À Fond (2016)

Alternatieve titel: Full Speed

Frankrijk / Macedonië

geregisseerd door Nicolas Benamou
met José Garcia, André Dussollier en Caroline Vigneaux

Een familie vertrekt met een nieuwe minibus in de vroege ochtend om de files voor de zomervakantie te vermijden. Tom, de vader, rijdt op een automatische snelheid van 130 km/u. Bij zijn laatste blunder probeert Ben, de stiefvader, de geërgerde Julia te overtuigen om hen te vragen terug te keren en beseft Tom dat hij geen controle meer heeft over zijn voertuig. Het dashboard reageert niet en de snelheid blijft steken op 130 km/u. Alle manoeuvres om de auto te vertragen hebben geen effect. Een gekke auto, zes passagiers aan de rand van een zenuwinzinking en dat terwijl ze op de weg een file verwachten die minder dan tweehonderd kilometer van hen verwijderd is...

avatar van ibendb
Een komische versie van Speed? Lijkt me leuk. De trailer zag er best grappig uit.

avatar van Shinobi
"Putain de famille."

Deze titel is een komische variant van 'Speed'.

Je krijgt hier te maken met een Robert Downey jr. lookalike die met zijn gezin in een nieuwe minibus op vakantie gaat. Op een paar kleine incidenten na lijkt de trip voortvarend te gaan, maar zodra de cruise control begint op te spelen, komen ze pas echt in de penarie. Het blijkt dat deze niet meer kan worden uitgeschakeld, waardoor ze verplicht zijn om met 130 kilometer per uur hun weg te vervolgen.

Het is in ieder geval een prima opzet die garant staat voor vele gestoorde momenten. Naast het hysterische gedoe in de minibus zelf komt er nog een 'ik hoef niet te tanken schat' figuur om de hoek kijken en uiteraard de gendarmerie die een oplossing probeert te vinden. Op deze wijze wordt er een hoop grappige chaos op de weg gecreëerd.

Een mooie verrassing is dan ook dat hier - grootschalige - actie in is verwerkt, want op voorhand had ik eigenlijk verwacht dat het meeste zich in de minibus zou afspelen. Het is alleen wel jammer dat er net iets te veel overbodige subplotjes bij betrokken worden, want het leidt enkel af van de aanwezige situatie. Daarbij spelen sommige acteurs niet overtuigend genoeg.

Al met al is 'À Fond' een aardige comedy die je als tussendoortje kan kijken.

Dikke 2,5 sterren.