The Steam Experiment (2009)

Alternatieve titels: The Chaos Experiment | Steam Experiment

Drama / Thriller

geregisseerd door Philippe Martinez
met Val Kilmer, Armand Assante en Eric Roberts

Jimmy, een voormalig professor, besluit om een extreem experiment te houden om zo te waarschuwen voor de effecten van de opwarming van de aarde. Hij houdt zes mensen gevangen in een Turks badhuis. Hij zal steeds langzaam de temperatuur verhogen totdat een essay dat hij geschreven heeft de voorpagina haalt van de kranten.

neutelaar
echt goed

Spannende en goeie film,knap gespeeld van Val Kilmer!
Zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van RickZ
Matige thriller. Dat er 6 mensen opgesloten zitten is een goede basis voor de film maar de uitwerking valt tegen: die gesprekken in de sauna zijn veel te langdurig en zonder inhoud. En echt veel gebeurd er ook weer niet. En het einde: ach, dat red de film ook niet, eerder verwarrend en anticlimax.

avatar van Dragoontje
ja in het begin dacht ik dat het wel een mooie film zou gaan worden..
Een experiment met 6 mensen die opgesloten zitten klonk wel leuk
maar als je tijdens sommige scenes door gaat spoelen, omdat het zo gruwelijk sloom gaat..
nee niet echt een film die echt top was.
plus het einde is echt klote..
2.5 toch voor het verhaal

val kilmer redt deze film. 3.5

Vage film, vooral slechte scenes in die sauna..

Geen aanrader vind ik

avatar van stuffie
Lijkt me niks, ik hou niet van martelen.

avatar van tal1b
matige film, einde vd film verpest het helemaal.

avatar van jojoshua
Slecht geacteerd, einde van de film inderdaad waardeloos. Twee sterren omdat het verhaal nog wel aardig was.

avatar van Saaimen
Wat een film zeg, het begint hoopvol en de hele film door vraag je jezelf af hoe het nou precies zit en zo, maar het einde is zoo slecht, en slaat totaal alles..... Val Kilmer zet wel weer een geweldige acteerprestatie neer (zoals gewoonlijk, wil je haast bijna zeggen) daarom toch nog 2 sterren!

avatar van Killerkip
Ik zou de film eerder omschrijven als een psychologische thriller waarin Val Kilmer zijn rol geweldig neerzet! Petje af om zo'n debiel te kunnen spelen
Waar de meesten het hier hebben over saaie sauna momenten, vond ik die scenes psychologisch goed in elkaar zitten, opbouwen spanning, verwarring zaaien...

Echt mijn soort genre film dit

avatar van erpunited
Matige thriller. Ik vind Val Kilmer niet zon geweldige acteur. Vond het heel overdreven en nep en slecht geacteerd wat er allemaal in de sauna gebeurde. Behoorlijk jammer

avatar van Dridge
bagger van de bovenste plank.

Vond de film niet best , voor mij niet meer dan een 0.5. Goede films bewaar ik deze gooi ik meteen weg . Bahhhhh zonde van de avond

Wat een slechte film. Het lijkt wel een kind regisseur en editor. Onder elke scene muziek plakken is echt not done! Wheeeeh ik kan geen sfeer creëeren, laat ik er maar muziek onder zetten. En de verschrikkelijke sauna-scene's... ik heb hem niet afgekeken en deze gaat rechtstreek het niets in (shift-del).

Ik vond dit een erg trage film. De scenes in de steamroom zijn te hysterisch opgezet. Ik vond ze zo irritant dat ik vaak doorspoelde. De reacties van de zes in de steamroom zijn echt overdreven en geforceerd ingezet. Ook de lijn van Kilmer die in gesprek gaat met de redacteur en de detective is erg saai en traag. Geen moment van spanning in deze film. Enig pluspuntje in deze film zijn de blote tieten van de bitch in de steamroom. Daarom nog een half sterretje

een vage film, met slechte scene's in de sauna, het verhaal ging veel te traag naar mijn zin.
met een stom einde.
geen aanrader

avatar van Thorak
En weer een film met een aantal mensen in een ruimte opgesoten die 1 voor 1 het loodje leggen. Erg origineel...not!
Val Kilmer zet een goed karakter neer, anders had deze film 0.5* gehad.

RickZ schreef:

helemaal mee eens !

avatar van Noodless
langdradig, niet spannend, niet interessant....voor mij was het een eye-experiment
4/10

avatar van Chucky92
Tot aan het eind was het een redelijke film, maar het eind is niet te snappen, waardoor deze film 1 punt minder krijgt.

avatar van Summerlinda
Dit had een hele goede film kunnen zijn...... maar helaas.

Ik vind "The Chaos Experiment" wel een voldoende waard. Een interessant gegeven: wat doen mensen in extreme omstandigheden? Ook wel wat voorspelbaar natuurlijk, hier in een aparte setting (een Turks badhuis).
De opwarming van de aarde is een hot onderwerp van discussie in onze maatschappij, maar het had ook een andere gesimuleerde ramp kunnen zijn om het gedrag van mensen te bestuderen. Ik keek daar wel doorheen.
Ik vond de belichting en make-up in het badhuis erg lelijk, met zeer overdreven witte glimmende gezichten en lijven. Ook het acteren daarbinnen was inderdaad behoorlijk hysterisch, het kwam niet zo realistisch over en daardoor voor mij niet herkenbaar genoeg.
De eerste helft begreep ik niet goed waar het heen ging, maar op de helft pakte mij het verhaal wel en wilde ik het graag afzien. Aan het eind een aardig twistje.
Hoezo is het eind niet te begrijpen?
De wetenschappers (Christopher/arts en Catharine/vrouw + James Pettis/professor) experimenteerden in het geheim met mensen en de arts en vrouw zaten ook in het badhuis en waren de laatste 2 overlevenden.

avatar van jippie2010
De eerste helft van de film heeft het wat mij betreft verpest.
Totaal geen spanningsopbouw, en al wel extreme gedragingen.
kwam voor mij uit het niets

buuzensniedr schreef:
Vage film, vooral slechte scenes in die sauna..

Geen aanrader vind ik

Helemaal mee eens, ik ergerde me dood aan de eerste scenes in de sauna, waardeloos en zonder kijkersvisie gemonteerd. Daarna afgezet.

avatar van remlicht89
Het verhaal klonk veelbelovend..
Helaas was het waardeloos uitgewerkt.
Acteurs waardeloos, de scenes in de sauna nog waardelozer en het verhaal uiteindelijk ook bagger.

avatar van DragQueen
Matige Thriller. Het verhaal heeft enigzins potentie, maar de uitwerking is niet voldoende. Val Kilmer is niets op aan te merken. die acteert goed, maar kan de film niet redden. 2 Sterren.

avatar van Friday the 13 th
Not impressed!

De opbouw van de film is traag en er zitten geen memorabele scènes in. Knullig is de voorstelling van de personages in de sauna - waarom moeten ze überhaupt voorgesteld worden? Hun handelingen zijn bovendien overdreven en geforceerd. Wat een kluchtboel in die sauna en bovendien erg lelijk in beeld gebracht. Zo weinig kleur - zo futloze beelden.

De gesprekken met onze "psycho" zijn bovendien ook erg spanningsloos. Grappig hoe relaxed die uitgever omgaat als iemand hem vertelt dat hij 6 mensen gijzeld en binnen 2 uur iedereen dood is: " waaauw wat een verhaal - wilt u een tasje koffie?". Een ergernis, al was het verhaal veelbelovend. Toegegeven de setting is origineel en het verhaal had potentieel. De uitwerking laat weeraleens de wensen over.

Met een interessant uitgangspunt dat nauw aanluit bij een actueel probleem, zou je een aardige prent kunnen verwachten. Echter, het samenraapsel gedegradeerde A-acteurs verraden dat het om een videotheekfilm gaat. En dat wordt ook al snel duidelijk wanneer een select groepje onder leiding van Eric Roberts de sauna binnenstapt: geforceerde dialogen, slecht gebruik van filters, ongeloofwaardige reacties op de situatie,...
Ondertussen vertelt Val Kilmer zijn verhaal vanuit een politiekantoor. Enfin, iets wat er moet voor doorgaan toch. Daar verraadt de film nogmaals het beperkte budget.
Al bij al is de film dus een weinig geslaagd experiment. Al moet gezegd worden dat hij zeker uitkijkbaar is. De helft van de score is dus een plausibel verdict.

avatar van Elineloves
Viel nog best mee. Het was niet zo slecht als ik van tevoren gehoord en gelezen had. De setting is goed en de spanningsboog wordt aardig opgebouwd. Dat de acteurs niet oscarwaardig zijn wist ik van tevoren, maar het acteerwerk viel nog mee. Het is vooral jammer dat het verhaal niet beter uitgewerkt is. Daar had veel meer uitgehaald kunnen worden. En als ze dan toch bezig waren, hadden ze het visuele aspect beter ook aan kunnen pakken, want af en toe moest ik even terugdenken aan bepaalde Twilight scènes waarbij de vampiers wit begonnen te 'gloeien'. Dat was hier ook het geval, maar dan in een badhuis. Het concept is niet zo heel vernieuwend en er zullen nog wel meer films als deze volgen, maar helaas weet The Steam Experiment nergens boven de middelmaat uit te stijgen. Moet ook bekennen dat hij niet zo lang bij is gebleven. Ik heb vorig jaar, of nog langer geleden zelfs, een film gezien waarin mensen opgesloten zaten in een sauna. Die heeft meer indruk gemaakt dan deze film, terwijl ik deze onlangs nog gezien heb. Het feit dat ik me er nog weinig van herinner zegt dat dit een prent is om snel te vergeten. Letterlijk en figuurlijk.