Mannen från Mallorca (1984)

Alternatieve titel: The Man from Mallorca

Zweden / Denemarken
Misdaad

geregisseerd door Bo Widerberg
met Sven Wollter, Tomas von Brömssen en Håkan Serner

In Stockholm, op de feestdag van St. Lucia, berooft een bandiet een druk postkantoor. Binnen een dag zijn twee getuigen dood. Twee agenten, Johansson en Jarnebring, die als eersten op de plaats van de overval aanwezige waren, volgen alle sporen en vinden een verdachte, een arrogant lid van de geheime politie. Een man die aangewezen is om de minister van justitie te beschermen. Wanneer de agenten denken dat ze het net rond de verdachte hebben gesloten, komen er allerlei andere aanwijzingen; getuigen blijken niet meer zo zeker. Wie beschermt de verdachte en waarom ?

avatar van Tanita
Indrukwekkende Zweedse drama/politie-film van Bo Widerberg en ik vind hem nog sterker dan Mannen på Taket. Widerberg's kracht zit hem in de psychologische ontwikkeling van de hoofdpersonen, vaak heel subtiel gebracht. 4*

Probleem is de beschikbaarheid op DVD of Blu-ray, er is enkel een Zweedse DVD in omloop.