• 8.522.614 stemmen

Drama | 85 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Josef von Sternberg

Met onder meer: George Bancroft, Fay Wray en Richard Arlen

IMDb beoordeling: 6,5 (716)

Plot Thunderbolt

"George Bancroft making Love With the Determination of a Bull Dog! Fay Wray His Foil and Richard Arlen His Enemy"

Een gevangene met de naam Thunderbolt wacht op zijn executie. In de cel naast de zijne zit Bob Morgan, een onschuldige man die verliefd is op de vriendin van Thunderbolt, zonder te weten dat die twee een relatie hebben. Thunderbolt hoopt dat hij zijn executie zo lang mogelijk kan uitstellen om Morgan te doden.

imageimage

TvMaster045

Oude film . Niet plezierig om te kijken. langdradig

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Thunderbolt start als een standaard misdaadmelodrama maar evolueert gaandeweg richting black comedy die garant staat voor anderhalf uur kijkplezier. De film bevat scenes (George Bancroft die vriendschap moet sluiten met een straathond) en karakters (George Bancroft als bandiet tout court en Tully Marshall als gevangenisdirecteur) die ik niet snel zal vergeten. Het stoort daarbij helemaal niet dat de nadruk vooral ligt op dialogen en er nagenoeg geen actiescenes zijn, wat je niet zou verwachten van een misdaadfilm. De dialogen zijn dan ook scherpzinnig (en geestig) genoeg om de kijker voor zich in te nemen.

Thunderbolt is de eerste geluidsfilm van Josef von Sternberg en is ook op dat vlak fascinerend. Zoals toen gebruikelijk zijn alle geluiden live opgenomen bij de mise-en-scene, inclusief orkest in The Black Cat joint, de gospelpianist en gospelkoortjes in de gevangenis. Er is dus geen track met begeleidende muziek - voor de sfeerschepping - zoals dat enkele jaren later standaard zou worden toegepast. Voor een moderne kijker geeft dat misschien een 'kaal' gevoel maar omdat het script van deze film sterk genoeg is, is het voor mij geen gemis. Visueel is de film degelijk geschoten zonder bijzondere uitschieters. Het experiment in deze film bevindt zich dan ook in de pionierende synchronisatie van beeld en geluiden, waarbij het geluid frequent gebruikt wordt om beelden te ondersteunen zonder dat de bron in beeld is (bvb. gospelkoortjes in de gevangenis, een stemmend orkest in The Black Cat op het moment dat de politie binnenvalt).

Deze Thunderbolt is een prima binnenkomer voor von Sternberg ten tijde van een revolutie in de film.