• 8.251.760 stemmen

Huit Hommes dans un Château (1942)

Misdaad | 93 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Misdaad

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Richard Pottier

Met onder meer: René Dary, Jacqueline Gauthier en Aline Carola

IMDb beoordeling: 6,3 (19)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Huit Hommes dans un Château

De overlevenden van een schipbreuk ontmoeten elkaar op een oud kasteel, waar ze een reeks moorden moeten oplossen die gepleegd werden omwille van een fel begeerde erfenis. Wie is de schuldige?

M. Paladine

M. Delaunay

Hélène de Chanceau

Le neveu du notaire

L'acrobate

Le notaire

Mme de Chanceau

Ze bestonden toen dus al : metafilms...zij het hier nog niet erg zelfbewust en nogal oubollig uitgewerkt, vandaar vergeten waarschijnlijk. Want deze schijnbare whodunnit is wel degelijk meta : we ontmoeten eerst het overduidelijk door de thin man geinspireerde koppeltje meneer en mevrouw Paldine op..het echtscheidingsbureau ( dat bestond toen schijnbaar ) waar we leren dat de 2 - hun tijd vooruit- gezamenlijk policiers schrijven. Om inspiratie op te doen voor een volgende pulproman bezoeken ze de bios waar "het mysterie van de Karpaten " zal draaien, deze gothic griezel zal dan de inspiratie gaan leveren voor zowel de film als de film in de film, dit gecombineerd met de aan die film voorafgaande newsreel over een scheepsramp.

En zo komen we terecht in een ouwerwetse whodunnit waarin het meta- aspect in volkomen lijkt te verdwijnen, en in feite gooien scenaristen Aurenche en le Chanois- gekende namen toch- er tamelijk met het petje naar. Een whodunnit in een chateau geset klinkt leuk , maar voor gothic sfeerschepping hoeft u dit niet meteen te zien, die ontbreekt vrijwel volledig. Dat is behalve jammer ook vreemd, omdat Pottier- verder geen hoogvlieger- in het bijna gelijktijdig gemaakte la ferme aux loups wel tot dergelijke sfeerschepping in staat bleek.

Ligt ook aan de cast : geen Perier of Meurisse maar Dary en Gauthier, verder ook geen heel grote namen in die cast, wel enkele tamelijk gekende. Dary vooral is in zijn pogingen tot humor nogal vervelend, en vestigt hier trouwens een record sigaretten opsteken dat zou worden verbroken door Lorre in der Verlorene, nipt.

Als whodunnit werkt het ook niet echt, we begrijpen halverwege al wie de boze genius achter alles is en dat gedoe met het testament is niet echt wat je noemt origineel of verrassend.

De meta insteek is dus op het eind practisch gelaten voor wat hij is, en om de Vichy censor tevreden te houden nog wat aandacht voor family values op het slot....stof genoeg voor roman "8 hommes dans un chateau ", dat gelukkig wel

Deze nogal suffige film waar veel meer in had gezeten en werd voorzien van muziek door Arthur Honegger, is in FR uitgebracht op DVD. Geen onderschriften, bij mij weten ook geen fansubs.