Männer... (1985)

Alternatieve titels: Men... | Mannen

West-Duitsland

geregisseerd door Doris Dörrie
met Heiner Lauterbach, Uwe Ochsenknecht en Ulrike Kriener

Een successvolle man van middelbare leeftijd besluit het huis te verlaten als zijn vrouw toegeeft een affaire te hebben met een artiest. Hij zoekt naar nieuwe woonruimte en belandt op kamers in het appartement van de minnaar van zijn vrouw. De man begint zich te interesseren in het artistieke werk van de minnaar en begeleidt hem met het sollicitatiegesprek voor een grote baan. Maar de minnaar weet niet dat hij op gesprek gaat bij het eigen bedrijf van de man.

kappeuter (moderator)
Verrassend goede film.
Männer was Doris Dörrie's doorbraak en is samen met Bin ich schön haar bekendste film.
Ik had mede vanwege de titel een min of meer feministisch pamflet verwacht. Dat viel reuze mee.
De film heeft een eenvoudig maar leuk verhaal met goede dialogen. Daarnaast zijn de acteerprestaties goed en de film heeft een aparte sfeer. De kille jaren 80 die je ook zag in American Psycho weerspiegelt zich in het karakter van Lauterbach. Hij is kil, afstandelijk en snel geirriteerd.

Heiner Lauterbach speelt perfect de rol van cynische en uitgebluste Julius Armbrust. Het psychologische spel met zijn huisgenoot en tegenspeler in de liefde is boeiend.
Lauterbach lijkt trouwens soms uiterlijk wel wat op Kevin Spacey.
Zijn tegenspeler Uwe Ochsenknecht speelt aanstekelijk. Hij is goed gecast als lanterfantende vrije jongen zonder ambities.

Männer... is een beetje vreemd, maar erg lekker.
Ik geef Männer... 4 sterren.

"Met een scherpe blik en een flinke dosis ironie schildert Doris Dörrie haar mannen", las ik in een recensie. Daar kan het mee eens zijn. Deze Duitse klassieker, in de kern over een onconventionele driehoeksverhouding, die volgens mij voor de televisie gemaakt was, is intelligent gemaakt en vrolijk. Zeker voor film van Duitse makelijk heb ik me "rot" gelachen.
Helaas had mijn kopie de tands des tijds niet ongeschonden doorstaan.