ik had Duitse ondertiteling via teletekst. Dat scheelt. Ik kon het prima volgen.

avatar van kanona

kanona

In NL niet op video te huur. Heb de videoband van een Duitse vriendin geleend, zij was super enthousiast, ik vond hem erg tegenvallen; Duitse humor?

Af en toe op tv (Duitse zenders) te zien.

avatar van EmDee

EmDee

kanona schreef:

Duitse humor?

Is dat niet net zoiets als een vierkante cirkel of zwarte sneeuw?

kappeuter schreef:

Duitse ondertiteling bij een duitse film Nu kan ik het niet meer volgen.

kappeuter (crew films)

In Nederland heb je dat ook, voor doven en slechthorenden, weet je.

sydney

Ja, dat weet ik! Ik vroeg me echter af waarom jij die nodig had. Maar ik vergeet steeds dat ik zelf al half Duits spreek IRL

kappeuter (crew films)

Met Duitse ondertiteling hoef je je minder in te spannen. Ik heb de film toen 's nachts gezien, dan is dat zeker handig.

sydney

Omdat ik na Good bye Lenin! ook benieuwd was naar ander werk van Becker, heb ik deze ook maar direct gekocht. In vergelijking met "Good Bye Lenin!" viel "Das leben ist eine Baustelle" tegen. Het was een warrig verhaal, waarin je steeds zit te wachten op "grote" onthullingen. Maar die blijven uit. De film deed me denken aan TV films die bijna elke dinsdagavond ofzo op de ARD worden uitgezonden. Niets opzienbarends, maar wel leuk om naar gekeken te hebben. Dat gevoel had ik na deze film ook. 3,5*

avatar van gotti

gotti

Heerlijke film, maar zoals Sydney al meldde wordt het hoge niveau van Goodbye Lenin! niet gehaald. Desalniettemin is dit toch een uitzonderlijk leuke, grappige, originele en ook licht dramatische film uit de koker van Tykwers productiemaatschappij X-filme. Opvallend was trouwens dat het script totaal on Tykweriaans was, aangezien hij er ook aan mee had geschreven. C'est bon, ik heb me uitstekend vermaakt; Wolfgang Becker is iemand om naar uit te kijken de komende jaren.

gotti schreef:

Wolfgang Becker is iemand om naar uit te kijken de komende jaren.

Ja, daar kijk ik inderdaad ook naar uit. Maar de geschiedenis leert dat hij 5 à 6 jaar nodig heeft voordat hij klaar is met een nieuwe film. Ik hoop dat het na Good Bye Lenin wat sneller gaat, want talent heeft hij zeker. Dat heeft hij bewezen.

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Een vrij zwakke film, vind ik. Er lopen wel wat aparte figuren in rond maar daarmee is een film niet af. De gebeurtenissen met en rond deze figuren waren niet zo bijzonder. Daarnaast hebben beeld en muziek niet bijzonder bijgedragen tot een waardevol resultaat. Sterker: 2 uur na de film moest ik weer even diep nadenken wat ik ook alweer gezien had. Niet iets dat beklijft.

FisherKing

Best wel tegenvallende film van de regisseur van Good Bye Lenin. En dat ligt dan toch voornamelijk in het scenario, waarin spanningen gecreëerd worden, die vervolgens niet uitgewerkt worden.

Acteerwerk was aardig, maar niet echt imponerend, de muziek erg onorigineel. Hij was door de absurditeit van de karakters en het tempo nog wel aardig uit te zitten.

Hilarisch die Duitse subs: vooral bij een muzikaal gedeelte: "melancholische Musik" bij allermaal verschillende soorten muziek.

neo (crew films)

En warrig en nogal saai script is de grote boosdoener. Grappig was het zelden, laat staan echt grappig. Zoals al meerdere moet de film het nog het meest hebben van de karakters. En het kon ook aleen maar minder zijn als Good Bye Lenin. De manier van filmquizzen als in deze film is wel overweldigend gaaf zeg! Ik haal mijn Hazes trainingspak en zwarte doek alvast tevoorschijn... 2.5 sterren

neo schreef:

De manier van filmquizzen als in deze film is wel overweldigend gaaf zeg!

Verklaar U nader.

neo (crew films)

Het blindgokken van films... Zou mij bijna afvragen of je de film wel hebt gezien.

FisherKing

Ooh, die horror-shit, bedoel je. Dat was meer geluidsfragmenten raden. Ik zie dat niet echt als films

neo (crew films)

Briefkaart op de eerste rang had ook enkele geluidsfragmenten als onderdeel van de quiz

avatar van Freud

Freud

Een heerlijke film, en het bewijs dat goeie Duitse films al bestonden voor de zogenaamde boom van de laatste twee jaren. Erg chaotisch allemaal, met weinig oog voor nuancering, maar onwaarschijnlijk grappig (vooral door de totaal absurde setting) en zeer aangenaam om te bekijken. Waar Goodbye Lenin mij soms wat de mak was, is dit een film die overloopt van (over)enthousiasme, en me zo eigenlijk ook meer kon bekoren.

avatar van Mug

Mug

Men gooit een paar blijkbaar extravagante losers in de mixer, en je hebt blijkbaar een originele, absurde film... En dan nog wat flauwe (Duitse) humor, en Das Leben Ist eine Baustelle is niets meer dan een grote, chaotische teleurstelling.

Grootste probleem toch wel is dat loser Jan Nebel zo'n grote loser is, dat ik hem ook echt dood wenste bij de zovele oh zo ongrappige verwijzingen naar de dood en HIV/AIDS problematiek. En dan ontmoet ie ook nog eens 'zijn match' die echt nergens overkomt als 'zijn match'. Maar ja, dat is blijkbaar 'absurdistisch'...

De mix van komedie, drama en romantiek werkt mondjesmaat. Fifty fifty. 2,5* voor deze film met pieken en ravijnen.

kappeuter (crew films)

Ja halfje eraf bij mij. Is niks van deze film blijven hangen en ik had 'm even hoog gewaardeerd als Good Bye Lenin, dat kan natuurlijk niet.

3 sterren is wel voldoende.