Få Meg På for Faen (2011)

Alternatieve titels: Turn Me On, Dammit! | Turn Me On, Goddammit

Noorwegen
Drama / Komedie

geregisseerd door Jannicke Systad Jacobsen
met Helene Bergsholm, Malin Bjørhovde en Matias Myren

Alma is een tiener uit een klein stadje. Ze heeft een levendige fantasie en een zeer hoog libido. Na een prikkelende, maar onhandige ontmoeting met Artur, de hartenbreker van de school, verandert ze in een sociaal buitenbeentje. Alma is wanhopig om weg te trekken uit het stadje en verder te gaan met haar leven.

avatar van gijsvogel
Ik ben heel benieuwd... dit lijkt me wel wat...

Maarreh? 3 stemmen en nog geen reacties??? laat eens wat horen dan...

Tja, komedie... Er zou op zijn minst 'Drama' bij moeten staan.

Het is een soort luchtig tienerdrama, over een meisje dat veel aan seks denkt, en daar ook vaak vreemde dagdromen over heeft. Na een raar incident met een jongen op een feestje, verwordt ze een 'outcast'. Film volgt haar leven en de relatie met haar moeder, haar vriendinnen en de jongen van het incident.

Op zich best aardig, maar nergens speciaal. De dagdromen zijn best vermakelijk, maar de film is vrij traag en duurt op een gegeven moment voor 72 minuten zelfs nog lang.

Krappe voldoende: 3,0*.

avatar van gijsvogel
Eens met GinolaEHV

De trailer en de Tribeca best screenplay remark schepten voor mij enige verwachting.
Het cinema hart ging bij het aanschouwen van de trailer dan ook weer sneller bonzen.

Precies een tienerdrama, met 'herkenbare' sexuele drangen en fantasieën, die leuk zijn uitgewerkt maar toch nét niet weten te raken.
Het had wat mij betreft nog wel wat schunniger gemogen om de enigszins korte film attractief te houden op zichzelf.
Al met al komt de bottomline voor mij neer op: meisje is verliefd op jongen en mag uiteindelijk niet bij haar blijven slapen van moeder, de rest ertussen is slechts screenplay.
Natuurlijk is de gedachte dat zij door weg te vluchten uit de dagelijkse sleur, en daardoor het verhaal weet om te draaien een leuk gegeven, maar mij doet het niet veel achteraf gezien.

De mooie Noorse scenery blijft redelijk beperkt tot de omgeving waarin alles afspeelt, hier had men wat meer mee kunnen doen IMHO.
Noorwegen is een prachtig land, maar veel verder dan de busrit langs de bergpas brengt de camera de kijker niet... jammer, gemiste kans vind ik.
Het mooie doch tegelijk saaie en troosteloze landschap had het verhaal van de meiden die opgesloten zitten in hun saaie dorpje een cinematisch zetje in de rug kunnen geven.
De middelvinger in de bus naar het gemeentegrens bordje is leuk, maar kan ik na 2 keer ook wel voorspellen.

Samenvatting:
Een kort filmpje die langer lijkt te duren als nodig, met een verwachting die uitbleef na het zien van de trailer.

Had beter gekund en meer in het verhaal gezeten.

Een fris, origineel, charmant en ontroerend coming-of-age verhaal cq. tienertragikomedie, vol met humor. De karakters van de diverse personages zijn goed geschreven. Wanneer deze film in Amerika gedraaid was, dan waren er scènes niet door de censuur gekomen. Helene Bergsholm speelt haar rol (gedachtes, verlangens en motivatie) sterk (tussen verbetenheid en bezeerdheid in).

avatar van rep_robert
Een mooi, klein filmpje over de dagelijkse problemen van een charmant, maar buitengesloten tienermeisje in een doodsaai Noors stadje. Qua plot niks vernieuwends of spectaculairs, maar Jacobsen haalt er toch wel het maximale uit d.m.v. een paar "expliciete" beelden en de levendige fantasie van het meisje.

avatar van Knisper
gijsvogel schreef:
Ik heb deze film niet gezien, dus misschien mis het punt, maar je kan volgens mij niet verwachten dat films zich per se op het landschap moeten focussen omdat ze uit een bepaald land komen. Er worden veel meer films in Noorwegen gemaakt, die kunnen zich niet allemaal daarop richten. Andere Noorse films richten zich daar dan wel weer op.

Wel grappig overigens dat Julia Schacht hier een tiener speelt, aangezien ze uit het geboortejaar 1982 stamt.

avatar van rep_robert
Noorwegen wordt ook niet als een mooi land afgebeeld in de film. Het hoort juist grijs, grauw en dodelijk saai te lijken. Omdat de hoofdrolspeelster haar stad wilt ontvluchten. Wanneer er allemaal pracht en praal te zien was in de film zou dat haaks tegenover het plot staan.

avatar van Leo1954
Leuk klein en reuze charmant Noors filmpje waarbij je het verkleinwoord letterlijk moet nemen, film had van mij nog wel even mogen duren.

avatar van Jesper187
Een vermakelijk, klein, aandoenlijk, geestig en soms gewaagd filmpje, dat zich onderscheidt door dit alles eens niet bekrompen te benaderen/te verfilmen. Had denk ik nergens anders vandaan kunnen komen, dan uit Scandinavië. En wat een lief aanlokkelijk snoetje had dat meisje toch.

avatar van blurp194
Fijn klein filmpje, met een grappig ontwapenend directe manier van vertellen - direct, zoals dit soort dingen met echte mensen gebeurt, hoe idioot dat ook lijkt. En juist daarom zo herkenbaar en vertederend - hoewel de krant elke dag volstaat met gekkere dingen, wordt het verhaal misschien een beetje breed uitgemeten - maar toch, wie dit soort onzekerheden als puber niet meegemaakt heeft, mag zich melden. En hebben volwassenen eigenlijk wel minder problemen met relaties, hoe hun vrienden, kennissen, en de rest van de wereld met ze omgaat? Ik ben bang van niet.

Helene Bergsholm - het meisje met het lief aanlokkelijke snoetje, zoals Jesper al zegt - draagt de film - behalve lief aanlokkelijk stralen er ook allerlei emoties van haar snoetje af. Mooi gespeeld, ik hoop dat we haar in veel meer films gaan zien.

avatar van eyes11
als fan van Noorse films moet ik eerlijk bekennen dat ik dit echt een grote tegenvaller vond...het idee op zich is wel een verademing, eindelijk eens een meisje met een grote hunkering naar seks. Vandaar dat het verhaal me ook aansprak maar alleen de uitvoering viel wat tegen, toch goed gespeeld door deze dame, dat moet ik wel zeggen.

avatar van John Milton
Mooie film en het lijkt mij een erg eerlijke verhandeling over ontluikende seksualiteit en gierende hormonen. Als man kan ik natuurlijk alleen terugkijken hoe ik zelf was en ben ik geen deskundige van het verloop hiervan bij het vrouwelijk geslacht. Maar de op hol geslagen hornyness, onzekerheid en het puberale gedrag komen me wel bekend voor.

Coming of age films worden vaak wat lauw ontvangen en ik kan me daar best wat bij voorstellen. Toch vond ik dit een erg fris filmpje die zijn onderwerp op een andere manier behandelt dan andere films dit doen, Lila dit ca, Sommersturm, Stand By Me, Fucking Amal... We hebben al eerder hormonale tieners gezien, maar misschien juist doordat dit vanuit vrouwelijk oogpunt wordt bekeken voelt het toch als iets nieuws.

De critici lijken hem gezien de waarderingen net iets beter te ontvangen dan het grote publiek wat vaker voorkomt naarmate een film dichter bij het arthouse genre in de buurt zit. Helene Bergsholm speelt haar rol erg leuk en ook qua humor zitten er genoeg komische momenten in de film, al overheerst het drama. Toch blijft de film vrij licht en wordt deze nergens naargeestig. Helaas zorgt dit er ook voor dat Få Meg På, for Faen nergens ècht memorabel wordt, maar ik heb me 75 minuten prima vermaakt.

avatar van Pronto
Knisper schreef:

Julia Schacht speelt een studente in Oslo, dus hoogstwaarschijnlijk een twintiger.

Hele verfrissende film!

avatar van zxstyle
Zoals meer mensen hier ben ook ik lekker gemaakt door de trailer.
Maar de film zelf, zakt na het grappige begin snel in.
Jammer er had meer in kunnen zitten.
Desondanks zaten er veel gave humoristische stukjes in.

Vraag achteraf is, had degene die de trailer samengesteld heeft, niet beter de film kunnen regisseren Hij schijnt er talent voor te hebben..

avatar van Nephilim
Vanavond gezien (naar aanleiding van de intrigerende trailer). Lief klein filmpje met een goeie balans tussen drama en humor. Niet super origineel nee, maar wel uiterst charmant.
Heb ook gelijk de DVD besteld.

avatar van AmazingPP
Mwaah... Dat is wat er door mijn hoofd ging na het zien van deze film. Ik kon moeilijk bepalen of het nu een drama film is of een komedie. In ieder geval voor mij niet genoeg drama om het drama te noemen en ook niet lollig genoeg om hem als komedie te betitelen. Zelfs niet eens zwarte humor, waar ik toch zo dol op ben. Het draait mij een beetje teveel om de sex en om de pik van dat joch. Veel verder komt de film niet. Toch heb ik me wel vermaakt, want ik heb hem uitgekeken. Daarom: 3 * (krap aan, maar toch)

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit kleine filmpje was een aangename verrassing! Alma is een fascinerend personage en gelukkig niet standaard of voorspelbaar.
Haar fantasieën zijn op een leuke manier verfilmd en het is vaak gedurfd in beeld gebracht.
De korte tijdsduur is optimaal gebruikt en ik stond versteld hoeveel spraakmakende scenes er op een totaal niet geforceerde manier inzaten.

Jammer vond ik wel het einde, de film gaat eigenlijk net iets te lang door en dat Alma en Arthur in de laatste minuten toch nog samenkwamen vond ik echt misplaatst.
Maar aangezien dit echt mijn enige punt is geef ik deze film toch het voordeel van de twijfel, heb me hier erg goed mee vermaakt.

avatar van Pazmaster
Jeugdfilm met een grappig verhaal, maar het komt allemaal wel erg knullig over. Het begint leuk maar gaat eigenlijk steeds minder boeien. Heb wel 1 of 2 keer kunnen lachen maar verder is het niet bijzonder. 2,5 ster

avatar van JoeCabot
Pazmaster schreef:
Jeugdfilm met een grappig verhaal, maar het komt allemaal wel erg knullig over.

Lijkt me juist de bedoeling. Een jeugdfilm is het m.i. ook allerminst btw

Ik ben positief verrast over deze film. Gedurfd en geinig filmpje dat rustig voortkabbelt en er op tijd mee ophoudt. Mooie sfeertje, goede acteurs. Niets mis mee. Deze film verdient wel wat extra aandacht.

avatar van Leviex
Klein filmpje, leuk verhaal, had beter uitgewerkt kunnen worden. Ook had er beter gebruik kunnen worden gemaakt van het (schitterende) landschap.

Wel vermakelijk, toch.

Eenvoudig filmpje over puberende tiener, die in de strijd met haar opspelende hormonen moeite krijgt om onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid en daardoor ongewild een sociale paria wordt. Geen topper, maar best leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van mjk87
Aardig klein sfeerportret, al had hier veel meer in gezeten. De elementen heeft de film met behoorlijk acteerwerk, de locatie, de fotografie met een kil grijs Noorwegen, de thema's over leven in zulk een klein stadje aan het einde van de wereld. Maar toch, nooit wordt het echt goed uitgewerkt. En op zich is het idee van een buitenbeentje, ook nog eens op een plek waar iedereen elkaar kent en geen andere potentiële vriendengroepen zijn, best aardig, maar een gepest iemand kan ook in de stad voorkomen. Juist dat leven daar ver weg van iedereen had veel meer naar voren mogen komen, ook door zonder iemand buiten te sluiten. Verder kijkt het wel weg en duurt ook niet lang waardoor geen verveling kan optreden, ondanks dat het allemaal wat zwak is uitgewerkt. 3,0*.

Matige film over een tienermeisje dat nogal vaak aan seks denkt en hierdoor op school buiten de boot valt. Ondanks het onderwerp een redelijk luchtige coming-of-age film. Vooral ook door de fantasieën die wel grappig in beeld zijn gebracht. Verder heeft het helaas allemaal maar weinig om het lijf en blijven de personages te oppervlakkig.

avatar van wibro
Helemaal geen onaardig filmpje. Het heeft natuurlijk allemaal niet zo veel om het lijf, maar´so what´. De film kende in ieder geval een prachtige opening. Alma die zich masturbeert terwijl Woef op de deurdrempel staat met een starende blik alsof ie wil zeggen ¨Hé, wat ben jij nu in godsnaam aan het doen?¨. Ook geen onaardig meisje die Alma en trouwens prima gecast voor deze rol van dagdromerige tiener.
Verder had ik gedacht deze film zonder ondertiteling te kunnen volgen, maar dat viel toch wel erg tegen. Het Noors schijnt toch wel enigszins te verschillen met het Zweeds, dat ik redelijk kan volgen.

Leuke, luchtige, toch best grappige film. Leuk gefilmd, mooie omgevingen, goeie casting, stabiele cameravoering en niet te lang. Al met al gewoon een heerlijke film om te gaan kijken.

avatar van Passiebloempje
Ik ben verbaasd dat ik hier alleen maar lovende berichten lees, terwijl het acteerwerk in deze film echt verschrikkelijk slecht is. Het flirten tussen Alma en Arthur (even kijken of hij kijkt, en als hij kijkt; niet kijken) is bijvoorbeeld ontzettend tenenkrommend. Het is me dan ook niet gelukt de film helemaal uit te kijken.

avatar van MH040
Passiebloempje schreef:
(...), terwijl het acteerwerk in deze film echt verschrikkelijk slecht is. Het flirten tussen Alma en Arthur (even kijken of hij kijkt, en als hij kijkt; niet kijken) is bijvoorbeeld ontzettend tenenkrommend.
Is dat niet gewoon zoals het gaat bij kinderen van die leeftijd?

avatar van Passiebloempje
MH040 schreef:
Is dat niet gewoon zoals het gaat bij kinderen van die leeftijd?

Jazeker, en zelfs bij mensen van mijn leeftijd!

Ik bedoelde te zeggen dat die scene de eerste was waarbij mij tenen kromden door het slechte acteerwerk. Dus niet wát er gebeurde, maar hoe slecht die scene geacteerd was. (Alsof er in hun hoofden werd geteld; nu moet ik hem/haar aankijken... 1, 2, 3, en nu wegkijken.)
En natuurlijk kan je van jeugd van die leeftijd ook niet verwachten dat ze op en top kunnen acteren, maar ik kan het gewoon niet aanzien.