Tatarak (2009)

Alternatieve titel: Sweet Rush

Polen

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Krystyna Janda, Pawel Szajda en Jadwiga Jankowska-Cieslak

Marta is de echtgenote van een arts, die zich langzaam ouder voelt worden. Ze heeft meer dan genoeg van haar saaie leventje en denkt geregeld na over de keuzes die ze in haar leven heeft gemaakt en of deze keuzes wel zo slim geweest zijn. Dan ontmoet ze opeens Bogus en verschijnt er opnieuw liefde in haar leven. Maar zal ze ditmaal wel een verstandige keuze maken?

avatar van xgogax
Hier ben ik best wel benieuwd naar.

avatar van zamna
Ik kwam bij Wajda terecht toen hij in één zin werd vermeld met Kieslowski op een of andere wikipagina. Omdat Tatarak het modernste aanvoelde, besloot ik deze film eerst te bekijken.

De synopsis hier op moviemeter is een beetje verwarrend aangezien de film begint met een raamvertelling rond deze inhoud. De thematiek is dan ook breder dan je zou vermoeden. Tatarak gaat over leven en dood en daarbij komt dan de onvermijdelijke terugblik op het leven dat je hebt gehad.

De film is bijzonder ingetogen en sober. Eenzame monologen in een treurige, donkere kamer zorgen ervoor dat je onvermijdelijk luistert naar het personage. Je hebt het gevoel dat ze tegen jou aan het praten is. Het verhaal in het verhaal behoudt die sfeer waardoor je nooit uit de film wordt gehaald. Bovendien zijn sommige shots gewoon adembenemend mooi in al hun eenvoud.

Krystyna Janda, een bekendheid in de Poolse cinema, verloor haar man aan longkanker kort voor het maken van deze film. De dubbelrol die ze speelt komt dan ook gruwelijk echt over.

De film is een meevaller van formaat die me ontzettend benieuwd heeft gemaakt naar het andere werk van Wajda.

xgogax schreef:
Hier ben ik best wel benieuwd naar.

Nu te zien op MUBI.