Sobreviviré (1999)

Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Alfonso Albacete en David Menkes
met Emma Suárez, Juan Diego Botto en Mirta Ibarra

Marga, waarover het in deze film hoofdzakelijk draait, heeft haar vriend verloren door een auto-ongeluk. Marga is wanhopig, ze blijkt zwanger van hem te zijn en is ook haar baan kwijt. Na de geboorte van haar zoontje, krabbelt ze overeind en ontmoet de Cubaanse Rosa, die wel voor haar kind wil zorgen. Vervolgens besluit ze een videowinkel te kopen. Marga wordt verliefd op de jonge Inaqui, een klant. Maar de nieuwe man in haar leven is niet bepaald de man van haar dromen. Er is een probleempje: Inaqui viel tot nu toe voor mannen.

"Een opwindend verhaal over liefde, verlies en overleven met een aandoenlijk mengsel van warmte, humor en gevoel en ook wat scherpte", schreef de Los Angeles Times destijds.
Er is ook nogal wat discussie over deze film geweest omdat volgens een aantal de regisseurs ons willen doen geloven dat een homoseksuele man in staat is om als hetero te leven, mits hij maar de juiste vrouw ontmoet.
Dat laatste vind ik wat overdreven. Ook vind ik het niet de sterkste Spaanse film die ik gezien heb. Er zitten wel de nodige ontroerende en leuke scènes in en de film kent een verrassend einde.

avatar van arno74
Fraaie drama die soms wat Almodóvariaanse trekjes heeft, al zijn deze personages wel een stuk minder excentriek (en daarmee dus meer realistisch). Emma Suárez speelt zoals gebruikelijk ijzersterk, ditmaal in de rol van een alleenstaande moeder die een homoseksuele man leert kennen waarbij de vonk overslaat. Ook de rest van de cast weet te overtuigen. De rode draad vormt het dramaverhaal, wat af en toe, vooral in het begin, met hele geslaagde komische noten wordt opgevrolijkt.

Het originele script schijnt gebaseerd te zijn op de eigen ervaringen van een van de scriptschrijvers, tevens regisseur, die gay is (Alfonso Albacete?), en de vrouwelijke scriptschrijfster (Lucía Etxebarría) die naar eigen zeggen enkele relaties met homoseksuele mannen heeft gehad. Wel werd dat originele script vervolgens op verzoek van de producers van meer fictie voorzien.

Het is een kleine bescheiden en warme kwaliteitsfilm geworden. De stijl en de vriendschap tussen Marga en Rosa doet wat aan Princesas (2005) denken, zij het met een heel ander thema in die film (prostitutie), en aan Solas (1999), dat ook over vrouwen gaat die er alleen voor staan, hulp van anderen krijgen en ook een vergelijkbare stijl kent. 3,5*