The Age of Stupid (2009)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Documentaire

geregisseerd door Franny Armstrong
met Pete Postlethwaite en Piers Guy

Het is 2055 en een man leeft alleen op de compleet verwoeste Aarde. Hij kijkt naar archiefbeelden uit de huidige tijd en vraagt zichzelf af: 'Waarom hebben we niet op tijd ingegrepen om de klimaatverandering tegen te gaan?'.

Hmmm, wellicht een serieuze versie van Idiocracy?

avatar van voskat78
Vorige jaar op IDFA gezien. Was toen best wel onder de indruk,ondanks dat het niet veel nieuws verteld over de huidige stand van zaken. Komende week zal hij overigens in premiere gaan in de grote steden.

avatar van Rmie
Het zal allemaal wetenschappelijk verantwoord zijn maar het wordt niet gebracht in een vorm die bij mij aanspreekt. Ik ervaarde het als een groot pamflet.

avatar van filmsz
Omdat de klimaat hype één grote grap is wellicht?

Ja, het gaat juist keigoed met het klimaat.

avatar van filmsz
Ach, goed.. wanneer gaat het klimaat nou "goed", voor mij als de zon schijnt en als t minimaal 20 graden is en veranderen doe je t ook niet

Ik denk dat daarmee je post wel op waarde geschat kan worden.

avatar van filmsz
Joh, wederzijds wellicht, ieder zijn ding, maar deze "documentaire" blijft voor mij waardeloos.

MFEO
filmsz schreef:
Omdat de klimaat hype één grote grap is wellicht?

Naïef en heel erg dom!

avatar van Paalhaas
Dat zou best eens mee kunnen vallen. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat de mens verantwoordelijk is geweest voor opwarming van de aarde. En het klimaat verandert al sinds het ontstaan van de aarde, er zijn nog geen goed onderbouwde redenen om te denken dat de mens daar nu ineens in grote mate voor verantwoordelijk is.

avatar van ( J )
het klimaat verandert altijd...doe je niks aan..

Kijk naar de ijstijd,die kwam en die ging,hoeveel meer moet er nog gezegt worden!!

dat de ozonlaag aan het ''smelten'' is zal mischien even bijdragen aan een iets snellere opwarming op dit moment...maar het zal vast wel weer een keer kouder worden...en tegen die tijd zijn de fossiele brandstoffen en dergelijke al lang opverbruikt,dus ook meteen einde probleem met ozonlaag...

regeren is vooruitzien laat maar zeggen...al dat gezeik om niks!!

Paalhaas schreef:
DHet is nooit wetenschappelijk bewezen dat de mens verantwoordelijk is geweest voor opwarming van de aarde.

Tuurlijk wel, alleen is dit geen discussie voor hier... Over deze film weet ik nog niets, maar morgen zit ze gratis bij De Morgen. Dus ik hoop dit weekend deze film gezien te hebben .

Nomak
mr grieves schreef:
Over deze film weet ik nog niets, maar morgen zit ze gratis bij De Morgen.

Volgens mij zit de film pas maandag bij De Morgen.

avatar van DwarreI
( J ) schreef:

Gast, jij begrijpt nog minder van het klimaat dan Al Gore

avatar van ( J )
heb het allemaal even opgezocht...en zat er inderdaad een beetje naast....

avatar van Ninto
Tsja, ik weet niet wat ik moet geloven hoor. Ze doen allemaal net alsof het wetenschappelijk onderbouwd is, en toch spreken de twee partijen elkaar tegen. Hoe is dat in godsnaam mogelijk?

Dat bedrijven als Shell zogenaamd mensen inhuren om te vertellen dat de crisis waarin het klimaat zich verkeerd gelul is... tsja mogelijk. Maar tegelijkertijd denk ik: "mensen profiteren ook van het zuiniger en schoner gaan, zogenaamd om de mensheid te redden".

Neem nou die windmolen gozert. Alsof die niet verdiend aan het aanleggen van die parken. Die heeft er dus profijt van dat het klimaat-gelul overeind blijft. En dat is maar een klein voorbeeldje. Er zijn hele energiebedrijven die er op bestaan. Is de theorie slechts een theorie? Of is het toch echt aan het gebeuren?

Kan er niets over zeggen omdat men elkaar allemaal tegenspreekt. En wonderbaarlijk genoeg hebben ze allemaal "wetenschappelijk bewijs".

avatar van Lucsz
filmsz schreef:

Behalve dat je opmerking absoluut geen enkele toegevoegde waarde heeft, gaat het bij Moviemeter toch vooral om de kwaliteit van een documentaire en niet over het onderwerp?

Slechte, onevenwichtige "drama"docu. Voegt niks toe, bedient zich van tamelijk belachelijke voorbeelden.
Zonde van de tijd. Voorbeelden?
Hoogbejaarde bergbeklimmer snottert dat vroeger alles beter was, Nigeriaanse vrouw wil een rijk en beroemd dokter worden en geeft Shell de schuld dat er kikkers in het water zitten, plattelandsgemeente verzet zich tegen een windmolenpark in hun voortuin, Brits gezin neemt toch maar niet het vliegtuig naar Frankrijk, heldhaftige stijfkop weigert te vluchten voor orkaan Katrina en is nu alles kwijt (snik), etc.
De boosdoeners blijken de olie-industrie (Shell), tevens verantwoordelijk voor alle oorlogen, een Indiase ondernemer die een lokale low-budget vliegtuigmaatschappij opricht en wederom het dorpje dat begaan is met het milieu (maar niet hier).
Veel te magere info, die op het sentiment probeert te werken. En waarom steeds die acteur in beeld die via een virtueel touchscreen iedereen zit te deprimeren?
Heb je 'm nog niet gezien, heb je ook niets gemist.

avatar van Gromule
Na dat Al Gore gedrocht nóg zo'n bullshit 'docu'.

avatar van LinkVink
Interessante onderwerp, slechte documentaire.

Heel chaotisch en ze hebben niet zo interessante mensen (onderwerpen) gekozen. Kon beter...

Hoopte op een eenvoudige inelkaar gezette docu, maar ik kreeg het niet....

Heel matige documentaire. De "hub world" waar alle scenes worden geselecteerd met de computer. Het voegt niks toe, behalve dat we moeten doen met alle clische computer valt uit grappen die er te bedenken uit. De verhalen zijn ook niet al te interesant, en zijn allemaal niet aandoenlijk. Vooral dat alle schuld weer eens in de schoenen van de grote partijen wordt geschoven was nogal voorspelbaar. Daarnaast was de oude bergbeklimmer voor mijn gevoel voor de emotie, maar ook dat met weinig succes. Hij zat de hele tijd maar een beetje tegen het huilen aan, maar had weinig interesants te zeggen.

De andere verhalen zijn een beetje hetzelfde. Er zit ergens wel een goede boodschap aan, maar nergens gaat het in tegen de argumenten tegen Global Warming, of haalt het nieuwe feiten aan. Het gaat vooral over hoe dom wij allemaal wel niet zijn, en hoe dapper een paar mensen het verschil proberen te maken. Maar An Inconvenient Truth misschien iets te veel feiten op je gooide, is het hier andersom: Er komt gewoon totaal niks nieuws naar boven.

Het voegt dus nergens iets aan toe, en dat maakt Age of Stupid uiteindelijk gewoon een saaie film die niet echt ergens naartoe gaat, je niet overhaalt of ook maar iets anders met je doet.

avatar van MarkFish
Ik denk dat zo'n docu je mening uberhaupt niet veranderd. Mensen die denken dat opwarming van de aarde door de mensheid onzin is, zullen daar argumenten voor vinden. En mensen die daar wel in geloven (de schuld van de mensheid) die worden in dat idee alleen maar versterkt door deze docu.

Het is af en toe een beetje makkelijk scoren met die vrouw bij die Nigerdelta bijv. Maar het is natuurlijk wel heel schrijnend dat Shell gas verbrandt omdat dit goedkoper is dan het vervoeren ervan. Ze kunnen ook infrastuctuur aanleggen en er het dorp mee verwarmen, maar dat is te duur. In plaats daarvan vervuilen ze het milieu enorm om een paar centen te besparen.

De docu brengt misschien niet veel nieuws, maar ik vond het toch een goeie wake-up call voor mensen die denken dat onze manier van leven (de consumentenmaatschappij) eindeloos is. De cyclus die ze laten zien van hoeveel het kost om een product te maken, te vervoeren en te verkopen. Al dat plastic, al die uitlaatgassen, al die afvalbergen. Ik vind de boodschap dat het wel iets minder kan, een heel goeie. Van alle producten zijn zo belachelijk veel verschillende soorten, varianten. Dat moet een keer ophouden,

avatar van MarkFish
Mensen die zeggen dat de klimaathype een grote grap is, hebben ook een eigen agenda of negeren gewoon alle feiten.

Berry Blaster wil blijkbaar niet zien dat de verhaallijn met de lokale low-budgetlijn juist een erg mooi dilemma voorschotelt. Hij (zegt iig) armen te willen laten vliegen, maar daarmee belast hij wel het mileu. Het is wat fragmentarisch allemaal, maar het schetst ook alleen maar de oorzaken/gevolgen van gebeurtenissen/acties in bepaalde gebieden.

Een soort van docudrama over wat de toekomst van de aarde zou zijn in de belevenis van de filmmaker. En dat is niet best. Gebaseerd op feiten en voorspellingen aan de hand daarvan, maar of het nou echt zo realistisch en zo negatief is vraag ik mij af. Daardoor raakte de film me in ieder geval niet echt.

Robi schreef:

Waarom vraag je je af of dit realistisch is dan? Door wat anderen hierboven zeggen?

Op zich best aardige documentarische schetsen van een aantal mensen in een aantal landen.

Jammer dat het geheel zo stom in elkaar gezet is met een apocalyptische terugblik vanuit de toekomst met die ouwe nerd die vanuit de toekomst de hele tijd die filmpjes draait.

Hierdoor zit er geen enkel verband in en moet je als kijker maar gissen wat het verband is tussen de verschillende filmpjes. De samenhang ontbreekt gewoon en hierdoor is het totaalplaatje gewoon een waardeloze verzameling flarden geworden. Net zoiets als Babel, maar dan minder geslaagd, niet dat het daar 100% gelukt was om een duidelijk verband te scheppen maar goed.

Wat willen ze hier nou eigenlijk mee zeggen? Alle britten lijden aan een nimby syndroom? shell vervuilt de hele aarde? De irak oorlog ging om olie? ondernemerschap in ontwikkelingslanden zorgt voor een toename van milieuvervuiling? Dit alles vanuit het perspectief van 5 individuen.....en het totaal aan dit soort gevallen lijdt nu tot een onbeheersbare catastrofe? Tsja, maak dan een goed onderbouwde documentaire a la Al Gore or Michael More of maak een rampenfilm a la Hollywood. Maar dit zit er een beetje tussen in en is vleesch noch visch, echt bagger.....

Nomak
Redelijk sterke documentaire die ons op een originele manier op de gevaren van de klimaatverandering probeert te wijzen. Pete Postlethwaite is met zijn sympathieke uitstraling uiteraard een geschikte persoon om vanuit de toekomst met ons terug te blikken naar de tijd waarin wij nu leven.

Het indrukwekkendste vond ik het beeld van de gesmolten gletsjer in Frankrijk. Hoe Fernand Pareau vertelt dat men vroeger gewoon op die gletsjer kon stappen en dat we hier zien dat er nu tientallen meters ladder nodig zijn om bij de gletsjer in de buurt te komen. Als je dan onderaan staat en je kijkt naar boven met het beeld van al die ladders tegen die wand. Tja, dat is gewoon ongelooflijk en bijzonder triest om te zien.

Ook het gedeelte in Nigeria is zeer interessant en vooral ook bijster triest als men laat zien hoe oliemaatschappijen het gas liever zomaar in de open lucht verbranden in plaats van een infrastructuur te bouwen zodat op die manier de plaatselijke bevolking ervan gebruik zou kunnen maken.
Zoveel mogelijk winst maken is alles wat telt, aan het milieu heeft men schijt.

Ook het verzet tegen een windmolenpark in Engeland vind ik totaal onbegrijpelijk. Misdadig zelfs dat er groepen bestaan die zich hiertegen verzetten en er ook nog eens in slagen om de bouw van zo een windmolenpark te voorkomen met het argument dat zoiets het uitzicht verpest. Dan vertellen ze ook nog eens wat een mooie overwinning ze hebben geboekt. Bah, wat een ignorant volk loopt er toch rond.

Zo zijn ook de beelden van de orkaan Katrina en de verwoesting die werd aangericht natuurlijk zeer boeiend en buitengewoon indrukwekkend. Al hoeft dit natuurlijk niet rechtstreeks in verband te staan met een eventuele klimaatsverandering want dit soort natuurrampen zijn van alle tijden. Maar goed, je hoeft niet veel fantasie te hebben om een link te leggen.

Verder worden er nog enkele andere onderwerpen aangesneden zoals bijvoorbeeld enkele Irakese kinderen die aan het woord komen en een Indiër die een low budget vliegmaatschappij opricht. Niet alles is even interessant. Maar het is wel duidelijk dat de pijlen niet op één bepaald onderwerp gericht zijn, maar dat er heel wat diversiteit te zien is. Er worden niet alleen maar echte beelden gebruikt, af en toe is er ook animatie te zien. Ook dat is goed verwerkt in deze documentaire.

Het allerbelangrijkste is uiteraard het doel van The Age of Stupid. Men probeert de mens bewust te maken van de achteruitgang van ons leefmilieu, en dat is bewonderenswaardig. De mens is dan misschien niet volledig verantwoordelijk voor de klimaatsverandering, maar er worden wel een aantal dingen aangehaald die men als mens of bedrijf kan doen om een steentje bij te dragen aan een beter leefmilieu.

Een ander sterk moment dat ik zeker niet mag vergeten te vermelden is wanneer men ergens aan het einde van de film fictieve nieuwsberichten laat zien terwijl we de jaartallen zien oplopen. Een fictief doemscenario, maar absoluut niet ongeloofwaardig.

avatar van K. V.
Een documentaire over de opwarming van de aarde is al eerder gemaakt, remember An Inconvenient Truth, maar deze was eens een tikkeltje anders. Dit keer geen opsomming van cijfertjes en vele grafieken, maar eerder gebracht op een speelse manier.
De boodschap komt zeker ook over, al vond 'k wel dat ze wel erg op de kap van Shell zitten, alsof de andere oliemaatschappijen niet hetzelfde doen. Niet dat 'k een voorstander van die firma ben, maar ze mochten gerust de anderen ook eens vermelden.
Er zat wel één schokkend interview in, waarin die zwarte dame haar vers gevangen vis moest schoonmaken met Omo (een wasmiddel)!!! om de olie er af te krijgen. Smakelijk
'k vond het wel eens het bekijken waard.

een beetje saai voor kinderen (op school gekeken). Maar voor volwassenen zeker de moeite waard! het is spijtig dat we de aarde niet redden nu het nog kan want later gaan we er veel spijt van hebben! Er is ook een groot verschil tussen de rijken en de armen...Het is wel een hele mooie film!

avatar van Cellulord
Paalhaas schreef:
Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat de mens verantwoordelijk is geweest voor opwarming van de aarde..

Juist!!!

avatar van Cellulord
Nomak schreef:

Dat was echt indrukwekkend, maar of de mens ervoor verantwoord is is nog maar de vraag.

avatar van Kronos
Als dit soort dramatisch slecht gemaakte docu's de aarde van de ondergang moet gaan redden dan vrees ik het ergste.