• 8.254.715 stemmen

Geregisseerd door: Dennis Iliadis

Met onder meer: Katerina Tsavalou en Andreas Marianos

Oorspronkelijke taal: Grieks

Plot Hardcore

"They're young, sexy and fully loaded."

Twee jonge Griekse prostituees, Martha en Nadia - respectievelijk 17 en 16 jaar jong - zijn in de business gerold door te reageren op een krantenadvertentie. Hun uitzendkantoor in de onderwereld van Athene is een hoerenhuis dat gerund wordt door de gladde Manos. Nadia ziet het werk als een kans om snel beroemd te worden, voor Martha is het een manier om te overleven. Ondanks onderlinge jaloezie en competitie voor de beste klanten ontstaat er een hechte band tussen de beide meisjes.

imageimageimageimageimage

avatar van speranza

speranza

Dit lijkt me een interessante film.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

4 stemmen bij deze film is alvast erg mager. Overigens jammer, dat deze man de makkelijke weg naar de remakes heeft gevonden. Talent Wasted, lijkt me zo. Ach, misschien heeft ie gewoon geld nodig voor zijn volgende kleinere film.

Film die dus het meest draait over 2 meiden in de prostitutie, maar vooral heel erg hun relatie daarbuiten. Redelijk kale/harde en realistische weergave. Toch slaagt de film er goed in, er een leuk luchtig sfeertje in te stoppen zo nu en dan.

De film is geen visueel spektakel, maar is wel mooi en goed in beeld gebracht.Enkele glijdende, maar snelle shots door gangen, versterken de rauwe sfeer. Ook de sex is erg kaal en rauw in beeld gebracht.

Ook zijn er genoeg close-ups te vinden.

Een verstild shot, gefilmd vanaf de grond, waar de meiden op het strand liggen, is ook erg mooi. De mooiste scene is misschien nog wel die van de regen in slow motion, die 2x terug komt . Zeldzaam hoogtepuntje.

De Soundtrack is vooral in het begin sterk. Het ondersteunt perfect de rauwe wereld, waar de meiden in leven. Lichte Noiserock, wisselt verschillende Electronica af.

Het latere gedeelte veranderd de soundtrack, maar ook de sfeer van de film heel erg. Jammer van de soundtrack, maar een logische keuze dus en het past nog steeds erg goed.

Er is wel iets apart aan die soundtrack. Hij valt stil. Hij fade niet uit of gaat oover naar een ander nummer, nee hij valt stil. Dit is vaak in combinatie met een moment, dat er in de film ook een stilte is en dat zorgt voor een erg apart effect. Net alsof je even de tijd krijgt, om te verwerken, wat er is gebeurd.

Het acteerwerk is prima. Het focust vooral op de 2 meiden en die spelen goed. Eerlijk. Veel rauwe emotie. De bijrollen, zijn wel meer bijrollen en lopen er ook zodanig bij, een beetje. Toch valt dat nergens echt op.

4 stemmen is hier echt te weinig, dat mag duidelijk zijn. Sommigen zullen misschien niet verder komen dan een 3* (verhaal is weinig bijzonder), maar dit verdient het wel om meer bekeken te worden.

Ik zet in op een kleine 4*. Mede omdat ik in het begin die soundtrack toch wel vet vond en het geheel toch mooi in beeld was gebracht, met kleine visuele uitschieters.

avatar van Max en Joep

Max en Joep

je zegt tot tweemaal toe dat 4 sterren te weinig is om vervolgens 4 sterren uit te delen.....

mis ik nu iets of wat?

avatar van speranza

speranza

Dit is een in alle opzichten overdonderende film. Alles is rauw en puur, zoals de emoties, de seks en de muziek.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Max en Joep schreef:

mis ik nu iets of wat?

Jup.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

lol helemaal gemist. lezen is ook een vak haha

avatar van MrHorror

MrHorror

na de remake van 'the last house on the left', wilde ik zijn debuut ook graag zien. en eerlijk gezegd begreep ik wel waarom hij de remake van wes craven uiteindelijk heeft gedaan, na het zien van 'hardcore'. keihard, rauw, broeierig, en buitengewoon grimmig. niet iedereen zal dit een 'leuke' film vinden, of een goede film. op mij heeft het in ieder geval zeker indruk gemaakt!

volgens imdb is hij overigens bezig met een andere remake, namelijk van 'the birds'. benieuwd hoe dat gaat uitpakken...

sinterklaas

....en natuurlijk weer nergens op dvd te koop!

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

sinterklaas

Regio 1 en daar kan ik dus weinig mee.

gauke

Een Griekse dramatische karakterstudie (en vernielende kijk op het leven van een prostituee), over liefde, jaloezie, roem en tragische wraak. Omdat je al snel doorhebt waar het heen gaat, motiveert het verhaal niet echt en ebt zowel de spanning als eventuele ontroering weg. Maar vooral door het knappe, sterke en geloofwaarig acteren van de tweehoofdrolspelsters wint de film aan realiteit.

sinterklaas

Mijn laatste stem dit jaar.

Na een hele poos geleden van Dennis Illadis de extreme remake van Last House on the Left heb gezien, nu eindelijk maar eens zijn debuut kunnen aanschouwen uit zijn vaderland, dat hier een portret schetst van de prostitueebeleid in Athene. Wat wel opvallend is: de Griekse prostitutiewereld lijkt wel een stukje sympathieker te zijn dan bijvoorbeeld datzelfte wereld plus de mensenhandel uit het Oost-Blok.

We volgen 2 meiden Martha en Nadia die in de branch zitten onder leiding van pooier Manos, die toch helemaal niet zo onvriendelijk is dan je zou denken. De situatie is nog verschillend, Martha die doet het echt om hogerop te komen voor een stereotype toekomst, en Nadia doet het uit armoede, en ondanks ze zelf de beslissing genomen hebben, is het toch uiteindelijk niet hun ding... althans, voor de ene ietsje minder dan de ander; niet alle klanten en sessies zijn zo leuk en ze komen voornamelijk bij vieze rijke ouwe mannetjes, of 5 mannen te gelijk. De stem in het hoofd van Martha werkt ook averrechts met de dingen die zij ondergaat. Uiteindelijk lijken ze toch oog te hebben voor elkaar en besluiten ze op een andere manier naar hun geluk te zoeken, door te rechtvaardigen, wat ook zo zijn fatale gevolgen heeft.

Hardcore is absoluut geen lachebekje. Het is een somber concept dat ook alvast een blik werpt naar de toekomst van Griekenland, die toen al op het randje van de crisis stond. Het bevat echter ook een hoop erg toffe creative visuele shots, en de soundtrack; afwisselend van noiserock naar IDM is ook zo goed getimed en geplaatst, en tussen al die somberheid en uitzichtloosheid is er ook ruimte voor een paar betoverende momenten, dat mede door de indie kleuren in stand wordt gehouden.

Indrukwekkende verrassing.

BBarbie

Donker en grimmig drama over twee jonge prostituees, die ondanks hun verschillen qua karakter intieme kameraadschap bij elkaar vinden. Dat gaat lange tijd goed totdat een van de twee het hogerop wil gaan zoeken, de ander in vertwijfeling achterlatend. De heftige climax heb ik niet zien aankomen.

Zoals de titel al belooft veel seks, al zijn die scènes door de bank genomen vrij ingetogen gefilmd en zeker geen hardcore. Wat blijft hangen is —naast de bittere sfeer— het optreden van de beide protagonisten, die op puike wijze invulling geven aan hun veeleisende rollen.