Stranger on Horseback (1955)

Western

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Joel McCrea, Miroslava Stern en Kevin McCarthy

De reizende rechter Richard 'Rick' Thorne komt aan in het dorp Bannerman. Rick wil dit dorp zuiveren van de criminele activiteiten van de veebaron Josiah Bannerman, maar dat wordt een moeilijke taak, omdat dit dorp in handen is van de familie Bannerman. Wanneer de jongste zoon Tom Bannerman een moordt pleegt, wil Rick hem laten arresteren en veroordelen met een eerlijk proces. Rick staat echter voor een dilemma: de zeer grote druk van de tegenstanders van de Bannermans, die geen behoefte hebben aan een eerlijk proces en Amy Lee, de dochter van Josiah Bannerman, waarop hij inmiddels verliefd is en niet wil verliezen.

onlangs gevonden deze film op 8 mm en deze op is dvd gezet nu op regio 1 dvd

Ook een kleine rol van good old John Carradine.

avatar van trebremmit
Matige b western geschoten in het voor mij onbekende Ansco Color, jammergenoeg is het originele negatief verloren gegaan zodat een kopie gebruikt is voor de dvd transfer. Daardoor is de beeldkwaliteit erg matig.
De film zelf is een erg simpel verhaaltje met een niet origineel plot, toch is het wel vermakelijk door de korte speelduur en de goeie rol van McCrea als onvermurwbare rechter.
Zielig detail is dat Miroslava Stern een aantal dagen voordat de film uitkwam zelfmoord pleegde.

avatar van madmax1
Geen idee of het een kopie is,cinemascope beeld iets te fel gekleurd.
Ondanks een belabberde korte film,waar het meeste zich in een stad afspeelt, de laatste actie maakt een beetje goed, geen aanrader.

Vooral door het spel van McCrea is dit toch wel een redelijke western. Kort, niet veel actie en een verhaal dat wat aan de saaie kant blijft. Door McCrea zijn rol bijna goed voor een voldoende.
John McIntire is geknipt voor de rol van machtig en corrupt rancher, die alles bepaalt in het stadje.
Een ietsje pietsje afwisseling of een klein subplotje had wel gemogen.

avatar van Brix
Wow, lage score hier voor een film van Jacques Tourneur, met nota bene Joel McCrea in de hoofdrol (beiden favorieten van mij)
Maar iedereen kan wel eens mis schieten.

Helaas is het voor mij te lang geleden dat ik de film zag om op dit moment een eerlijke waardering te kunnen geven.

Toch hoop ik hem nog eens opnieuw te kunnen bekijken.

Intussen hoop ik nog wat interessante info over de filmopnamen tegen te komen in het boek over de films van Jacques Tourneur dat ik onlangs bestelde, en dat een dezer dagen binnen moet komen.

Het is ook geen slechte film. Maar zelfs voor een western iets te simpel qua verloop. Er zit gewoon te weinig in dat je iets hebt van 'blij dat ik deze gezien heb'.
De combinatie Tourneur/McCrea leek mij ook aantrekkelijk, maar het komt er niet echt uit, al vind ik McCrea wederom erg prettig acteren.

avatar van Brix
Nu begint e.e.a. mij toch werkelijk te intrigeren.
Ik heb er zojuist het boek 'Last of the Cowboy Heroes' (2000) van Robert Nott, eens bij gepakt.
Dat gaat over Randolph Scott, Audie Murphy en Joel McCrea.

Daarin staat een lofzang van 2 1/2 pagina lang op deze film, die door de schrijver zelfs de beste McCrea western van de jaren '50 genoemd werd.(lijkt mij zonder de film goed in herinnering te hebben toch nogal een sterke bewering)
E.e.a. uitvoerig omschreven.

Ik zal eens moeten zoeken in mijn voorraad DVD-r's, of de film er wellicht toch tussen zit.
Maar dat is een stapel van honderden DVD's. ongesorteerd

avatar van trebremmit
Deze zal mischien nog hoger uit kunnen komen, alleen de beeldkwaliteit was zo beroerd dat ik er weinig mee kon. Ik zie dat hij recentelijk door Odeon is uitgebracht in een box met nog een paar westerns, hopelijk is dat een goede uitgave qua beeldkwaliteit.

Amazon

De beeldkwaliteit heb ik niet meegerekend.
Vooral de oudere onbekende westerns hebben vaak een beroerde beeldkwailteit. Op de een of andere manier vind ik het niet helemaal eerlijk ze daar op te beoordelen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik eerst drie sterren gaf. Ik twijfel nu ook nog wat betreft de score, maar voorlopig laat ik het zo.

avatar van Dogie_Hogan
Geen idee m.b.t. de beeldkwaliteit, maar Inmiddels ook op separate DVD verkrijgbaar.
Vind de prijs t.o.v. de korte speelduur echter te hoog.

Trailer (n.a.v.de 1e release): Youtube.

Dogie_Hogan schreef:
Vind de prijs t.o.v. de korte speelduur echter te hoog.

Trailer (n.a.v.de 1e release): Youtube.

Je mist er ook niks aan hoor allemaal erg matig.

avatar van Dogie_Hogan
stinissen schreef:
Je mist er ook niks aan hoor allemaal erg matig.
OK, tnx. Script is nog wel adv een boek van Louis L'Amour, die doorgaans toch goede Westerns geschreven heeft en waarvan diverse zijn verfilmd, w.o. Hondo.

Dogie_Hogan schreef:

Ja maar niet alles is goed wat hij maakte

avatar van Brix
Wat L'Amour schreef wel, maar wat de filmproducenten ervan maakten was vaak iets heel anders.
De boeken zijn vrijwel altijd veel beter.

avatar van mr rumson
Deze western met Joel McCrea word hier niet al te best ontvangen .
Gisteren deze western gezien en met een paar dingen kan ik mij wel invinden .
Zoals het beeldkwaliteit wat niet al te best is .
En dit is zeker jammer gezien want er is o.a. opgenomen op de locatie Sedona (Arizona )
Dit stukje ongerepte natuur met zijn rood uitziende bergen komt zo niet goed tot zijn recht.
Maar voor mij was dit het enige wat er minder aan was.
Want verder heb ik een degelijke western gezien met prima acteurs erin .
Er mag dan niet veel actie inzitten maar eigenlijk heb ik dat ook niet zo gemist.
Voor mij verdient deze western dan ook wel wat meer dan een magere 2,65